2012-12-21, 00:30
Medlem
svampdamps avatar
Jag kämpar verkligen med att hitta bra MMORPG spel. Jag spelade WoW i ca 3 år och efter det kan jag inte hitta MMORPG spel jag njuter av. Jag hatar wow men måste ändå glorifiera Blizzard, det finns alltid något att göra, stor spelarbas och det är alltid fullt ös oavsett tid på dygnet, stor variation och bra lore.

Folk trodde ju att GW2 skulle slå igenom och sopa bort World of Warcraft men nu verkar många redan ha tröttnat på spelet och står nu igen utan ett bra spel.

Var World of Warcraft så jävla bra att vi blev bortskämda? Det saknas konkurrens på den marknad WoW existerar på så jag är rädd att spelindustrin tar skada av det.
Kommer vi behöva vänta på att Blizzard släpper ett nytt MMORPG innan vi kan njuta av ett bra spel igen?
Citera
2012-12-21, 00:33
Medlem
WoW har varit och är än idag(många kommer inte hålla med)ett mycket bra spel, precis som jag har sagt till mina polare så tror inte jag att det någonsin kommer att komma ett spel som är lika bra eller bättre.
Citera
2012-12-21, 00:38
Medlem
Bassplays avatar
WoW har haft väldigt lång tid på sig att finslipas, lyssna på fans ( till viss del ) och uppdatera med massor nytt content.

Vad vi gör när ett nytt MMO kommer ut, i alla fall vi som spelat wow .. är att jämföra.. känns något sämre än wow på något sätt är det svårt att acceptera det..

Vi hinner oftast inte ge de andra en så pass ärlig chans heller, där talar jag mycket av egen erfarenhet då jag tex köpte Swtor och rushade till level 46, hann inte uppleva speciellt mycket patches och fram för allt endgame..

Vi måste tänka på att ett spel som varit ute i någon dag / några månader kommer ha buggar, allt kommer inte vara som man vill, det hade wow också men idag är det en relativt färdig produkt, åtminstone för vad ett MMO kan vara..

WoW har satt en standard helt enkelt, och det är nästintill omöjligt för ett nytt spel att konkurrera mot det.
Citera
2012-12-21, 00:38
Moderator
^Eazs avatar
Jag tycker EverQuest 1 och Anarchy Online förstörde det för mig, för det har inte varit något bra MMORPG sen dess. (edit: Och hur kunde jag glömma DAoC, så underbar PVP där)

Instanser förstörde raidandet, i EQ1 var det zoner, e.g. clearade du en zon, så var den rensad en vecka, och inget annat guild kunde få raid gear. (Kommer ihåg när det skulle vara patch och det var "Logga ut vid X, och du har 5 minuter på att logga in efter patch så att inte Vane eller Arete (två guilds på vår server) får ett skit, och om de börjat sin raid, så trainar vi alla mobs i zonen på dem och dödar bossarna")
Instanser gjorde skiten carebear.

AO hade så underbar PVP, bygga baser, försvara dessa osv.

Ingen djävla arena skit, SWTOR hade ett perfekt universum att bygga openworld pvp, men de förstörde det helt med att Jedi och Sith ska spela hothball eller vad det hette.

Så nej, för oss som var lite äldre när WoW släpptes, så var WoW en relativt kass utveckling på EQ1, och ja, spelade WoW ett år eller så innan jag kände att WoW var en dålig kopia, tyvärr väldigt bra timead sådan (Hade ett annat spel med blizzards budget kommit ut innan WoW så hade nog världen sett annorlunda ut, eftersom de satte spelreglerna efter detta)
Senast redigerad av ^Eaz 2012-12-21 kl. 00:41.
Citera
2012-12-21, 00:41
Medlem
Korsbarspajs avatar
Var wow det första mmorpg spelet du spelade? Jag hade aldrig spelat något mmorpg spel innan och så började jag spela Aion. Jag har testat många liknande spel efter men de har inte alls varit lika bra som Aion :/
Citera
2012-12-21, 00:46
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korsbarspaj
Var wow det första mmorpg spelet du spelade? Jag hade aldrig spelat något mmorpg spel innan och så började jag spela Aion. Jag har testat många liknande spel efter men de har inte alls varit lika bra som Aion :/

Wow var det första jag spelade seriöst och det som slukade mest tid från mig.
Citera
2012-12-21, 00:46
Medlem
Methones avatar
Förstört är fel att uttrycka det tycker jag, snarare har WoW satt ribban högt. Inte nog med att det är ett väldigt bra och kvalitativt spel, själva konceptet gör som du säger att man alltid har något att göra. Det är likadant med Diablo 3 anser jag, och det tycker jag är ett bevis på att mycket handlar om hur Blizzard utformar sina spel. Det finns alltid något att göra och du känner ett sug efter att spela mer.

Att det aldrig någonsin skulle komma något bättre spel är lite löjligt att påstå självklart kommer det komma bättre, snarare är frågan NÄR. Blizzard har idag majoriteten av MMORPG-spelarna till sitt förfogande och verkar behålla dem ett bra tag till. Det kommer bli väldigt tufft för andra spelutvecklare att besegra detta "monster".

WoW/Blizzard har helt enkelt ett vinnande koncept tillsammans med kompetenta anställda. Resultatet blir spel med hög kvalitet.
Citera
2012-12-21, 00:51
Medlem
Korsbarspajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Wow var det första jag spelade seriöst och det som slukade mest tid från mig.

Det kanske beror på det? Att det var det första. Jag testade wow och jag fick inte alls samma känsla som i Aion. Jag blev bara förbannad, haha! Att byta från bra grafik till pissig grafik var bland det värsta. Inget illa menat, det är säkert ett jätteroligt spel så fort man har kommit in i det och träffat människor men grafiken är så sjukt pissig xD
Citera
2012-12-21, 00:55
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Jag tror det handlar om att WoW var det MMO:t som var mest lättillgängligt när det kom. Blizzard var kända sen tidigare och hade ett rikt universum att bygga på. Förutom det så var det väldigt rätt i tiden. Folk Födda på 70 och tidigt 80-tal som har varit spelintresserade skulle möjligen hävda att allt efter Ultima Online har förstört vår syn på spel. Ett exempel för min egen del är Neverwinter Nights som jag ofta menar har förstört min syn på rollspel, men när jag tänker efter så vet jag inte om det var/är så jävla bra.
Jag tror definitivt att WoW kommer bli av med kungakronan inom en 10-årsperiod. Frågan är bara hur spelmarknaden kommer formas för som det ser ut nu så tillverkas spel precis som hus och bilar, de har en viss livstid, sen raseras allt. Den som bygger ett seriöst universum som indirekt erbjuder evigt spel med relativt fräsch grafik och ett smidigt berättarmedium kommer stjäla det här.
Citera
2012-12-21, 00:56
Medlem
Korsbarspajs avatar
EvE är ju ett jävla bra spel, men då måste man verkligen komma in i det och inte vara 14 år ^^
Citera
2012-12-21, 01:18
Medlem
Out-of-Steps avatar
Som andra också nämnt så tror jag det handlar om vilket som var det första. Jag spelade PS1 3-4h om dagen i 6år, sen spelade jag PS2 i 2år och sedan hittade jag MMORPG-spelet Hellgate:London som var otroligt roande. När detta spel gick i graven så köpte jag WoW.
Spelade wow till och från i 3år, tycker inte spelet har förstört något mer än att jag ångrar tiden jag lagt på det. Kan väl tycka att Hellgate satte ribban högre och blev därför besviken på WoW.

Numera spelar jag mest world of tanks, wow kommer aldrig installeras igen.
Citera
2012-12-21, 01:56
Medlem
Thans avatar
Som MMORPG har WOW satt ribban högt, för mig, när det gäller "pröva på"-stadiet av MMORPG:s. Som gammal tibiaspelare har jag dock insett att varje spel har sin egen charm, och man spelar de på olika sätt/för olika anledningar.

Själv har jag dock inte haft problem med att hitta nya spel att njuta av; HoN, LoL, Third Row Saints, Portals, etc är alla bra spel, men också helt andra genrer än WoW.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in