Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-23, 08:37
  #121
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnoTurbo
Under mina år i norge på olika jobb och ställen är det mest våfflor och brödskivor som ätits på jobbet.
Aldrig sett något annat ätits av en norsk.

Sen förstår jag varför att många norskar är så överviktiga\fet! Speciellt barn.
I norge, där varje person står för maten själv i skolan, medför det attt, majoriteten äter brödskivor med smör och NUTELLA på(Läs choklad). Frågan är vad det är för mat??
Jag blev helt chockerad när jag insåg hur mycket onyttigt norska barn äter, ketchup i mängder på allt, massor av godis hela tiden. Nutella (som jag måste klassa som godis) på brödskivorna.

Matvanorna är inte dom bästa i norge. Större butikerna innerhåller inte ett större sortiment än dom andra affärerna, bara ett mer av varje vara.

I sveriges mat numera finner du väldigt mycket västerlänskt.(Pga invandringen i sverige...)
Men i norge finner du mestadels basis som det var i sverige på 70-tal.
Många norskar klagar dock på att vi i sverige har ett mycket bättre utbud av mat.
Te.x är dom väldigt avundsjuk på vårt jul-bod.

Sedan börjar man fundera hur långt norskar tänker, när folk blir helt galna av ilska för att numera finns rökförbud.
Att folk tar fram askfat och ställer på bordet när dom inte ens själv röker är så sjuuukt mycket sverige på 70-talet.
Norge borde skämmas över mycket, med tanke på hur rikt landet är.


Norge hade rökförbud 2 år innan sverige.
Citera
2012-12-23, 10:40
  #122
Medlem
Gift44s avatar
Har själv inte varit i Norge förutom ett par skidsemestrar och en tvåveckors ferie i Vallset utanför Hamar (hos min kompis bestefar och bestemor) för 35 år sedan. Limpmackor med Hapå (som jag förmodar att en del menar när de skriver Nutella) är väl ett av de bestående intrycken. Har dessutom hört att leverpastejmackor är grejen för vuxna norrmän av en kompis som jobbar i Hönefoss.
Citera
2012-12-23, 10:49
  #123
Medlem
Bra observation TS. Jag tror att Sverige är ganska ensamma om att nästan alla tar med matlåda med "riktig mat". Det har nog sin bakgrund i, som nämts, att alla svenska skolbarn får varm lunch i skolan. Kulturen här är att man äter varm mat till lunch. Jag vet att i Holland t. ex äter folk bara mackor med ost till lunch. Där får skolbarnen heller ingen varm lunch på skolan.
Citera
2012-12-23, 15:12
  #124
Medlem
spirdalas avatar
Att inte äta en varm mål mat på en hel dag, speciellt när man jobbar är totallt katastrof anser jag.

När jag jobbade i Norge så var det samma problem. Dom där jävla mackorna,ägg, o mjölk på 12 timmars arbetsdag. Hur ska man kunna prestera på det när man är i byggbranschen fattar jag inte, men tydligen så gick det

Men var det slut på Cola i automaten......då du....då var normännen inte rolig o tas med
Citera
2012-12-23, 15:27
  #125
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirdala
Att inte äta en varm mål mat på en hel dag, speciellt när man jobbar är totallt katastrof anser jag.

När jag jobbade i Norge så var det samma problem. Dom där jävla mackorna,ägg, o mjölk på 12 timmars arbetsdag. Hur ska man kunna prestera på det när man är i byggbranschen fattar jag inte, men tydligen så gick det

Men var det slut på Cola i automaten......då du....då var normännen inte rolig o tas med

Norrmän på en byggarbetsplats??? Låter som du ljuger.
Citera
2012-12-28, 13:04
  #126
Medlem
Har också hört talas om detta fenomen. Frukosten och Lunchen är ju lätt de viktigaste måltiderna på dagen. Middagen äter man ju bara för att det är socialt.

Stämmer det att norrbaggarna stänger ner det mesta på söndagar också?
Citera
2012-12-30, 20:26
  #127
Medlem
Esther0906s avatar
Jeg diskuterte dette med en svensk jente som hadde bodd i Norge noen år. Hun spiste av og til svensk og av og til norsk lunsj. Norsk brød er ofte grovere og mer næringsrikt enn det svenske brødetog metter mer også....
Citera
2013-01-01, 18:29
  #128
Medlem
pillow76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantogramme
Hej! Är bosatt i Norge sedan en tid tillbaka, och jag och mina vänner har stött på en väldigt udda fördom som är superlöjlig mot oss Svenskar som är bosatta här i Norge.
När det är lunchpaus på och vi ska äta så brukar vi oftast ha matlådor med tex. spaghetti och köttfärssås, fisk med potatismos m.m som vi värmer i deras mikrovågsugnar.

Då brukar norrmännen ge oss väldigt överraskade blickar. De kollar på en som om man skulle vart dum i huvudet och sitter där själv med deras hårdbrömackor med kaviar och leverpastej som de tydligen ska klara sig på en hel arbetsdag!! Sedan kan de ställa kommentarer så som "haha, svenskarna måste ha varm mat. höhö" typ. Kan även tilläggas att flera av mina kompisar uppfattar samma förakt mot varm mat till lunch på deras arbetsplatser, vi jobbar på helt olika ställen så det är ingen konspiration som endast föregår på några enstaka företag.

Har du stött på något liknande beteende i Norge?
Varför tror du norrmänen föraktar lunchlådor?
Är verkligen 2 mackor nog för att klara sig på resten av dagen efter lunch?!?! :S
Ring Efterlyst på 08-

Förlåt om jag postat denna tråd i fel forum, var det enda jag hittade som jag tyckte passade.

puss


De är vana sedan skoltiden att ha med sig matpakke, oftast smörgås. Därför tittar de konstigt på dig!!
Citera
2013-01-03, 19:56
  #129
Medlem
Esther0906s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillow76
De är vana sedan skoltiden att ha med sig matpakke, oftast smörgås. Därför tittar de konstigt på dig!!
Fel.....siden Dagis
Citera
2013-02-27, 21:45
  #130
Medlem
Gäller för övrigt även Holland , Danmark , England. Ett varmt mål ofta kväll vanligast. Mackor till lunch
Runt medelhavet har man ju andra tider och vanor
Citera
2013-02-27, 22:19
  #131
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PallarN
Tror danskarna har liknande lunch-kultur. Enda gången då jag inte äter varm mat till lunch är dagar jag är hemma, t ex helger. Då blir det smörgås alternativt flingor till lunch. Den varma maten kommer först till kvällen.

Jo men danskarna köper ju ofta smörrebröd och tar en tuborg till lunch, kan knappast jämnföras med norrmännens standardmackor, samma sak, varje dag, hela året, hela livet
Citera
2013-03-03, 15:21
  #132
Medlem
NavierStokess avatar
När jag jobbade i Norge för x antal år sedan var det bara vi Svenskar som åt riktig mat till lunch. Norrbaggarna åt bröd med antingen sylt eller nougatkräm på.

Det lustiga var att dom inbillade sig att det var nyttigare än svenska mackor, eftersom svenskt bröd var sötat vilket det norska inte var. En del av sötningen försvinner ju som näring till jästen och hamnar inte i den färdiga produkten, det bör inte hamna i närheten av att kleta sylt på mackan vad gäller sockermängd.

ps
Norskt kaffe smakar apa, ta med svenskt om ni ska dit.
ds
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2037979

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback