Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-20, 17:59
  #1
Medlem
God kväll får en macbook i julklapp och har även köpt till optibay,ssd och 8gb ram nu till stora frågan hur gör jag med os då jag kommer flytta disken som sitter i till optibayen och sätta ssdn i main sloten och vill ha oset på ssdn hur gör jag det lättast? min tanke nu är att bra timemachine på den andra disken sen kopiera in den på sdd och formatera 500gb disken som sitter i eller ska man göra på något annat sätt? förklara gärna utförligt då jag aldrig ägt en mac innan Trevlig kväll gott folk
Citera
2012-12-20, 18:00
  #2
Medlem
tzjs avatar
Frågeställningen verkar vara mjukvarubaserad, vi flyttar tråden.

Köpråd - Mac: Bärbart --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2012-12-20, 18:03
  #3
Medlem
tzjs avatar
Så här hade jag gjort:

1: Tagit en Timemachine-backup på den vanliga hårddisken til en extern disk.
2: Formaterat SSD-disken.
3: Installerat SSD-disken och återställt från Timemachine-backupen.
4: Installerat optibayen med den tidigare huvud-HDD:n.

Det kanske finns ett smidigare sätt dock, var länge sedan jag fipplade med såna grejer.
Citera
2012-12-20, 18:19
  #4
Medlem
Snöjs avatar
Jag gjorde som så att jag bytte ut HDDn mot SSDn, installerade OS X genom skivan man får med datorn på SSDn, och sedan bytte jag ut CD-läsaren mot HDDn.
Citera
2012-12-20, 18:54
  #5
Medlem
ei96byods avatar
Om det är en ny modell så kan du byta diskarna, starta datorn med kommando-R och installera Operativet på SSD-disken från scratch (kräver internetuppkoppling, installeras från apples servrar).

Om det är en begagnad dator som är uppdaterad så kan det finnas en restore-partition på den som du kan använda för att installera systemet på SSD-disken. Samma metod används då (kommando-R vid uppstart).

Annars kan du boota datorn från den gamla disken och installera "Carbon Copy Cloner" (finns i en äldre version som är gratis, som funkar med senaste operativet). Med hjälp av CCC kan du klona systemet till SSD-disken, boota om från den, och radera originaldisken.
Citera
2012-12-20, 19:20
  #6
Medlem
Tack tzj var ungefär så jag hade planerat och göra men då jag inte ägt en mac innan var jag inte säker på att det skulle funka

Citat:
Om det är en ny modell så kan du byta diskarna, starta datorn med kommando-R och installera Operativet på SSD-disken från scratch (kräver internetuppkoppling, installeras från apples servrar).

Om det är en begagnad dator som är uppdaterad så kan det finnas en restore-partition på den som du kan använda för att installera systemet på SSD-disken. Samma metod används då (kommando-R vid uppstart).

Annars kan du boota datorn från den gamla disken och installera "Carbon Copy Cloner" (finns i en äldre version som är gratis, som funkar med senaste operativet). Med hjälp av CCC kan du klona systemet till SSD-disken, boota om från den, och radera originaldisken

får ha det som andra hans val kör på det tzj sa först då jag ska sätta in optibayen en dag efter jag får datorn och med lite tur hinner jag installera lite "köpta" program innan och datorn är helt ny tack för hjälpen grabbar!
Citera
2012-12-20, 20:33
  #7
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Nasse
Tack tzj var ungefär så jag hade planerat och göra men då jag inte ägt en mac innan var jag inte säker på att det skulle funka



får ha det som andra hans val kör på det tzj sa först då jag ska sätta in optibayen en dag efter jag får datorn och med lite tur hinner jag installera lite "köpta" program innan och datorn är helt ny tack för hjälpen grabbar!

Blir nog bra hur som helst. Det finns många sätt att lösa det på.
Som man brukar säga, alla sätt är bra, utom de dåliga.

Jag förutspår dock din nästa fråga. Eftersom du är ny i Mac-världen så undrar du förmodligen hur du återställer från TimeMachine-backupen. Det är samma metod igen. Kommando-R vid uppstarten, och i installationsmenyerna väljer du att återställa från backup.

Du kanske redan kollat upp det, det finns bra dokumentation om detta, men jag tänkte bara ge en extra hint, för säkerhets skull.

Välkommen till den ljusa sidan
Citera
2012-12-20, 20:45
  #8
Medlem
Citat:
Blir nog bra hur som helst. Det finns många sätt att lösa det på.
Som man brukar säga, alla sätt är bra, utom de dåliga.

Jag förutspår dock din nästa fråga. Eftersom du är ny i Mac-världen så undrar du förmodligen hur du återställer från TimeMachine-backupen. Det är samma metod igen. Kommando-R vid uppstarten, och i installationsmenyerna väljer du att återställa från backup.

Du kanske redan kollat upp det, det finns bra dokumentation om detta, men jag tänkte bara ge en extra hint, för säkerhets skull.

Välkommen till den ljusa sidan

Man tackar för välkommnadet och tipset hade faktiskt tänkt och googlat det där senare men nu slapp jag det Det finns inget man ska tänka på när man installerar "köpta" program som photoshop final cut?
Citera
2012-12-21, 00:18
  #9
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Nasse
Man tackar för välkommnadet och tipset hade faktiskt tänkt och googlat det där senare men nu slapp jag det Det finns inget man ska tänka på när man installerar "köpta" program som photoshop final cut?

När det gäller Adobe-program så är det viktigt att spärra vissa adresser hos adobe i sin hosts-fil, så att programmet inte "ringer hem" (finns beskrivet på nätet på flera ställen. Bara att googla). Den pratar i princip hela tiden med Adobes servrar nuförtiden, ännu mer i CS6 än tidigare.

Final Cut har jag ingen erfarenhet av dock.
Citera
2012-12-21, 00:26
  #10
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Nasse
Man tackar för välkommnadet och tipset hade faktiskt tänkt och googlat det där senare men nu slapp jag det Det finns inget man ska tänka på när man installerar "köpta" program som photoshop final cut?
rekommenderar little snitch.
Kom ihåg att dra ut TP när det är installerat och blocka little snitch från att ringa hem
Citera
2012-12-21, 00:44
  #11
Medlem
Okej tack ska kolla lite mer på det där det är inget specielt och tänka på?
Citera
2012-12-21, 01:46
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Nasse
God kväll får en macbook i julklapp och har även köpt till optibay,ssd och 8gb ram nu till stora frågan hur gör jag med os då jag kommer flytta disken som sitter i till optibayen och sätta ssdn i main sloten och vill ha oset på ssdn hur gör jag det lättast? min tanke nu är att bra timemachine på den andra disken sen kopiera in den på sdd och formatera 500gb disken som sitter i eller ska man göra på något annat sätt? förklara gärna utförligt då jag aldrig ägt en mac innan Trevlig kväll gott folk

Släng in 10.8 på en USB-sticka och installera på SSD:n, snabbt och smidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback