• 1
  • 2
2012-12-20, 15:55
Medlem
Satt och tittade på the hobbit igår när det slog mig att det inte råkar vara en enda utomeurope med!!! Kan detta verkligen passa sig i våran nya sköna multikultirella värld där det klipps i tv-serier, gamla klassiker som Kalle Ankas jul etc?

Hur känner man sig som utomeurope när man tittar på en film och bara kan skåda vita/västerlänningar? är det kränkande? Vet att när jag själv kollat på t ex slumdog millionire där inte så många vita skildras har faktiskt inte tanken slagit mig en enda under filmen att detta varit så, nyfiken på vad andra tänker om det, speciellt i dessa tider då media går runt och räknar raser på diverse konvent etc.
2012-12-20, 15:58
Medlem
BernardLoutres avatar
Det finns mycket som inte är politiskt korrekt, både på bio och irl.
2012-12-20, 15:58
Bannlyst
Jag känner mig enormt kränkt av detta.
2012-12-20, 16:00
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Satt och tittade på the hobbit igår när det slog mig att det inte råkar vara en enda utomeurope med!!!
Pff, har du missat Elijah Wood och Cate Blanchett??

Nej, då tycker jag de första filmerna var värre. En massa vita människor som ska försvara sig mot horder av svarta orcher som bara vill slåss.
2012-12-20, 16:03
Medlem
Porryhatters avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/J._R._R...itics_and_race
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lor...e_Rings#Themes
http://tolkiengateway.net/wiki/Racis...kien%27s_Works
2012-12-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung

Nej, då tycker jag de första filmerna var värre. En massa vita människor som ska försvara sig mot horder av svarta orcher som bara vill slåss.
Det påminner lite om verkligheten eller hur?
2012-12-20, 16:11
Medlem
Douche-chills avatar
Tolkien-böckerna utspelar sig väl i en sagoliknande nord-europeisk "för länge sedan-värld". Rimligtvis så fanns det ganska få utomeuropeiska etniciteter i Europa vid den tid då böckerna ska utspela sig. Detta har ju visserligen inte stoppat Hollywood att stoppa in diverse afrikaner i medeltidsfilmer förut, typ Morgan Freeman i "Robin Hood", Skildringar av asaguden Oden som neger i "Thor" och liknande.

Kan tänka mig att pressen från diverse Hollywood-producenter var ganska stor att skildra multikulti även i den här filmen, dock kanske dom upphovsrättsliga övertrampen blev för flagranta i det här fallet och dom backade, vem vet?
2012-12-20, 16:12
Medlem
Det här ger mig osaliga vibbar till gamla SFFS sidan
http://web.archive.org/web/200703112...fs/tolkien.htm
2012-12-20, 17:16
Medlem
Cristuphers avatar
Heimdall i Thor spelas av Idris Elba, passar bra men känns konstig då han är den enda svarta i asgard och är vit i mytologin och i serier. De lyckades placera in en asiat i asgard med i den filmen.

I Captain america filmen så är de svarta och typ japaner med i den amerikanska armén, vilket inte är historisk korrekt, så det blir mer av en distraktion.

Tur att Jackson inte följde såna töntiga "lagar".
2012-12-20, 21:02
Medlem
Är inte första gången Sagan om ringen anklagats för rasism/nazistiska åsikter osv. Minns inte vad nöten heter som drog igång tjafset (80-talet tror jag) men Tolkien var inte speciellt road av det hela så att böckerna/filmerna kan ses som "politiskt inkorrekta" säger sig självt då de debatterats förr bland de lättkränkta.

Citat:
Ursprungligen postat av mung

Delvis är det av ovanstående anledning men det värsta är inte orcherna utan Haradrim (som kan jämställas med nordafrikaner). Vet inte om någon av de gamla diskussionerna/artiklarna cirkulerar på internet någonstans men ska kika runt lite och se om jag kan hitta någon av dem.
2012-12-20, 21:34
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Detta har ju visserligen inte stoppat Hollywood att stoppa in diverse afrikaner i medeltidsfilmer förut, typ Morgan Freeman i "Robin Hood", Skildringar av asaguden Oden som neger i "Thor" och liknande.

1. Ringen filmerna är fantasy och inte medeltid.

2. Morgan Freeman spelar en arab i Robin Hood Är väl inget konstigt med det då början av filmen utspelar sig under korstågen?

3. Heimdal är svart inte Oden. Dessutom bygger filmen på en serie som bara är löst baserad på nordisk mytologi.

Vad det gäller "Ringarnas Herre" så är Jackson filmer mycket mer PK än böckerna. I böckerna beskrivs orkerna som svarta medan de i filmerna har alla möjliga färger.
2012-12-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Satt och tittade på the hobbit igår när det slog mig att det inte råkar vara en enda utomeurope med!!!
Elijah Wood, Christopher Lee, Cate Blanchett, Hugo Weaving är utomeuropéer för att nämna några...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in