2012-12-19, 23:51
Medlem
Hej jag har ett litet problem med en äldre dator som jag köpte ett nytt grafikkort till, för det gamla gick sönder. Kort om min dator:

tidigare grafikkort: Nvidia 8800 GT
nytt grafikkort: amd hd 7870 2gig
Intel core 2 duo e8400 3ghz
moderkort gigabyte ga-p35-ds3 (vad jag kunde utläsa)
4 gig minnen, olika märke men 800mhz.
nätagg på 500watt
hårddisk på 7200 rpm

Jag är medveten av att gpun flaskas av processorn, men jag kommer förmodligen att sätta in det i en ny dator senare.

Nu till mina beskymmer:

Med det gamla grafikkortet får jag grafikbuggar och flimmer över hela skärmen men med det nya är allt frid och fröjd (eller?). Även med det nya får jag ibland konstiga grafikbuggar (endast i spel alltså) i skyrim där bilden under en halv sekund ändrar färg på vissa delar av skärmen, annars flyter allt på väldigt bra och jag är rätt nöjd med fpsen jag får i high trots att jag visserligen bara har en 1280x1024-skärm atm.

Efter olika långt spelade (1-3h) av hittils Empire total war och Skyrim så får jag en svart skärm och vad som låter som en kort loop av ljudet vid crashen. Enda sättet att få liv på datorn igen är att stänga av den på "knappen" och sedan fungerar den som vanligt igen, som sagt uppkommer endast problemet vid spelade.

Jag har gjort windows memory-diagnos och kört med bara ett minne i taget och tydligen är det inget fel på ramminnena. Enligt HWmonitor håller sig gpu'n sig runt 30-40 grader och senast var processorn på ca 57 exakt när den crasha. (värt att nämna kan vara att jag tog loss cpu-fläkten och satt tillbaka den tidigare utan att sätta dit ny kylpasta om det kan ha någon effekt). Både minnena, hårddisken och gpu'n tycker jag känns rätt varma dock direkt efter när man fingrar lite på dom. Det är möjligt att detta orsakas av att nätagget ger för lite ström, men varför fungerar det då ett rätt bra tag? vill inte köpa ett nytt nätagg om det inte är orsaken till problemet. Något som också gör mig lite fundersam är att det i catalyst control center under preformance står att Gpu'n har 300mhz i hastighet fast den borde ha 1000 och i aida64 stod det någon ting om att min processors hastighet var på 2ghz där 3ghz var dess ursprungliga hastighet. Finns det kanske nåt program som skriver nån sorts felrapport där jag kan ta reda på vad det är som orsakas crashen när jag sedan startar om datorn?

Någon som skulle kunna vara så otroligt hjälpsam och ge mig lite förstånd i detta, vad ska jag göra? :S Mitt kortsiktiga mål hade varit att försöka överklocka cpu'n lite så jag kunde klara mig ett tag utan att köpa något mer nytt men just nu verkar det ganska långt borta.
Senast redigerad av 2pi 2012-12-20 kl. 00:28.
Citera
2012-12-19, 23:57
Medlem
Här är temperaturen då?
Låter som att den blir för varm..

* Sorry läste inte ordentligt.

Har du avinstallerat, och installerat de senaste drivrutinerna?

Att det står 300MHz och 2GHz beror nog på att du kollade när datorn var "idle", alltså drar den ned hastigheterna för att spara energi osv, kolla när du spelar, de bör vara helt OK då.
Citera
2012-12-20, 00:28
Medlem
det första jag gjorde var att jag avinstallerade de gamla nvidia-drivrutinerna och installerade den senaste programvaran för mitt grafikkort från amd's hemsida.
Citera
2012-12-20, 04:38
Medlem
PeterNosters avatar
Det vanligaste är att folk glömmer av att ansluta extrakraften till grafikkortet..

Prova WhoCrashed:
http://www.resplendence.com/whocrashed
Citera
2012-12-23, 20:55
Medlem
det var nätagget som gav för lite ström, behövde ett nyare som klarar av att leverera mer ström i 12 volt, den totala effekten på 500 watt var egentligen inte problemet.
Citera
2012-12-23, 22:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pi
det var nätagget som gav för lite ström, behövde ett nyare som klarar av att leverera mer ström i 12 volt, den totala effekten på 500 watt var egentligen inte problemet.

Men vad har du som använder så mycket 12 volt? Det används väl bara av motorer i floppy, hårddisk och CD/DVD.
Citera
2012-12-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men vad har du som använder så mycket 12 volt? Det används väl bara av motorer i floppy, hårddisk och CD/DVD.
Jag tvivlar att han är så kunnig att han vet vilken lina som är vilken.

Han har inte ens skrivit båda nätaggens märke, modell, ålder utan bara skrivit 500W hit och dit. Såna bruka stirrat för mycket på pris och antal watt och sitta med värdelöst budget agg som inte klarar bra grafikkort.
Senast redigerad av panpo98 2012-12-23 kl. 23:53.
Citera
2012-12-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

jag läste mig till att min gpu kräver att nätagget måste kunna ge minst 30 ampere i 12 volt, och mitt gamla hade bara 20ish. Det nya jag köpte klarar 46 om jag minns rätt. Får visserligen fortfarande ibland grafikbuggar (flimmer) men tror det har något att göra med amd's antiallising-inställning som man får böka lite med i olika spel. Det har ännu inte crashat för mig så det största problemet är löst.
Citera
2012-12-25, 02:44
Medlem
PeterNosters avatar
HD 7870 2 GB verkar ligga på max 144W.
http://www.techpowerup.com/reviews/A...D_7870/24.html

Hittar ingen bra sida där man anger hur mycket 12 volt man behöver men 12V * 30A = 360W är ju mycket mer än GPUn drar. Har du 2 kort i CrossFire? Överklockat?

Jag misstänker att det var nåt annat fel på aggregatet.
Sanningen om grafikkortseffekter:
http://forums.atomicmpc.com.au/index.php?showtopic=264
Senast redigerad av PeterNoster 2012-12-25 kl. 03:15.
Citera
2012-12-25, 09:33
Medlem
Du har fortfarande inte skrivit vad du har för nätagg.

Det kan dröja flera månader innan man får allvarliga problem pga budget eller dåligare nätagg. Vissa tar med sig andra delar innan, samtidigt eller efter att de själva gått sönder pga skadorna de orsakat under den här tiden.
Senast redigerad av panpo98 2012-12-25 kl. 09:49.
Citera
2012-12-26, 15:31
Medlem
allright, det var en sån här.

http://store.antec.com/Product/power...5-27500-2.aspx

Men som sagt jag har inte upplevt att datorn slocknar med det nya agget som är på 620 watt och högre ström i 12 volt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in