2012-12-19, 22:41
  #25
Medlem
GrillSituations avatar
Bara om de är fula även på insidan.
Citera
2012-12-19, 23:15
  #26
Medlem
SinistraMano27s avatar
Citat:
Okej men för att göra det enkelt (sorry om jag hänger ut nån nu):
http://wackymania.com/image/2011/4/ugly-couples/ugly-couples-06.jpg
Det där är inte en fråga om det är relativt eller inte. Båda har en oattraktiv utsida. De är säkert världens finaste människor båda två på insidan och jag har verkligen ingenting emot dem. Men, de har ju uppenbarligen gjort ett avkall på något sätt. Och det är ju det TS letar efter i sin trådstart.

Ja... visst, jag håller med Katzyn:s teori, att man söker sig till människor med liknande egenskaper så att man har ett slags jämnvikt i förhållandet...??? (Grubblar lite på detta fortfarande och på hur väl mitt förra inlägg stämmer överens med vad jag egentligen tycker) För jag kan inte frångå att det finns fula människor... det har du ju bildbevis på. Samtidigt har jag en romantiserad åsikt att alla kan vara vackra på ett existensiellt plan... Även de på bilden... men jag skulle å andra sidan inte vilja bli ihop med någon utav dem... för att jag ser bättre ut

Jag funderar på vad du menar med avkall, det betyder att de offrat något för att nöja sig med ett sämre alternativ. Har mannen på bilden gett upp hoppet om snyggingen för att sedan nöja sig med tuttanten och vice versa, de förhållanden där någon gjort avkall har väl en tendens att bli rätt bittra och tråkiga??
__________________
Senast redigerad av SinistraMano27 2012-12-19 kl. 23:17.
Citera
2012-12-19, 23:23
  #27
Medlem
Idinansikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinistraMano27
Ja... visst, jag håller med Katzyn:s teori, att man söker sig till människor med liknande egenskaper så att man har ett slags jämnvikt i förhållandet...??? (Grubblar lite på detta fortfarande och på hur väl mitt förra inlägg stämmer överens med vad jag egentligen tycker) För jag kan inte frångå att det finns fula människor... det har du ju bildbevis på. Samtidigt har jag en romantiserad åsikt att alla kan vara vackra på ett existensiellt plan... Även de på bilden... men jag skulle å andra sidan inte vilja bli ihop med någon utav dem... för att jag ser bättre ut

Jag funderar på vad du menar med avkall, det betyder att de offrat något för att nöja sig med ett sämre alternativ. Har mannen på bilden gett upp hoppet om snyggingen för att sedan nöja sig med tuttanten och vice versa, de förhållanden där någon gjort avkall har väl en tendens att bli rätt bittra och tråkiga??

Även jag tror att alla människor kan vara vackra, på som du beskriver det, ett existensiellt plan. (Vacker beskrivning btw!)

Ja precis, det var vad jag menade. Och även jag tror att en viss bitterhet borde smyga in sig efter ett tag.
Detta är väl ungefär det TS försöker behandla också. Hur ser de på varandra? Hur fungerar förhållandet?
Citera
2012-12-20, 00:11
  #28
Medlem
SinistraMano27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Även jag tror att alla människor kan vara vackra, på som du beskriver det, ett existensiellt plan. (Vacker beskrivning btw!)

Ja precis, det var vad jag menade. Och även jag tror att en viss bitterhet borde smyga in sig efter ett tag.
Detta är väl ungefär det TS försöker behandla också. Hur ser de på varandra? Hur fungerar förhållandet?

Ja, detta är jätteintressanta frågor. Väldigt knepigt att svara då jag någonstans grundar mina åsikter utifrån någon typ av fördom/ar och allmänna iakttagelser.

Jag har svårt att se att fula par (som gett avkall) skulle vara mer bittra än par som har utseendet på sin sida... då man identifierar sig med sin partner på något vis och att andra egenskaper spelar in när ett förhållande väl är etableras. Man får nog dela in detta i två grupper, 1 Hur träffas man, vad är det som gör att man dras till den andre och 2 Hur fungerar förhållandet när man väl är ihop.

Frågan är också hur medvetet det här avkallet är... Då arv, miljö och social prägel spelar roll. Nej jag tror inte man skulle vara bittrare för det. Kanske om man är en ful nördig kille som hela tiden strävade efter blonda bombshell som aldrig vill ha honom så han nöjer sig tillslut med den lika fula och nördiga granntjejen som är så rätt för honom på alla vis bara han insåg det... men som han inte uppskattar
Citera
2012-12-20, 00:13
  #29
Medlem
SorcererSimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadas
Trodde verkligen att jag skulle få ett vettigt svar från en ful människa här.

Du kan få ett svar från mig som är en ful man. Nej jag har INTE märkt att jag skulle vara mindre kräsen vad gäller tjejers utseénde jämfört med "pöbeln". Snarare tvärtom om något. Självfallet har jag därför aldrig haft ett förhållande. Alla verkar köra på samma spår.

Hur kan då alla "fula" människor komma över den initiala tröskeln och träffa någon mindre attraktiv? Jag tror svaret är alkohol.
Citera
2012-12-20, 00:27
  #30
Medlem
SinistraMano27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorcererSimon
Du kan få ett svar från mig som är en ful man. Nej jag har INTE märkt att jag skulle vara mindre kräsen vad gäller tjejers utseénde jämfört med "pöbeln". Snarare tvärtom om något. Självfallet har jag därför aldrig haft ett förhållande. Alla verkar köra på samma spår.

Hur kan då alla "fula" människor komma över den initiala tröskeln och träffa någon mindre attraktiv? Jag tror svaret är alkohol.

Blir inte en person, ful eller snygg, mer angenäm om man tilltalas av samma intressen och matchar åsiktsmässigt? Träffar man den "rätta" genom alkohol eller är det ons du syftar på?
Citera
2012-12-20, 00:51
  #31
Medlem
SorcererSimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinistraMano27
Blir inte en person, ful eller snygg, mer angenäm om man tilltalas av samma intressen och matchar åsiktsmässigt? Träffar man den "rätta" genom alkohol eller är det ons du syftar på?

Jag menar att alkohol möjliggör den första intimare kontakten. Efter det tror jag att det finns en chans att människans biologi kan "kickstarta" en invärtes process som underlättar för att den medvetna delen av hjärnan ska fatta tycke.

Att bli attraherad av någon enbart beroende på att intressen och åsikter matchar tror jag inte på. Det är enligt min mening bara en rationalisering. I grund och botten är det förmodligen mer instinktiva, ytliga aspekter som startar en sådan process.

Med lite alkohol plus det faktum att de flesta kan fixa till sig en hel del med t.ex. smink, kläder och parfym o.s.v. så kan mindre fagra personer också komma till. Det är i alla fall vad jag tror...
Citera
2012-12-20, 01:33
  #32
Medlem
Jag har funderat en del på TS frågeställning. Dras själv till personer som jag anser är ungefär lika snygga som jag själv, och tycker de absolut snyggaste tjejerna inte är lika attraktiva som de något steg ned.

Jag tror det handlar om att man söker sig till en person med ungefär samma socialt värde/samma pinne i attraktionshierarkin eller vad man ska kalla det. Ett attraktivt utseende ger högre värde, men andra attribut som självsäkerhet, status, pengar etc spelar också in. Man söker efter någon som har ungefär samma värde som en själv eftersom att man känner sig otillräcklig/osäker i närvaron av en person med högre värde och, som någon nämnde tidigare, får man känslan att "man skulle kunna ha någon bättre" i närvaron av en person med lägre värde.
Citera
2012-12-20, 10:53
  #33
Medlem
SinistraMano27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorcererSimon
Jag menar att alkohol möjliggör den första intimare kontakten. Efter det tror jag att det finns en chans att människans biologi kan "kickstarta" en invärtes process som underlättar för att den medvetna delen av hjärnan ska fatta tycke.

Att bli attraherad av någon enbart beroende på att intressen och åsikter matchar tror jag inte på. Det är enligt min mening bara en rationalisering. I grund och botten är det förmodligen mer instinktiva, ytliga aspekter som startar en sådan process.

Med lite alkohol plus det faktum att de flesta kan fixa till sig en hel del med t.ex. smink, kläder och parfym o.s.v. så kan mindre fagra personer också komma till. Det är i alla fall vad jag tror...


Det låter som om du utgår från ett fest/krogen perspektiv här. Min erfarenhet är att man kan jämföra det forumet lite med ett "supermarket", där man scannar av publiken/varorna och graderar efter en skala. Vem man försöker ta och sedan tar kan vara olika utifrån ens eget kapital (utseende?) Blir det inte en slags köttmarknad pga allas lika tänk och beteende där??? För ett ligg tror jag att detta kan duga och om det blir ett förhållande är det bara en bonus, en lyckoträff. Men det finns andra forum att träffa folk på och då passar alkohol inte in i bilden jag tror att det är när man släpper sin snuttefilt (alkoholen) som det riktiga börjar.
Citera
2012-12-20, 10:59
  #34
Bannlyst
så alla du tycker är fula skall anpassa sig till din smak för att det skall bli rätt för dig ts
Citera
2012-12-20, 14:07
  #35
Medlem
Armadass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellford
så alla du tycker är fula skall anpassa sig till din smak för att det skall bli rätt för dig ts

Uhm, när har jag sagt att de ska anpassa sig efter vad jag tycker ?
Du har uppenbarligen missuppfattat hela min frågeställning.

Jag rekommenderar dig att läsa igenom vad de flesta här har skrivit eftersom de har gått in på det mer grundligt.
Citera
2012-12-20, 14:16
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det kan ju potentiellt sett vara så att fula människor lär sig att uppskatta andra kvaliteter än utseende? Det måste de ju för att kunna älska sig själva eller?
Jo visst, eller så är snygghet något subjektiv och därför kan olika människor definiera snygghet olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in