Citat:
Ursprungligen postat av Idinansikt
Även jag tror att alla människor kan vara vackra, på som du beskriver det, ett existensiellt plan. (Vacker beskrivning btw!)
Ja precis, det var vad jag menade. Och även jag tror att en viss bitterhet borde smyga in sig efter ett tag.
Detta är väl ungefär det TS försöker behandla också. Hur ser de på varandra? Hur fungerar förhållandet?
Ja, detta är jätteintressanta frågor. Väldigt knepigt att svara då jag någonstans grundar mina åsikter utifrån någon typ av fördom/ar och allmänna iakttagelser.
Jag har svårt att se att fula par (som gett avkall) skulle vara mer bittra än par som har utseendet på sin sida... då man identifierar sig med sin partner på något vis och att andra egenskaper spelar in när ett förhållande väl är etableras. Man får nog dela in detta i två grupper, 1 Hur träffas man, vad är det som gör att man dras till den andre och 2 Hur fungerar förhållandet när man väl är ihop.
Frågan är också hur medvetet det här avkallet är... Då arv, miljö och social prägel spelar roll. Nej jag tror inte man skulle vara bittrare för det. Kanske om man är en ful nördig kille som hela tiden strävade efter blonda bombshell som aldrig vill ha honom så han nöjer sig tillslut med den lika fula och nördiga granntjejen som är så rätt för honom på alla vis bara han insåg det... men som han inte uppskattar