2012-12-20, 16:49
Medlem
Metacognition.s avatar
Alltså nej! Det sitter en termostat som förhindrar att kylarvattnet utanför motorblocket värms upp innan en viss temperatur uppnåtts inuti. Alltså är den metoden helt verkningslös.
Citera
2012-12-20, 17:31
Medlem
Mister.Methanes avatar
Jag gick nyligen en ecodrivingkurs, och där menade instruktören att de saker som sparar mest är motorvärmare (om man har möjlighet), samt att parkera så man kan köra iväg framåt direkt utan att behöva backa/vända. Att spara genom att avstå från defroster för att värma upp motorn fortare fanns inte ens med bland tipsen, utan allt handlade i princip om att minimera tomgångskörning, ha flyt i körningen, accelerera från stillastående så få gånger som möjligt och försöka låta bli att bromsa bort energi.

Så TS, kör fläkten så mycket du vill och lägg istället krutet på att finslipa körstilen om du vill spara bränsle.
Citera
2012-12-20, 17:48
Medlem
Jag har som vana att alltid vrida värmevredet till kallaste när jag stänger av bilen,
vrider inte på nån värme förrän jag ser att tempmätarn börjar röra på sig, fläkten får gå på läge 1 så man får cirkulation i kupén.
Vrider jag däremot på full värme och fläkten till typ läge 3 på en gång tar det mycket längre tid att få upp tempen på motorn och i kupévärmeelementet, den lilla värme som blir lär gå åt till att värma luftkanalerna från element till kupé.
Finns ju ingen som helst anledning att blåsa ännu mera kall luft genom elementet innan de blivit varmt.

Har man fått upp arbetstemp på motorn och låter den stå på tomgång en stund med full värme så garanterar jag att tempmätarn och temperaturen sjunker efter en stund.

Vissa bilar har en kran som stänger vätskeflödet genom elementet och vissa har bara ett spjäll som riktar luften från ett annat håll, och inte genom elementet.
Citera
2012-12-20, 21:03
Medlem
Hur lång tid kan värmaren vara inne innan den inte orkar värma upp motorn mer?
Citera
2012-12-20, 21:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Alltså nej! Det sitter en termostat som förhindrar att kylarvattnet utanför motorblocket värms upp innan en viss temperatur uppnåtts inuti. Alltså är den metoden helt verkningslös.
Nästan rätt, vattnet som går till värmelementet cirkulerar oberoende av om termostaten är öppen eller inte.
Men att det skulle spara bränsle att inte använda värmen är ett nej på från min sida med. Nog för att det kan göra en teoretisk skillnad, men knappast praktiskt mätbar.
Citera
2012-12-22, 22:05
Medlem
Har kollat lite noggrannare upp till 50C° är det jämt skägg emot ingen fläkt emot fläkt på. Drar en motor så mycket mer bränsle om det tar lite längre tid att klättra 50-85c°?
Citera
2012-12-24, 02:42
Medlem
attackspades avatar
Har aldrig undersökt hur luften värms upp när den går in i kupen via luftkanalerna men antar att det sker när den passerar en någon varm del av motorn/kylarvattenfläns. Visst leder en högre strömningshastighet till att mer värme kan föras bort men tror det är ganska försumbart om tittar på hur det påverkar bränsleekonomin.
Citera
2012-12-24, 13:15
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Alltså jo! Termostaten har inget med värmepaketet att göra.

Det är väl klart att det är så att motorn snabbare kommer upp i arbetstemperatur om man har värmen avstängd. Starta bilen kall och vrid på full värme och full fläkt och låt den gå på tomgång, det kommer ta en halv dag innan motorn har nått arbetstemperatur om den ens gör det.
Citera
2012-12-25, 22:35
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Har man fått upp arbetstemp på motorn och låter den stå på tomgång en stund med full värme så garanterar jag att tempmätarn och temperaturen sjunker efter en stund.
Inte på någon av de bilar jag har kört genom åren. Trasig termostat?
Citera
2012-12-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CM
Inte på någon av de bilar jag har kört genom åren. Trasig termostat?

Termostaten reglerar bara flödet genom kylaren, inte genom värmepaketet.
F.ö har jag monterat ny termostat i alla mina vinterbilar jag haft genom åren.
Och motorn får snabbare upp tempen om man låter bli värmekranen, det är min egen erfarenhet i alla fall.

Men de varierar ju naturligtvis på bilmodell och motoralternativ.
Självklart ger en 5,5liters v8 mer värme på tomgång än en 1liters 3pipa
Men systemen bör ju vara dimensionerade efter motorstorlek och kupéstorlek.
Citera
2012-12-26, 11:02
Medlem
Kanske dum fråga men varför har man fortfarande en vaxstyrd thermostat i bilarna och ingen elektronisk?
Citera
2012-12-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan
Kanske dum fråga men varför har man fortfarande en vaxstyrd thermostat i bilarna och ingen elektronisk?

Varför krångla till det med nått elektroniskt som troligtvis kommer krångla mer än nånting som innehåller typ en rörlig del och är ganska billig att både byta på verkstad och i inköpspris för kunden.

Se bara på alla biltillverkare hurdana problem dem haft med elektroniska gasspjäll och gaspedalspotentiometrar sen dem blev på modet pga att alla skulle ha antispinn och antisladd i bilarna.
Funkar att ha sådana system med vajerspjäll också, men Bosch som ledande tillverkare på området säljer kompletta system och då fanns de typ inget att välja på.

Men de kommer nog om de inte redan finns elektroniskt styrda termostater, men marknaden där det är temperatur pendlingar på 50grader ute är inte så stor och majoriteten av bilisterna krypkör i kö med sina bilar största delen av tiden ändå så nån kylande fartvind blir inget större problem skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in