2012-12-19, 20:26
Medlem
Har nu under vinterhalvåret fått för mig att jag spar bränsle om jag låter fläkten stå på 0 fram till motorn nått arbetstemperatur. Tanken med detta är att motorn snabbare blir varm för kupén inte snor någon värme. Spar detta någon soppa?
Citera
2012-12-19, 20:33
Medlem
mungs avatar
Det borde det faktiskt kunna göra. Men hur mycket? Och immar inte rutorna igen?
Citera
2012-12-19, 20:34
Medlem
Kör ju alltid med motorvärmare och kupefläkt. Så är det som nu -5 till nollan så är det inga problem alls.
Citera
2012-12-19, 21:01
Medlem
Lugini3s avatar
Det finns väl en generell logik i ditt tänk. Dock kanske jag är ute och cyklar men tar alla bilar verkligen kupevärmen på samma vis. Tar inte vissa bilar den från en källa som ej påverkar motorn, tex grenröret. Kanske jag som är ute och simmar utan livbåt men känns som det beror på hur systemet är uppbyggt.
Citera
2012-12-19, 21:03
Medlem
Saab 9-5 2 liters snurrbo. Inte en aning vart värmen kommer ifrån men tror det är kylvattnet.
Citera
2012-12-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyfrillan
Saab 9-5 2 liters snurrbo. Inte en aning vart värmen kommer ifrån men tror det är kylvattnet.

Klart att värmen kommer från kylvattnet. Värmeelementet är ju inkopplat till motorns kylsystem och när du får upp värmen i motorn så får du också varmt i kupén. TS skrev att värmen kan komma från grenröret och det stämmer på äldre bilar som är luftkylda t.ex. gamla VW och Porsche 911. Där sitter det en värmeväxlare runt grenröret som tar in kupéluften.
Citera
2012-12-19, 21:46
Medlem
Midus avatar
Ja, det spar bränsle, men den ökningen i kyleffekt som tillförs kylsystemet genom kupévärmningen är marginell jämfört med motorns värmeförlusteffekt även vid tomgång och kallstart. Du sparar alltså ingen märkbar mängd bränsle, och visst vill väl du ha upp värmen i bilen?

Det allra viktigaste, så sett, är att kylsystemet fungerar optimalt. Termostaten skall vara hel och i funktion. Har haft bilar med termostat som hängt sig i fullt öppet läge. Det gör att bilens kylsystem går på maxkapacitet ständigt, och kyler bort maximal värmeeffekt till atmosfären, motortemperaturen sjunker något (speciellt i tomgång, lågeffekt och extrem kyla och hög hastighet) och bränsleförbrukningen ökar.

Men, om du vill spara bränsle på riktigt (och vissa pengar, netto) så kör du motorvärmare på bilen. Då går den mycket snabbt upp i värme vid start och den extra kallgångsförlusten försvinner samt motorn slits mindre. Finns studier (har ingen källa, men sök på nätet) på att det är ekonomiskt försvarbart att använda motorvärmare redan vid så höga temperaturer som 16 C och lägre.

Allra bäst vore ju ett varmgarage för detta syfte, men det, har jag hört (osäkert dock) skall leda till snabbare korrosion på bilens kaross och chassi orsakad av salt, då dessa kemiska reaktioner sker snabbare i högre temperatur.
Citera
2012-12-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Ja, det spar bränsle, men den ökningen i kyleffekt som tillförs kylsystemet genom kupévärmningen är marginell jämfört med motorns värmeförlusteffekt även vid tomgång och kallstart. Du sparar alltså ingen märkbar mängd bränsle, och visst vill väl du ha upp värmen i bilen?

Det allra viktigaste, så sett, är att kylsystemet fungerar optimalt. Termostaten skall vara hel och i funktion. Har haft bilar med termostat som hängt sig i fullt öppet läge. Det gör att bilens kylsystem går på maxkapacitet ständigt, och kyler bort maximal värmeeffekt till atmosfären, motortemperaturen sjunker något (speciellt i tomgång, lågeffekt och extrem kyla och hög hastighet) och bränsleförbrukningen ökar.

Men, om du vill spara bränsle på riktigt (och vissa pengar, netto) så kör du motorvärmare på bilen. Då går den mycket snabbt upp i värme vid start och den extra kallgångsförlusten försvinner samt motorn slits mindre. Finns studier (har ingen källa, men sök på nätet) på att det är ekonomiskt försvarbart att använda motorvärmare redan vid så höga temperaturer som 16 C och lägre.

Allra bäst vore ju ett varmgarage för detta syfte, men det, har jag hört (osäkert dock) skall leda till snabbare korrosion på bilens kaross och chassi orsakad av salt, då dessa kemiska reaktioner sker snabbare i högre temperatur.

Kör ju med både motorvärmare och kupefläkt som jag skrev så jag lider inget av att vänta 10 min på att motorn ska gå upp i arbetstemperatur. Har märkt att kanske 2km snabbare så når bilen arbetstemperatur om man skiter i att ha värmen på.
Citera
2012-12-20, 02:39
Medlem
Bbobis avatar
Tror nog du sparar mer pga det faktum att fläkten inte går bara för att blåsa in kall luft i kupen än för att motorn blir varm fortare.

Kan inte göra någon nämnvärd skillnad. Framförallt med tanke på att det inte finns någon värme att sno förens motorn är varm. Typ.

Om du tänker eco i sådana extremt små marginaler antar jag att du stänger av allt som går (lampor, radio etc) medan du väntar på att bilen ska bli varm. Värmeslingorna kan man glömma. Dom drar väll 10% eller nåt. Ac säger kan dra upp mot 15% så bättre att ta med lite is under sommarhalvåret med sig att sitta på.

Menar...Det är ju så lite du sparar att allt går förlorat om du lyssnar på radio medan du kör då den drar el = större bränsleförbrukning.
Citera
2012-12-20, 12:43
Medlem
Haha du kanske har rätt kanske är fläkten som drar ström, vete fn på hur många watt den är på. Kanske är mer ekonomiskt att skippa kupefläkten och låta värmaren gå 3 timmar istället. Tror kupefläkten är på 1500 watt medans blockvärmaren bara är på 700.
Citera
2012-12-20, 14:18
Bannlyst
Jag gör en liknande idiotisk grej - backar in bilen i garaget, för den drar mer på backen än på 1:an, i synnerhet när motorn är kall
Citera
2012-12-20, 16:12
Medlem
TheMPGs avatar
Det är helt rätt, och jag gör samma.

Ju fortare bilen kommer upp i drifttemp, ju lägre förbrukning.

Om man inte har kupevärmare så är det klart att det kan bli en knepig metod, men för oss som har det varmt och gott i bilen redan från start så är det bara fimpa fläkten och slå igång den när det blir kallt eller börjar imma igen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in