2012-12-19, 17:45
Medlem
king_ozzelotts avatar
Hej där!

Då har man väll äntligen, ja man får nog säga så för jag är 28 snart 29 år fyllda, fått upp intresset för matlagning.

Självklart har Flashback legat till stor grund för detta också, då jag genom åren läst mycket här och inspirerats av en och annan tråd.

Nu till saken.

Jag har flyttat utomlands igen, inom Europa dock och väl på plats tänkte jag förgylla min matlagning lite grand så att man även kan få upp inspirationen ännu mer.

1. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vart på internet man kan hitta en bra shop för kockknivar?
Får ju gärna vara utländska shoppar, eller nästan helst skulle jag vilja säga, som skeppar varor internationellt? Hur mycket ska man lägga på en riktigt bra kockkniv och vilken ska man börja med?

2. Tipsa mig gärna om någon shop där man kan få tag på snygga tallrikar, uppläggningsfat och skålar samt kanske bestick och tabletter? Presentationen är självfallet mycket viktig.

Utöver det så tänkte jag skaffa mig ett snyggt (-ja faktiskt) förkläde att ha på mig då jag far runt en hel del i köket.

Jag har varit på en slags mat-sightseeing/ inspirations "resa" i min egen stad, Stockholm, för att testa så pass många olika lunchrestauranger eller vanliga á la carte restauranger som möjligt.

Utöver det så har jag varit inne en sväng i bokhandlar, och även på nätet för att kika på det jag kan tänkas behöva i matböcker. Jag tänkte mig en bra lite tjockare "grundbok", och sedan en touch från jordens alla hörs av kök såsom Indiskt, Franskt, Italienskt, Amerikanskt osv. Har även en förkärlek till Sk. "Streetfood", så en given bok är ju Marcus Samuelssons bok där.

Jag har även kikat lite på den nya boken av Mannerström som behandlar ämnet husman, vilket ligger mig varmt om hjärtat det med.

I övrigt, vad tycker Ni att det behövs ytterligare i ett kök för att "lyckas" väl? Jag kommer väll till en början ha en standarduppsättning av saker, men allteftersom tiden går, skaffa mig mer saker/verktyg.

Vad gör just Din matlagning, och Ditt kök?, och sist men inte minst, vart hämtar Du din inspiration?

Lycka till i köken där ute, och God Jul och Gott Nytt år på Er alla!

M.v.h.

//Ozzelott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in