• 1
  • 2
2012-12-19, 02:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det finns många trådar om fri vilja i detta forum, och denna tråd handlar specifikt om Sam Harris korta bok från i år, "Free Will".
http://en.wikipedia.org/wiki/Sam_Harris_%28author%29
http://www.amazon.co.uk/gp/product/1...ls_o00_s00_i00

" In this smart, engaging, and extremely readable little book, Sam Harris argues that free will doesn't exist"

Här sammanfattar jag mina ståndpunkter från tidigare diskussioner innan läsningen av Harris bok. Vad jag skriver här är egentligen bara citat från mina tidigare inlägg. På så sätt kan jag inte ta till några fula tricks och anpassa mina argument i efterhand.
Min grundläggande ståndpunkt är att människan har en fri vilja, och att jag inte tycker att de argument som används mot detta är giltiga.

Slutligen kommer jag inte att göra någon fullständig beskrivning av Harris bok, utan den enda metod jag finner vettig är att dyka rakt ned i de olika argumenten och studera dem, om man så vill dekonstruera dem. Och som en mjukstart kommer i nästa inlägg ett märkligt exempel.
Citera
2012-12-19, 03:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
"There are more bacteria in your body than there are human cells. In fact, 90 percent of the cells in your body are microbes like E. coli ( and 99 percent of the functional genes in your body belong to them). Many of these organisms perform necessary functions - they are "you" in some wider sense. Do you feel identical to them? If they misbehave, are you morally responsible?"
Harris s 23-24.

Vad är det Harris säger här? Det är inte alltid så lätt att tyda Harris, eftersom han låter sina egentliga tankegångar vara maskerade mellan raderna och forma sig implicit i läsarens hjärna. Så vad är det han lockar oss som läsare att tänka här? Hur ser det icke redovisade argumentet mot fri vilja ut ovan?

Jo, ungefär:
- om vi inte har kontroll över mikroberna i kroppen
- och dom är många fler än vi
- så saknar vi moraliskt ansvar för våra handlingar
- och vi är dessutom inte identiska med oss själva.

Vi kan sammanfatta detta i en enkel premiss:
Fri vilja förutsätter fullständigt kontroll över alla små encelliga m.m organismer i kroppen.

Mitt motargument? Jag finner premissen helt enkelt otroligt löjlig. Jag tror inte att Harris eller någon person i detta forum egentligen tar den på allvar. Den är bara ett straw man argument. Och efter att ha läst så långt i Harris lilla bok har jag redan sett flera dussin straw man argument, även om de andra inte var riktigt lika orimliga och fjantiga som ovanstående.

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Harris argument påminner mig om följande skämtsamma gudsbevis som en god vän en gång bidrog med:
"Människorna säger att jag är tokig. Men de små tomtenissarna säger att jag inte är det. Och de är ju många fler. Så saken är klar."
Citera
2012-12-19, 08:56
Medlem
Sam Harris är av de fyra välkända ateisterna den mest filosofiskt okunniga. Det var likadant med hans förra bok om moral. Jo då var det bara att rota i hjärnan lite så vet vi vad moral är.

Han kunde inte förstå att hans idé om att polariteten smärta--välmående (ungefär) skulle vara detsamma som ont--gott, måste föregås av filosofisk diskussion. Det finns många goda argument mot tanken att identifiera det så.

Men nej, låt oss rota vidare i hjärnan bara.

Jag vet att han är vän med Daniel Dennet, så man undrar ju lite varför inte Dennet bryter in och utbildar Harris ibland.
Citera
2012-12-19, 09:54
Bannlyst
Ett problem är ju vad det innebär att ha kontroll? Så fort ett medvetande existerar så är det ju något som håller igång detta(en hjärna, själ whatever) och därmed en komponent bortom medvetandet. Medvetandet kan inte skapa medvetandet och därmed kan vi ju aldrig vara i kontroll över någonting.

Men om vi aldrig kan vara i kontroll över något vad är då att faktiskt vara i kontroll rent teoretiskt då? Ja, det är svårt att komma på, men vi har ändå en bra bild av hur man inte har det.
Citera
2012-12-19, 10:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag är nu färdig med den lilla boken, och försöker mig på en sammanfattning. Sam Harris "Free Will" gör ungefär vad Dawkins "The God Delusion" gjorde inom ett annat område.

Problemet med The God Delusion för mig som ateist med ett intresse för existentiella och teologiska spörsmål, är att han inte har något att säga om alla intressanta frågor. Dawkins är bara positiv till något han betecknar som Deism, och ger många gillande exempel på i inledningen. Han har inte ett kritiskt ord att säga om deister, och om vetenskapsmän som använder sig av gudsbegrepp inom vetenskapen. Han är positiv till österländksa religioner som buddhism och taoism, till och med ifrågasätter om de ska kallas religioner. Resten av boken handlar enbart om abrahamitiska religioner. Dawkins är inte ens intresserad av när dessa förmår uppnå någon grad av sofistikering, utan är bara ute för att kritisera de mest dogmatiska, bokstavstroende och primitiva tolkningarna. Där kan man hålla med Dawkins, men det är både tröttsamt och ointressant.

Vad är då Sam Harris 'deism' när det gäller den fria viljan? Jo, som jag skrivit tidigare:
"Många filosofer genom tiderna har kommit fram till att
- premiss 1 Det finns 'egentligen' ingen fri vilja
- premiss 2 Inom den stora absoluta ofriheten finns det något som vi kallar fri vilja"

Sam Harris 'lilla' fria vilja inom den stora ofriheten kallar han för sådant som "conscious awareness and deliberate thinking". Han återkommer 'generöst' till detta många gånger, och slår dogmatiskt fast att visst finns det medvetande, visst planerar vi, visst har vi en vilja, men eftersom vi inte har fullständig kontroll över hela processen så finns inte den där egentliga, stora fria viljan. s 33

Harris går så långt som att hänvisa till, inte avfärda som absurd, den oändliga regression jag tog upp i första inlägget.
"My choises matter, but I cannot choose what I choose. And if it ever appears that I do, I do not choose to choose what I choose. There is a regress here that always ends in darkness. I must take a first step, or a last one, for reasons that are bound to remain inscrutable". s 39

Detta argument från Harris är, till sin form men inte det konkreta innehållet, skrämmande likt ett av Thomas av Aquinas mest berömda argument för att det finns en allsmäktig gud.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinque_viae
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinque...he_First_Cause
"
Some things are caused.
Everything that is caused is caused by something else.
An infinite regress of causation is impossible.
Therefore, there must be an uncaused cause of all that is caused.
This cause is what we call God."

Denna allsmäktiga Gud är också den enda form av fri vilja som Sam Harris tycks acceptera. Allt annat är ju beroende av annat, och då tycker han att det inte finns.

Sam Harris krav på den fria viljan är en av de värsta exempel på ett straw man argument jag har sett. Jag kan inte tro att Sam är ärlig här. Han trollar, och hans lilla bok är en tarvlig pamflett:

"You did not pick your parents or the time and place of your birth. You didn't choose your gender or most of your life experiences. .... Where is the freedom in this? Yes, you are free to do what you want even now. But where did your desires come from?" s 41

I sin iver att slå fast detta argument talar Harris sig allt djärvare i boken, tills hans vision av vad människor menar med fri vilja blir i det närmaste identisk med alla Aquinas krav på en allsmäktig gud:

"There is not a person on earth who chose his genome, or the country of his birth, or the political and economic conditions that prevailed at the moments crucial to his progress. And yet, living in America, one gets the distinct sense that if certain conservatives were asked why they weren't born with club feet or orphaned beforre the age of five, they would not hesitate to take credit for these accomplishments." s 62

Sålunda är Harris poäng lika banal och ointressant som Dawkins var i sin bok. Finns det då inga positiva kvaliteter alls hos Harris? Jo, två saker. Den ena är att han argumenterar för att neurofysiologin visar att vi inte har så mycket kontroll över saker som vi ofta inbillar oss. Den andra är hans nästan lyriska, mysticistiska syn på beslutsfattandet.

Det är i själva verket Harris mysticism, ibland med en buddhistisk anstrykning, som ligger ganska nära min egen privata upplevelse av min fria vilja:

"If you pay attention to your inner life, you will see that the emergence of choices, efforts and intentions is a fundamentally mysterious process." s37

"However, when I look for the psychological cause of my behavior, I find it utterly mysterious" s43

Nu har jag inte tid mer med detta. Det vore intressant om Harris fördjupade sig i neurofysiologin och studier av hur människor faktiskt fattade beslut. Men först måste han kasta bort sina grälsjuka halmgubbar och oärliga argumentationsteknik.
Citera
2012-12-19, 10:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Ett problem är ju vad det innebär att ha kontroll? Så fort ett medvetande existerar så är det ju något som håller igång detta(en hjärna, själ whatever) och därmed en komponent bortom medvetandet. Medvetandet kan inte skapa medvetandet och därmed kan vi ju aldrig vara i kontroll över någonting.

Men om vi aldrig kan vara i kontroll över något vad är då att faktiskt vara i kontroll rent teoretiskt då? Ja, det är svårt att komma på, men vi har ändå en bra bild av hur man inte har det.

Vad det innebär att vara i kontroll torde kunna definieras genom reglerteknik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reglerteknik
"Reglerteknik handlar om att få system att uppföra sig som man vill, ofta genom att konstruera en regulator. Ämnet har traditionellt utvecklats kring tekniska system och processer, ofta inom industrin, men är även applicerbart på andra typer av system och processer, såsom ekonomi eller medicin"
Citera
2012-12-19, 12:31
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu har jag inte tid mer med detta. Det vore intressant om Harris fördjupade sig i neurofysiologin och studier av hur människor faktiskt fattade beslut. Men först måste han kasta bort sina grälsjuka halmgubbar och oärliga argumentationsteknik.

Då vill du hellre läsa Consciousness av Kristof Koch som blandar in schrödingerekvationen i fri viljadebatten samt berättar allt vi hitills vet om hur elektriska signaler påverkar synapserna.

Annan bra bok som också är tyngre än Harris är Ray Kurzweils senaste bok How to create a mind, om hjärnan där han också drar upp fri vilja.
Citera
2012-12-19, 13:55
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
"There are more bacteria in your body than there are human cells. In fact, 90 percent of the cells in your body are microbes like E. coli ( and 99 percent of the functional genes in your body belong to them). Many of these organisms perform necessary functions - they are "you" in some wider sense. Do you feel identical to them? If they misbehave, are you morally responsible?"
Harris s 23-24.

Vad är det Harris säger här? Det är inte alltid så lätt att tyda Harris, eftersom han låter sina egentliga tankegångar vara maskerade mellan raderna och forma sig implicit i läsarens hjärna. Så vad är det han lockar oss som läsare att tänka här? Hur ser det icke redovisade argumentet mot fri vilja ut ovan?

Jo, ungefär:
- om vi inte har kontroll över mikroberna i kroppen
- och dom är många fler än vi
- så saknar vi moraliskt ansvar för våra handlingar
- och vi är dessutom inte identiska med oss själva.

Vi kan sammanfatta detta i en enkel premiss:
Fri vilja förutsätter fullständigt kontroll över alla små encelliga m.m organismer i kroppen.

Mitt motargument? Jag finner premissen helt enkelt otroligt löjlig. Jag tror inte att Harris eller någon person i detta forum egentligen tar den på allvar.

Du rycker citatet ur sitt sammanhang. Detta kommer direkt före ditt citat:
”This perfectly articulates the difference between Dennett's view and my own (Dennett agrees). As I have said, I think compatibilists like Dennett change the subject: They trade a psychological fact – the subjective experience of being a conscious agent – for a conceptual understanding of ourselves as persons. This is a bait and switch. The psychological truth is that people feel identical to a certain channel of information in their conscious minds. Dennett is simply asserting that we are more than this – we are coterminous with everything that goes on inside our bodies, whether we are conscious of it or not. This is like saying we are made of stardust – which we are. But we don't feel like stardust. And the knowledge that we are stardust is not driving our moral intuitions or our system of criminal justice.
At this moment, you are making countless unconscious ”decisions” with organs other than your brain – but these are not events for which you feel responsible. Are you producing red blood cells and digestive enzymes at this moment? Your body is doing these things, of course, but if it ”decided” to do otherwise, you would be the victim of these changes, rather than their cause. To say that you are responsible for everything that goes on inside your skin because it's all ”you” is to make a claim that bears absolutely no relationship to the feelings of agency and moral responsibility that have made the idea of free will an enduring problem for philosophy.”
Dessutom håller jag inte med dig i din tolkning. Som jag ser det handlar det om att Harris menar att det vi identifierar oss med är vårt medvetande, och att det är orimligt att identifiera sig med (och vara moraliskt ansvarig för) allt som händer i ens kropp. Så om man gjorde ett experiment där man med hjälp av någon teknisk utrustning kunde avgöra vad försökspersonen skulle göra för val sekunder innan försökspersonen blev medveten om att ha gjort ett val, så skulle försökspersonen, med rätta, häpet tvingas att konstatera att dess medvetande inte har kontroll över tankar och val (detta framgår om man läser direkt efter ditt citerade stycke), och därför sakna fri vilja. Och att detta rimligen inte skulle kunna bortförklaras med något i stil med att ”Valet är ett resultat av processer i min hjärna, så även om det sker utanför mitt medvetande (dvs valet uppträder i mitt medvetande en tid efter att det har fattats i min hjärna) så kan jag ändå ha fri vilja därför att hjärnan tillhör min kropp.”
Citera
2012-12-19, 14:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonPie
Du rycker citatet ur sitt sammanhang. Detta kommer direkt före ditt citat:
”This perfectly articulates the difference between Dennett's view and my own (Dennett agrees). As I have said, I think compatibilists like Dennett change the subject: They trade a psychological fact – the subjective experience of being a conscious agent – for a conceptual understanding of ourselves as persons. This is a bait and switch. The psychological truth is that people feel identical to a certain channel of information in their conscious minds. Dennett is simply asserting that we are more than this – we are coterminous with everything that goes on inside our bodies, whether we are conscious of it or not. This is like saying we are made of stardust – which we are. But we don't feel like stardust. And the knowledge that we are stardust is not driving our moral intuitions or our system of criminal justice.
At this moment, you are making countless unconscious ”decisions” with organs other than your brain – but these are not events for which you feel responsible. Are you producing red blood cells and digestive enzymes at this moment? Your body is doing these things, of course, but if it ”decided” to do otherwise, you would be the victim of these changes, rather than their cause. To say that you are responsible for everything that goes on inside your skin because it's all ”you” is to make a claim that bears absolutely no relationship to the feelings of agency and moral responsibility that have made the idea of free will an enduring problem for philosophy.”
Dessutom håller jag inte med dig i din tolkning. Som jag ser det handlar det om att Harris menar att det vi identifierar oss med är vårt medvetande, och att det är orimligt att identifiera sig med (och vara moraliskt ansvarig för) allt som händer i ens kropp. Så om man gjorde ett experiment där man med hjälp av någon teknisk utrustning kunde avgöra vad försökspersonen skulle göra för val sekunder innan försökspersonen blev medveten om att ha gjort ett val, så skulle försökspersonen, med rätta, häpet tvingas att konstatera att dess medvetande inte har kontroll över tankar och val (detta framgår om man läser direkt efter ditt citerade stycke), och därför sakna fri vilja. Och att detta rimligen inte skulle kunna bortförklaras med något i stil med att ”Valet är ett resultat av processer i min hjärna, så även om det sker utanför mitt medvetande (dvs valet uppträder i mitt medvetande en tid efter att det har fattats i min hjärna) så kan jag ändå ha fri vilja därför att hjärnan tillhör min kropp.”

Menar du att invändningen verkligen har någon relevans för Dennet. Jag har inte läst honom *), men tycker han alltså att den fria viljan styr över mikroberna?

Snarare är det väl Sam Harris som gör en super vulgär straw man här.

Stycket du citerar i övrigt är mycket kryptiskt, men när jag läste det tyckte jag mest att det såg ut som förvirrat prat kring dualism och homunculus (se mitt första inlägg). Vad menas med: "trade a psychological fact – the subjective experience of being a conscious agent – for a conceptual understanding" -?

*) och kommer knappast att göra det heller. Kritikerna avskräcker:
"Critics of Dennett's approach, such as David Chalmers and Thomas Nagel, argue that Dennett's argument misses the point of the inquiry by merely redefining consciousness as an external property and ignoring the subjective aspect completely. This has led detractors to nickname the book Consciousness Ignored and Consciousness Explained Away"
http://en.wikipedia.org/wiki/Conscio...ined#Reactions
Senast redigerad av BaalZeBub 2012-12-19 kl. 15:18.
Citera
2012-12-19, 16:44
Bannlyst
Citat:
Vad det innebär att vara i kontroll torde kunna definieras genom reglerteknik.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reglerteknik
"Reglerteknik handlar om att få system att uppföra sig som man vill, ofta genom att konstruera en regulator. Ämnet har traditionellt utvecklats kring tekniska system och processer, ofta inom industrin, men är även applicerbart på andra typer av system och processer, såsom ekonomi eller medicin"

Vad bra. Enligt din definition så har en dator en fri vilja.... Nu är begreppsanalys fullkomligt meningslösa diskussioner eftersom det inte avhandlar sanning och falskhet...alas vad du väljer att benämna något som kan aldrig påstås vara felaktigt eller mer sant än vad någon annan väljer att kalla fri vilja, men ville ändå belysa hur puckat det framstår.
Senast redigerad av blabla12345 2012-12-19 kl. 16:55.
Citera
2012-12-19, 17:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Vad bra. Enligt din definition så har en dator en fri vilja.... Nu är begreppsanalys fullkomligt meningslösa diskussioner eftersom det inte avhandlar sanning och falskhet...alas vad du väljer att benämna något som kan aldrig påstås vara felaktigt eller mer sant än vad någon annan väljer att kalla fri vilja, men ville ändå belysa hur puckat det framstår.

Så menade jag inte. Du skrev: "Så fort ett medvetande existerar så är det ju något som håller igång detta ...och därmed en komponent bortom medvetandet." och frågade " vad är då att faktiskt vara i kontroll".

Alltså: vad är det i tex hjärnan, bortom medvetandet, som kan göra kontroller? En typisk kontroll är de homeostatiska mekanismerna. Delar av hjärnan reglerar hjärtrytm,. blodsocker med mera. Denna form av kontroll är en central och mycket gammal del av vad nervsystemet sysslar med, och steget till reglerteknik är inte så värst långt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypothalamus
Citera
2012-12-19, 17:48
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
Menar du att invändningen verkligen har någon relevans för Dennet. Jag har inte läst honom *), men tycker han alltså att den fria viljan styr över mikroberna?

Snarare är det väl Sam Harris som gör en super vulgär straw man här.
Jag tror inte att Dennett tror att den fria viljan styr över mikroberna, och jag tror inte att Harris tror att Dennett tror det.

Backar vi ytterligare något och läser vad som står precis före styckena som jag citerade (vilka står precis före stycket som du citerade):
”Compatibilists like my friend Daniel Dennett insist that even if our thoughts and actions are the product of unconscious causes, they are still our thoughts and actions. Anything that our brains do or decide, whether consciously or not, is something that we have done or decided. The fact that we cannot always be subjectively aware of the causes of our actions does not negate free will – because our unconscious neurophysiology is just as much ”us” as our conscious thoughts are. Consider the following, from Tom Clark of the Center for Naturalism:
Harris is of course right that we don't have conscious access to the neurophysiological processes that underlie our choices. But, as Dennett often points out, these processes are as much our own, just as much part of who we are as persons, just as much us, as our conscious awareness. We shouldn't alienate ourselves from our own neurophysiology and suppose that the conscious self, what Harris thinks of as constituting the real self (and as many others do, too, perhaps), is being pushed around at the mercy of our neurons. Rather, as identifiable individuals we consist (among other things) of neural processes, some of which support consciousness, some of which don't. So it isn't an illusion, as Harris says, that we are authors of our thoughts and actions; we are not mere witnesses to what causation cooks up. We as physically instantiated persons really do deliberate and choose and act, even if consciousness isn't ultimately in charge. So the feeling of authorship and control is veridical. [...]
(Jag citerade inte hela citatet.) Sedan följer styckena som jag citerade tidigare, vilka inleds med ”This perfectly articulates the difference between Dennett's view and my own (Dennett agrees).”, så de (Harris och Dennett) verkar vara överens om vad som skiljer deras syn åt.

Som jag har förstått så menar Harris, angående fri vilja, att det mest rimliga är att identifiera oss med vårt medvetande, vilket han menar är det folk gör. Sådant som sker omedvetet (som processer i hjärnan som ger upphov till val vilka vi senare blir medvetna om) kan då inte vara av fri vilja. Det är inte vi (vårt medvetande) som är upphov till det. Harris menar att Dennett menar att även sådant som vi inte är medvetna om att vi (vår kropp?) gör, är det ändå vi som gör, och därför kan vi ha fri vilja (och har det). Harris håller inte med, och försöker att visa det orimliga i det. Men vad är då vi? Allt under vår hud? Är bakterier och mikrober i vår kropp också vi, och är vi därför (moraliskt) ansvariga för vad de (vi?) gör?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in