2012-12-18, 15:05
Medlem
watashi-was avatar
För en herrans massa år sedan spelade jag ett brädspel som jag trodde hette Gangster, spelet kommer jag inte ihåg exakt vad det gick ut på men man fick iaf under spelets gång samlat ihop sin egen gangster/maffia liga. Man samlade på sig medlemmar (kort) och hamnade man sen på samma ruta som en annan spelare "krigade" man mot varandra, ju fler gangstrar man hade ju större fördel hade man. Jag gjorde en sökning och fann just spelet Gangster från tillverkaren Casper men det verkar inte alls vara rätt, det verkar vara ett monopol/tjuv och polis-liknande spel där man springer runt en bana och samlar pengar och vinner när man samlat ihop sig 1 miljon. I spelet från Casper kan man också få gangstermedlemmar men allt de gör är att man får mer pengar, man kan inte "kriga" med dem på något sätt.

Finns det någon som vet vilket spel jag tänker på?
Citera
2012-12-18, 20:01
Medlem
gangleris avatar
Det är helt klart "Gangster" du är ute efter - tror att du bara minns de roliga segmenten. Som jag minns det var det en mycket roligare version av Monopol, där gangstrarna gav en bonusar, men också kunde besegras i strider med andra spelare...

http://www.speltips.web.surftown.se/gangster.html
Citera
2012-12-18, 21:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watashi-wa
För en herrans massa år sedan spelade jag ett brädspel som jag trodde hette Gangster, spelet kommer jag inte ihåg exakt vad det gick ut på men man fick iaf under spelets gång samlat ihop sin egen gangster/maffia liga. Man samlade på sig medlemmar (kort) och hamnade man sen på samma ruta som en annan spelare "krigade" man mot varandra, ju fler gangstrar man hade ju större fördel hade man. Jag gjorde en sökning och fann just spelet Gangster från tillverkaren Casper men det verkar inte alls vara rätt, det verkar vara ett monopol/tjuv och polis-liknande spel där man springer runt en bana och samlar pengar och vinner när man samlat ihop sig 1 miljon. I spelet från Casper kan man också få gangstermedlemmar men allt de gör är att man får mer pengar, man kan inte "kriga" med dem på något sätt.

Finns det någon som vet vilket spel jag tänker på?

Gangster som du syftar på gavs först ut av Äventyrsspel/Target Games. Man kunde köpa butiker och olika rörelser. Bland annat fanns det ett ställe som hette Brända Tomten. Jag har ett exemplar liggandes i ett skåp tillsammans med flera andra gamla brädspel såsom Monstret som slukade Stockholm, Drakborgen och Drakskatten.

Kul spel men jag har inte spelat det på säkert 20 år. Kanske dags att göra det igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in