2012-12-19, 23:59
  #4849
Medlem
jhww82s avatar
Ett tips...

Svälj inte all information med hull och hår. Tänk lite kritiskt och tänk framförallt på att det finns personer och organisationer som när sig på att sprida desinformation som gagnar deras egna politiska åsikter... så var lite smarta för guds skull.
Citera
2012-12-19, 23:59
  #4850
Medlem
zemfiras avatar
Har fått ännu ett anonymt PM där det står ett namn på tjejen som blev misshandlad i videon. Ni som vill ha namnet får skicka PM till mig, sedan får den som vill lägga ut namnet på Flashback för att hitta vidare information.
Citera
2012-12-20, 00:00
  #4851
Medlem
Lallo66s avatar
Läs sammanfattningen.

Vad gäller flaggbränningen så sägs det att de misslyckats med att få fart på elden.
Bilden som florerat runt i tråden är ej från dagens bravader utan vid ett helt annat tillfälle.
Citera
2012-12-20, 00:00
  #4852
Medlem
Var finns det info om någon motreaktion?
Citera
2012-12-20, 00:03
  #4853
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tquix
Just den bilden har jag sett spridas på facebook nu också, där de skriver att den är tagen idag i GBG....
Jag vet att bilden är gammal, men hur var det, var den fake också??


Hade nog joinat nån sorts motreaktion med er om jag hade bott i Göteborg.
Bilden i sig är inte fejkad vad jag vet, men det spelar heller ingen roll.

Följande är upprinnelsen(och nu är det fan sista gången jag repeterar detta): Aftonbladets reporter skriver i livechatten att TT rapporterar om att ett försök till att elda på en svensk flagga äger rum. Inga bilder finns på detta, men TT får anses som en bra källa. Fem minuter senare så länkar ett troll till en gammal bild(som tex återfinns här: http://vgnt.se/mitt-land-bloder/ http://vgnt.se/mitt-land-bloder/sverige/ http://i.imgur.com/0joOH.jpg), han avslöjas ögonblickligen som troll och således är det enda som tyder på flaggbränning TT:s rapportering som AB vidareförmedlade i sin livechatt.

Nog om detta nu.
Citera
2012-12-20, 00:03
  #4854
Medlem
Ang. flaggan så kan ni läsa om det här http://www.expressen.se/gt/en-gripen-och-17-omhandertagna/

Undrar vad de hittar på för trevligheter imorgon..
Citera
2012-12-20, 00:03
  #4855
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Ett tips...

Svälj inte all information med hull och hår. Tänk lite kritiskt och tänk framförallt på att det finns personer och organisationer som när sig på att sprida desinformation som gagnar deras egna politiska åsikter... så var lite smarta för guds skull.
Ja. Det enda jag tror på fullt ut är det som finns på film, just för att det är så jävla rörigt och mycket rykten åt alla håll.
Citera
2012-12-20, 00:03
  #4856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Ungdomarna är jävligt förbannade och de vet inget annat sätt att få utlopp för det. De lever sina liv på nätet. Sveriges lagar är omoderna gör att sådant här inte är "tillräckligt" olagligt. Förtal på internet läggs i 9 fall av 10 ner av åklagaren. När inte rättsväsendet fungerar tar ungdomarna lagen i egna händer helt enkelt.

Hade gärna sett en modernisering av lagarna kring förtal och smutskastning på internet. Höja straffen så att polisen har rätt att begära ut ip-adresser etc. Även ökat ansvar hos de sociala medierna hade varit önskvärt... och dessa förslag har inget med censur att göra.

Det är en svår balansgång med vad som ska uppfattas som klandervärd i levnadssätt, beroende vem som är betraktare. Bevismässigt torde åklagaren sällan kunna gå till åtal eftersom det är svårt att visa vem som faktisk lagt ut det kränkande materialet, vilket innebär att det inte går att säkert peka ut en gärningsman.

En bra artikel för de som faktisk är intresserade av regleringen kring förtal är denna:

http://juridikbloggen.wordpress.com/2012/11/28/valdtaktsfilmer

Sammanfattningsvis: kids - er ilska riktas åt fel håll. Sikta om, sikta rätt.
__________________
Senast redigerad av realmg 2012-12-20 kl. 00:21.
Citera
2012-12-20, 00:03
  #4857
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Ett tips...

Svälj inte all information med hull och hår. Tänk lite kritiskt och tänk framförallt på att det finns personer och organisationer som när sig på att sprida desinformation som gagnar deras egna politiska åsikter... så var lite smarta för guds skull.
Bra tips, det är lätt att se hur folk i tråden snabbt och lätt dras med på teorier som inte alls behöver stämma. Skall jag var ärlig så tycker jag det är bättre om man avstår från att skriva istället för att sprida sina åsikter som är baserade på felaktig information - för det tjänar ingen på i längden.
Citera
2012-12-20, 00:09
  #4858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Bilden i sig är inte fejkad vad jag vet, men det spelar heller ingen roll.
Herregud - det förvånar mig hur folk ens kunde tro att bilden du länkar till hade något med det som hände igår. Efter att folk har sett alla andra bilder och videoklipp från i förrgår och igår så förstår jag inte hur man ens klarar av att koppla ihop bilden med den här situationen utan att tycka att det är något som inte stämmer. Det är ungdomar vi talar om, inte medelålders män.
Citera
2012-12-20, 00:10
  #4859
Medlem
Har inte det här eskalerat lite väl mycket? Känns som att folk hänger på för nöjet och inte för sakens skull....
Citera
2012-12-20, 00:11
  #4860
Medlem
Lallo66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemfira
Har fått ännu ett anonymt PM där det står ett namn på tjejen som blev misshandlad i videon. Ni som vill ha namnet får skicka PM till mig, sedan får den som vill lägga ut namnet på Flashback för att hitta vidare information.

Detta var skrivet några sidor bak. Vilka källor han/hon fått det ifrån är oklart.
Citat:
Ursprungligen postat av _Keso_
Om du syftar på tjejen som blev misshandlad på filmen, så heter hon Emm* M*ttsson. Det är inte tjejen som skrev statusen på facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in