2012-12-19, 06:45
Medlem
Varför ska halva jävla tråden handla om vilken etnicitet bråkstakarna har? Flashback har blivit rasist-dräggens högborg. Kan vi någon gång få ha en enda jävla tråd där vi skippar snack om SD, rasbiologi och hur allt är invandrarnas fel?
Citera
2012-12-19, 06:51
Moderator
v50s avatar
Ska man tro expressen som intervjuat 17-åringen så är det någon som har startat ett konto i hennes namn och att hon inte ligger bakom det hela, någon som har koll på om det stämmer eller är det en efterhandskonstruktion?

Citat:
Enligt den 17-åriga göteborgstjejen började allt med att en bild av henne lades ut på det uppmärksammade Instagram-kontot med en förnedrande text till. Hon skickade då ett mejl till de som skötte kontot där hon skrev att hon skulle polisanmäla dem om de inte tog bort bilden.
– Jag tror att de spred ut att det var jag eftersom de lade upp en bild på mig och jag skrev till dem att jag skulle polisanmäla dem för att skrämma dem. Jag skrev att jag hade deras IP-adress. De tog bort bilden, men sedan spred de ut att det var jag som låg bakom det här.

http://www.expressen.se/nyheter/17-aringen-talar-ut-om-instagram-upploppet/
Citera
2012-12-19, 06:58
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadDenRike
Varför ska halva jävla tråden handla om vilken etnicitet bråkstakarna har? Flashback har blivit rasist-dräggens högborg. Kan vi någon gång få ha en enda jävla tråd där vi skippar snack om SD, rasbiologi och hur allt är invandrarnas fel?

Grejen med hela grejen är just att det är en slags invandrarkultur som det handlar om. Folk har blivit uthängda och förnedrade på nätet i åratal, men detta är första gången mig veterligen vi ser detta resultat. Jag tippar på att skillnaden mot förr är att subjekten för förnedringen inte är de vanliga: ickeinvandrare. Kravallerna verkar vara ett uttryck för den upplevda hedern som en del sorters invandrare blir uppfostrade att tro att de har.
Och nej, alla invandrare är inte så, alla invandrare är inte goda eller dåliga. Vi pratar tendenser som är tydligare inom vissa grupper. lättkränkthet t.ex.
Citera
2012-12-19, 07:01
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadDenRike

Problemet för dig då blir ju att detta brott är rasbetonat, och mycket förklaring till gärningsmännens handlande är kulturellt. Då blir helt plötsligt etniciteten en central roll i diskussionen oavsett hur mycket ni vänstervridna kulturmarxister förnekar frågan.
Citera
2012-12-19, 07:04
Medlem
kenyarkanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On Steroids
Alla ni som postar ser ett meddelande ifrån MOD. Till och med Flashbackare är nu tvingade att hålla tyst om invandrar utseende och liknande exakt på det vis som regeringen och aftonbladet med flera påtvingar oss en försköning och därmed vrider till sanningen till det "svenska" folket. Fy fan va vidrigt!

Stäng av mig eller liknande för nu skiter jag i detta då till och med FB tvingar folk till tystnad om hur verkligheten ser ut........

Tror inte det är någon slags censur av invandringskritiska inlägg som pågår, även vi som skrivit inlägg med motsatt åsikt har raderats för vi varit OT.

Som Göteborgare funtar jag på hur det kommer se ut i stan och på skolorna idag? Tror ni det fortsätter och vilka åtgärder tror ni vidtas av skola, ordningsmakt, föräldrar, politiker etc?

Personligen tror jag det fortsätter, om än mer i "det tysta". Eller ja, lär säkert vara fighter på offentliga platser idag med men snuten lär ju vara mer förberedd idag.
Såg något om att Plusgymnasiet skulle vara stängt idag, tror ni det har någon effekt? Jag tvivlar på det, snarare tvärtom.
Det eleverna gör utanför skolan blir ju svårt för skolorna att reglera, då är det istället upp till polisen, som omhändertar ett antal kids några timmar och på sin höjd ger dem typ 40x50 dagsböter i en ev rättegång och ett socsamtal, och föräldrar varav en del säkert kan "hålla koll" på sina barn men det är nog långt ifrån alla som har koll.
Spec inte de internet-trakasserier jag tror återkommer när de värsta irl-bråken lägger sig.

Fan, får lite ångest av detta. Tänker på vad det här leder till i förlängningen för de som är iblandade, såklart speciellt de som blivit uthängda.
Horstämplar har ju en tendens att sitta kvar, och även om folk ju uppebarligen tycker det var fel att outa tjejerna i fråga finns det säkert en och annan som förblir "hora" i folks ögon.
Känns lite som BUP-mottagningarna här i Götet kommer vara ännu mer överfulla än vad de redan är inom en snar framtid.
En får ha koll på självmordsstatistiken också...
Sjukt tacksam för att mitt syskon inte är inblandad i skiten (mer än att ha polare som är då).

Eller vad tror ni?

Blev lite svamligt, sorry för det.
Citera
2012-12-19, 07:09
Medlem
När börjar jullovet egentligen i Göteborg? Blir det nya oroligheter idag?
Citera
2012-12-19, 07:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tråden måste ju just diskutera det faktum att den absolut överväldigande majoriteten av de som man såg delta i upploppen var just det vi kallar invandrare.

Med invandrare menas i detta fall:
- Mörkhyade personer med rötterna från Afrika
- Personer med typiskt mellanöstern-utseende
- Möjligvis också personer från södra Europa (balkan, övriga sydeuropa)

Däremot var det näst intill omöjligt att se någon deltagare som var blond eller i övrigt hade ett utseende som liknande det som vi kallar svenskt.

Man kan tydligt se detta på de ocensurerade bilder som figurerat, och som visas på en del utländska nyhetssajter. På bilder på Aftonbladet, Expressen, DN, SvD så ser man bara personer bakifrån, med huva uppdragen, vilket är ett tydligt tecken även det.

Så låt oss släppa just den biten, och tillsammans konstatera att >90% av de som deltog i dessa kravaller hade det som kallas för invandrarbakgrund. Låt oss därefter analysera händelsen utifrån det perspektivet. Vad kan vi lära oss av det, går det att dra några slutsatser från det osv.

Min känsla är att kränkningar på nätet sker hela tiden. Oftast bryr man sig inte, ibland blir det en anmälan eller diskussion mellan ett par personer.

Det som skiljer ut i detta fall var att det blev ett helt upplopp med flera hundra personer med invandrarbakgrund inblandade. Min enkla slutsats är:

- Dessa personer har med sig (genetiskt eller kulturellt, ni väljer) ett annat sätt att hantera konflikter än vad vi svenskar har. Dessa personers sätt är mer direkt, mer öppet och aggressivt.

- Inslag som "familjeheder", gruppmentalitet, skydda sin egen grupp, söka konflikt, är mycket starkare än hos oss svenskar. Vi ser detta även på situationen i mellanöstern.

- Möjligtvis är Instagram-historien en bidragande faktor, men jag ser i detta ett vanligt invandrarupplopp, såsom vi har sett på många andra platser just i samband med terminsslut osv (Ronna, Malmö, Göteborg, Stockholm mfl platser). Jag tror att fokus på Instagram-historien och Internet från medias sida är ett försök att släta över detta faktum.
Citera
2012-12-19, 07:12
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackrabbitSlims

Kan tänka mig att fredag är sista skoldagen, är dock inte säker men någon från det området kan säkert säga vilken dag det börjar.
Citera
2012-12-19, 07:13
Medlem
Den-Vita-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ska man tro expressen som intervjuat 17-åringen så är det någon som har startat ett konto i hennes namn och att hon inte ligger bakom det hela, någon som har koll på om det stämmer eller är det en efterhandskonstruktion?

http://www.expressen.se/nyheter/17-aringen-talar-ut-om-instagram-upploppet/
Sandnegern vill givetvis undvika bestraffning, att neka ter sig logiskt.
Citera
2012-12-19, 07:15
Medlem
snowman.80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackrabbitSlims

Jullovet börjar 20 dec, altså imorgon.

Sägs att skolan är stängd idag, kan även meddela att poliser finns på plats eftersom ett
nytt upplopp är planerat och tänkts utföra idag..vet inte vad dom tänker med eftersom rektorn meddelande att skolan inte ska ha öppet.

Sedan så har en facebook-grupp skapats för att samla in folk som ska protestera på Gustaf Adolfs torg för dom ansog att det utfördes polisbrutalitet i gårdagens händelse.
Även där så skriver dom att pyrotekniker önskas på plats..

Nya Instagram konton skapades igår efter händelsen, om samma ämne..hänga ut folk.

Den 17 årige GM har nekat allting, hon är nu placerad på en hemlig adress med sin familj.

Tjejen som drogs ner och sparkades på film har uttalat sig på sin Facebook och nämner att hon har revben skadade, fick blödningar från ögat(pga någon spark) blödde från munnen och ur örat.
Finns även skrivet ett par sidor tidigare i samma tråd.
Senast redigerad av snowman.80 2012-12-19 kl. 07:19.
Citera
2012-12-19, 07:20
Medlem
MasterCees avatar
Att ge sig på polisen är som vanligt förkastligt, dock kan jag tycka att personen bakom kontot förtjänar ett riktigt kok stryk......

Om det nu är tjejen på skolan eller inte ska jag låta vara osagt.....
Citera
2012-12-19, 07:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-Vita-Mannen
Sandnegern vill givetvis undvika bestraffning, att neka ter sig logiskt.

Ja antigen är det så, alltså att tjejen ligger bakom det hela men sedan skyller på andra när det urartade så här eller så kan det vara någon som startat ett konto och påstår sig vara henne, alla vet att det är hur simpelt som helst att göra.

Det som är intressant att få kännedom om är om någon egentligen vet hur det ligger till, om vi spekulerar lite och utgår från att någon startat ett konto i tjejens namn så kan man fråga sig vad som ligger bakom det beslutet, uppenbarligen hyser någon/några agg mot henne om så är fallet, vilka kan de vara i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in