• 4
  • 5
2012-12-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
När du säger att du tar ansvar för din framtid genom att spara (du som tjänar så jättebra), låt säga att du sparar 15 000 i månaden. när du är 65, så har du några miljoner på banken. Du har sugit ur samhället pengar som du aldrig kommer kunna göra av med innan du dör, som istället för att stimulera den globala ekonomin, leder till att du har tjänat en normal inkomst hela ditt liv, och en person har blivit av med jobbet.

Nu är inte allt riktigt så enkelt, han kanske just investerat sina pengar i företag som genererar fler arbetstillfällen. Tror knappast att han sparade pengarna i madrassen. Skulle han sparat pengarna på banken så skulle tom det stimulerat ekonomin till en viss del då dessa pengar lånas vidare.

Därmemot att bara konsumera som om det inte finns någon morgondag är hål i huvudet. Och har man inte lust att leva på 15k i månaden när man går i pension så gäller det att tänka till i tid.
Citera
2012-12-31, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Eller så är de vuxna och tar ansvar för sin framtid? Det är uppenbart för alla att välfärdssystemen i västvärlden kommer att bli betydligt mindre generösa allteftersom ålderspyramiderna smalnar nedåt och globaliseringen jämnar ut vanliga människors inkomster. Vi kommer att få betala betydligt mer själva, bo hos barnen, jobba längre eller helt enkelt vara utfattiga på äldre dagar.

Själv tjänar jag med objektiva mått väldigt bra. Dock har jag inga arv eller annat kapital från andra att vänta. Dessutom kan den med ögon i huvudet se att det är väldigt få som tjänar bra hela livet (fråga en 45-årig reklamare t ex vad denne tror om resten av livets utkomstmöjligheter). Jag måste utgå ifrån att allt som jag och min familj skall konsumera skall tjänas in under ett eller förhoppningsvis ett par decennier av goda inkomster. Följaktligen är jag inte snål som lever långt under den levnadsstandard jag skulle kunna ha idag, istället är jag vettig som med marginal lever på nivå med en försiktigt uppskattad livsinkomst. Om jag tar i i underrkant och det blir pengar över så kommer det att göra livspusslet lite lättare för arvingarna och det är mer värt än vad folk tror om mig när de ser hur jag lever.

När man ser folk med normalinkomster köpa dyra grejor, nya bilar, utlandsresor, moderiktiga kläder, stora bostäder och allt vad det nu är de "unnar sig" blir man bara trött och övertygad om att de förtjänar sin framtid i ekonomisk misär.

Vad gäller ämnet mer specifikt så är det fullständigt mänskligt normalt att ljuga och överdriva för att ställa sig i bättre dager. Det tar sig oerhört många olika uttryck, allt från smink och lån till konsumption till människor som ljuger upp sin anonyma användare på internet. Det är fjantigt och tyder på liten mental penis men det är väldigt mänskligt.

Håller med om detta till fullo! "Investerade pengar är husbondens lojalaste "arbetare". De arbetar dag som natt utan klagomål". Dom som tänker på det redan i tidig ålder kan förmodligen påbörja pensionen långt innan pensionsåldern.
Citera
2012-12-31, 23:41
Medlem
Tjänar man lite så ljuger man ofta om det, men tjänar man "för mycket" så ljuger många om det med. Är inte det Sverige i ett nötskal? Själv brukar jag slingra mig och säga att det är lite olika.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in