Citat:
Ursprungligen postat av
Condottieri
Undpluton hade inte heller västar. Varför tycks så många glömma att K3 inte enbart utbildar LBB?

Und är ju jägeri men LBB i övrigt är mer tveksamt. Kapish?
Själv tycker jag inte att man ska behöva lägga så mycket vikt vid att kallar sig jägare när man utbildar något annat fast med samma fyskrav. Bassäk klarar sig ju utan att kalla sig jägare, varför ska inte infanteriet på LBB kunna göra detsamma?
Om inte minnet sviker mig så ska (j)grk på LBB vara rätt brutalt i packningsväg, men det är ju inte så att folket på AJB kallar sig jgrk bara för att det är lika tufft/tuffare när det kommer till slit...
I USA räcker ju bågen med "Airborne" för att väcka status och likheterna med LBB är ganska många.
http://sv.wikipedia.org/wiki/101st_Airborne_Division
Vad man ska kalla soldaterna för mer än Luftburet infanteri vet jag inte, men det är det mest korrekta namnet hitintills. (för alla utom und som kan liknas vid jägartjänst)
Man skulle ju kunna köra på commando i namnet om det låter coolare

Ska man dra det hårt så är ju inte gamla KJ heller jägartjänst iom dess tidigare stridsfokus.
Hur som haver så är det en utbildning som kräver "A01" bland rekryterna vilket är högsta fysklassen. Så det är varken jägare light eller hard, det är bara en tung tjänst som ska kunna leva på eget namn.