2012-12-16, 13:09
Medlem
Ok, jag håller på att göra en modell av ett rymdskepp från scratch här hemma och insåg att jag kommer vilja måla den på något vänster i slutet. När jag var kid kommer jag ihåg att jag målade mina modellplan med pensel och små färgburkar, vilket ledde till att de såg ut som skit allihop. Så till denna modellen/kommande modeller jag ska göra, tänkte jag skaffa riktiga grejer. Planen är ju att det är nån sorts plast som modellen kommer att bli i slutändan. Har inte riktigt rett ut det än dock...

Nåt förslag på vad man bör använda för plast (länk kanske till och med?) för att gjuta av i en silikonform?

Men iaf, min primära fråga här är helt enkelt om exempelvis en airbrush-pistol från biltema samt en av deras kompressorer kommer att räcka eller om man ska satsa på till exempel en Evolution-spruta direkt + en bättre kompressor? Har inte kört nån airbrush alls innan ska tilläggas.

Otroligt tacksam för svar!

Min modell kommer se ut ungefär såhär, http://i188.photobucket.com/albums/z.../Assembly5.jpg

Mvh
Footballer
Citera
2012-12-16, 16:52
Medlem
Ifall du bara ska måla som sagt så funkar det nog, men ifall du ska måla motiv så är det inget att rekommendera att använda deras airbrush spruta.
Angående kompressorn vet jag inte riktigt men denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...pressor-15195/ är inget att hänga i granen iaf.

Såg nu att denna finns http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...r-MC-90-17370/
Vågar inte uttala mig ifall den är bra heller, men kommer nog att göra jobbet.

Men ifall du inte ska göra något jätteseriöst så kommer nog biltemas grejjer att funka.
Citera
2012-12-17, 12:50
Medlem
MeanMEs avatar
De där komressorerna duger nog bra.
Men försök hitta en med en lufttank, såg inte ut att vara någon på de där.
I annat fall riskerar du att trycket varierar med kolvens kompressionsfas.
Finns ~ok prylar för runt 1000:-

Airbrushpistolen lönar det sig att lägga ner några kronor på.
Evolution gör riktigt fina prylar, men de kostar en slant.

Sedan har du bra länkar i länksamlingen ovan där du kan hitta hela målarskolor.
Inklusive hur du penselmålar utan att det ser ut som "skit".
Kolla efter drybrushing på nätet och på de siter som finns i länksamlingen.

Sedan vad du använder till att bygga modellen i är enbart tycke och smak.
Styrenplast brukar ju finnas i bättre hobbybutiker.
Finns som ark och färdiga profiler, runda L,T,H list osv finns hur mycket som helst.

Men trä, plast från förpackningar som kesoburkar mm, papper, metall, epoxypasta som milliput till detaljer, axlar som skall ha metallic finish tex stötdämparen till kanoner använder jag silverstål till. Ger en svårslagen finish.
Du kan använda smältlim att bygga upp strukturer med, så vad du använder till din modell när du fribygger är helt enkelt det som passar och vad du kan lägga vantarna på.

Använd sedan efter målning tex smink eller conditioners (finns i hobbyaffärer det med) för att ge modellen djup och kanske ett slitet intryck. Finns exempel hur man gör på nätet och i länksamlingen.
Senast redigerad av MeanME 2012-12-17 kl. 12:56.
Citera
2012-12-21, 18:26
Medlem
Tack för alla svar!

Vi får se hur jag gör men är tacksam för att ni svarat iaf!

Angående modellen så har jag redan gjort basen i Jackofoam och sen på med en jeflans massa spackel. Ska snart till att göra silikonformen för att sen köra lite polyuretan och hoppas att det går att måla på... Får se hur detta spårar ur!

Tack igen!

/Footballer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in