• 1
  • 2
2012-12-16, 12:58
Medlem
John-Pauls avatar
Om man skulle ta och läsa Selma Lagerlöf, har ordningen någon betydelse?
Kanske är det lämpligast att börja med titel X föjt av Y eller har det ingen betydelse alls?
Tacksam för tips i stil med,
Vad ska jag man börja med?, följt av?
Bästa boken
etc.
Citera
2012-12-16, 13:18
Medlem
Knotknets avatar
Bästa boken är Kejsaren av Portugalien. Du kan läsa hennes böcker hur som helst.
Citera
2012-12-16, 13:24
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Bästa boken är Kejsaren av Portugalien. Du kan läsa hennes böcker hur som helst.

Tackar, då köper jag den och kanske några till, till mig själv i julklapp ;-)

Andra tips i "klassiker klassen" emots tacksamt nu när jag ändå står i webb-butiken med spenderbyxorna på och ett brinnande kreditkort i handen.
Citera
2012-12-16, 13:39
Medlem
Knotknets avatar
Per-Anders Fogelströms Mina drömmars stad. Det är 5 böcker totalt i sviten fullkomligt lysande.
Citera
2012-12-16, 13:42
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Per-Anders Fogelströms Mina drömmars stad. Det är 5 böcker totalt i sviten fullkomligt lysande.

Lysande, man tackar och bugar, dom tar jag, vad är titlarna förutom "Mina drömmars stad"?
Google är lysande: Barn av sin stad, Minns du den stad, I en förvandlad stad och Stad i världen.
Senast redigerad av John-Paul 2012-12-16 kl. 13:45.
Citera
2012-12-17, 18:56
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Måste hålla med om att Kejsarn av Portugalien är helt fantastisk. Sorglig och fin historia.
Har också läst Jerusalem, dock översatt till finska. Inte illa den heller.
Har Gösta Berlings saga väntande i bokhyllan.
Citera
2012-12-21, 23:25
Medlem
Kan tipsa om Körkarlen, förutom Kejsaren då.

Den är mycket bra, om det tunga ämnet livet - döden.
Finns där ett bra stycke om vad sorg är, som körkarlen berättar om.
Citera
2024-03-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Om man skulle ta och läsa Selma Lagerlöf, har ordningen någon betydelse?
Kanske är det lämpligast att börja med titel X föjt av Y eller har det ingen betydelse alls?
Tacksam för tips i stil med,
Vad ska jag man börja med?, följt av?
Bästa boken
etc.

Synd att hon är lite bortglömd. Är det för att många tvingats läsa "fel bok" av henne i skolan? Gösta Berling är väl inte den bästa intron till författarskapet?
Citera
2024-03-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchnot
Synd att hon är lite bortglömd. Är det för att många tvingats läsa "fel bok" av henne i skolan? Gösta Berling är väl inte den bästa intron till författarskapet?

Så bortglömd är hon inte, men visst får inte den cred hon förtjänar. Känns som att mycket engelskspråkig litteratur som lite liknar Lagerlöf varit ganska het ganska länge. Löwensköldska ringen-trilogin skulle gjort sig jättebra som påkostad tv-serie t.ex. kärlek, magi och starka karaktärer.
Citera
2024-03-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrywotton
Så bortglömd är hon inte, men visst får inte den cred hon förtjänar. Känns som att mycket engelskspråkig litteratur som lite liknar Lagerlöf varit ganska het ganska länge. Löwensköldska ringen-trilogin skulle gjort sig jättebra som påkostad tv-serie t.ex. kärlek, magi och starka karaktärer.

Ja! Löwensköldska ringen! Det är också den bokserie man borde läsa i skolan, istället för Gösta Berlings saga, IMO. Då skulle folk få smak för att fortsätta kolla in henne. Ringen-trilogin är väldigt väldigt välskriven. Och spännande. 😊
Citera
2024-03-10, 14:43
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrywotton

Finns redan en sådan från 1979 på SVT Play:

https://www.svtplay.se/charlotte-low...och-anna-svard
Citera
2024-03-12, 22:45
Medlem
NattNatts avatar
Selma är superb. Rekommenderar starkt En herrgårssägen, samt Bannlyst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in