Hej, hoppas jag har lagt denna rätt.
Jag ska köpa mig e bostadsrätt. Tagit lån på handpenningen,120 000 kr och bolån på 800 000 kr. Säg att lägenheten kostar 600 nu, får jag bara ta ut 600 då? Eller får jag ta ut hela summan som jag lånade? Tänkte att jag ville renovera lägenheten eftersom den är i behov av det, men måste jag låna YTTERSLIGEN pengar då för det? Eller får jag ut dom pengarna som blir över på bolånet i alla fall?
Vill säga så här; Bolån 800 000 kr, handpenning på 120 000 kr. Köper lägenhet för 600 000 kr får jag då behålla dom 200 000 kr som blir över till renovering?
Hoppas att jag har lagt denna tråd rätt och att ni förstod mig. Ha en bra söndag.
ska du köpa en lägenhet för 1 000000 kan du max ta ett bostadslån på 85% av värdet. Resten får du själv betala i kontantinsats. Du kan låna detta ochså men då är det oftas ett konsumentlån med ränta över 8%
Alltså 850 000kr. Dessa 85% brukar delas upp i bottenlån (lägre ränta ca 3-4% ). Ett topplån som jag tror är 10 % av dessa 850 000kr med högre ränta.
Alltså är det bra om man kan betala 25% av värdet istället för att låna.
Låna pengar till reperation är ovanligt att banken går med på. Då rör det sig ofta också om ett konsument lån som man sen eventuellt kan göra om till bostadslån om värdet på bostaden höjs på grund av renoveringen.
Så om den kostar 600k så får du bara ut 510k. Sen kommer handpenningen på 10% dvs 60k och då måste du skaffa fram 5% själv.
Sen vet jag inte hur det funkar om man ska renovera en lägenhet för jag tror att man kan få låna lite mer av banken då om nu värdet skulle höjas om du gjorde det.
120k är väl utan säkerhet dvs det är det du får låna, sedan 600k värdet på bostaden = du måste lägga 90k. då får du 30k kvar på renovering.
men ring banken o fråga om du får låna för renovering, då blir ju de 30k till ett lån på 200k
bara för att du säger du ska använda de 200k till renovering betyder det ju inte att du gör det = ingen säkerhet för banken och då blir din belåningsgrad högre än 85%
Annars renovera ett rum för de 30k som blir över från första lånet och säg till en mäklare att värdera bostaden, då kan du ju öka värdet och antagligen plocka ut mer pengar ur lånet
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!