• 3
  • 4
2013-05-13, 21:09
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAskater
bor på ett behandlings hem.

Iaf vi gjorde en egen flagga där det stod ¨Enheten 4-life¨ som personalen INTe tyckte alls var lovligt. tvärtemot, Dem sa att man inte fick hänga upp vad som helst i flaggstången.

Är bara nyfiken varför det blev ett jävla ståhej.

(vi bor ganska långt in i skogen i en liten by)

Mvh
Svårt att svare direkt på när man inte vet hur eran flagga ser ut. Men klart är den får inte ha provokerende text eller på annat sätt störrande.

Men flaggningsregler är följande:

Ett lands flagga får aldrig hissas under ett annat lands flagga. Det får sålunda föras endast en nations flagga på varje stång. Däremot kan vid festliga tillfällen s.k. signalflaggor hissas under nationalflaggan.

Trasig flagga skall omedelbart repareras.

Utsliten eller urblekt flagga skall brännas.

Här i Sverige bosatt främling, har givetvis full rätt att hissa den egna nationalflaggan på samma sätt som konsulat har rätt att hissa den egna flaggan. Vid rent svenska högtider bör nationalflaggan hissas på samtliga mark-, tak-, och fasadstänger.

Främmande länders beskickningar och konsulat samt här bosatta främlingar, brukar vid sådana tillfällen delta i högtiden genom att hissa sitt eget lands flagga. Det har ibland rått tvekan om bolags-, rederi-, förenings- eller andra likande flaggor skulle föras på halv stång vid sorgebetygelse. Att privata flaggor i sådana fall kan följa samma regler som gäller för nationalflaggan torde vara fullt i sin ordning.

På fasadstång bör flaggan vid sorgebetygelse inhalas så långt att duken hänger ungefär mitt på stången. Svensk flaggduk får ej förses med märken, bokstäver eller andra tecken.
Senast redigerad av localeye 2013-05-13 kl. 21:12.
Citera
2013-05-13, 21:12
Medlem
jag trodde väl det... nej inte alls, flaggstången var helt tom när vi hissa upp flaggan, vi skulle spela lite brännboll och för att göra en éntre hissa vi upp den
Citera
2013-05-13, 21:13
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av localeye
Svårt att svare direkt på när man inte vet hur eran flagga ser ut. Men klart är den får inte ha provokerende text eller på annat sätt störrande.

Men flaggningsregler är följande:

Ett lands flagga får aldrig hissas under ett annat lands flagga. Det får sålunda föras endast en nations flagga på varje stång. Däremot kan vid festliga tillfällen s.k. signalflaggor hissas under nationalflaggan.

Trasig flagga skall omedelbart repareras.

Utsliten eller urblekt flagga skall brännas.

Här i Sverige bosatt främling, har givetvis full rätt att hissa den egna nationalflaggan på samma sätt som konsulat har rätt att hissa den egna flaggan. Vid rent svenska högtider bör nationalflaggan hissas på samtliga mark-, tak-, och fasadstänger.

Främmande länders beskickningar och konsulat samt här bosatta främlingar, brukar vid sådana tillfällen delta i högtiden genom att hissa sitt eget lands flagga. Det har ibland rått tvekan om bolags-, rederi-, förenings- eller andra likande flaggor skulle föras på halv stång vid sorgebetygelse. Att privata flaggor i sådana fall kan följa samma regler som gäller för nationalflaggan torde vara fullt i sin ordning.

På fasadstång bör flaggan vid sorgebetygelse inhalas så långt att duken hänger ungefär mitt på stången. Svensk flaggduk får ej förses med märken, bokstäver eller andra tecken.

Intressant... vad är källan?
Citera
2013-05-13, 21:15
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAskater
jag trodde väl det... nej inte alls, flaggstången var helt tom när vi hissa upp flaggan, vi skulle spela lite brännboll och för att göra en éntre hissa vi upp den
Tyckar det var ett fredeligt nöje som dem skulle låte är ha utan någon gnäll..
Citera
2013-05-13, 21:15
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Intressant... vad är källan?
http://www.flagga.com/Flaggregler/;innesregler.aspx
Citera
2013-05-14, 07:53
Medlem
Bergakungens avatar
Vi kan ju börja med att fråga oss: Vems är flaggstången ?

TS har goda möjligheter att hissa sin egen tokiga flagga på sin egen flaggstång, om TS nu har en sådan. Är flaggstången någon annans har man inte några rättigheter.
Citera
2013-05-14, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi kan ju börja med att fråga oss: Vems är flaggstången ?

TS har goda möjligheter att hissa sin egen tokiga flagga på sin egen flaggstång, om TS nu har en sådan. Är flaggstången någon annans har man inte några rättigheter.
Om du läser TS TS så kanske du inser att TS TS handlar om att TS vill hänga två flaggor ifrån TS balkong och att TS imte ens äger en flaggstång.
Citera
2013-05-14, 08:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Om du läser TS TS så kanske du inser att TS TS handlar om att TS vill hänga två flaggor ifrån TS balkong och att TS imte ens äger en flaggstång.

Omstarten på tråden handlar om att flagga från en flaggstång. Här kunde jag förmodligen varit tydligare.

Men (analogt) då frågar man sig i stället vem som äger det föremål man hänger sin flagga från, i den ursprunglige TS fall, fasaden på det hus han bebor. Du kan utmärkt väl se begreppet "flaggstång" i överförd bemärkelse; som "den anordning på vilken flaggan hängs".
Citera
2017-07-03, 19:30
Medlem
Flashen1961s avatar
Ska hänga den Israeliska flaggan från balkongen via snöre och den kommer inte plockas ner oavsett hur många judehatare som kastar sten eller liknande för det är hyresvärden som får ta den ekonomiska smällen om rutor går sönder eftersom det är yttre åverkan.

Vi bor i Sverige och här har vi demokrati och yttrandefrihet och vill jag visa mitt stöd för Israel så ska jag också kunna göra det!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in