• 1
  • 2
2012-12-16, 05:33
Medlem
ZeroGravitys avatar
God morgon!

Vet inte om det redan finns en liknande tråd men har sökt, dock utan lycka.

Jag och en polare har nyligt flyttat till en lägenhet med balkong längst upp och tänkte att det skulle vara trevligt att pryda denna med två stora flaggor hängandes från den. En svensk såklart och en från landet där jag kommer.

Ur en rent juridisk synpunkt skulle det uppstå några problem med detta? Poängen med flaggorna förutom den uppenbara patriotiska och estetiska faktorn är att reta upp "medelrasistsvennen" och "medelrasistblatten" (pardon my french).

Är detta tillåtet?

Tack för svar och ursäkta om ett ämne om detta redan finns men jag missat det.

//ZG
Citera
2012-12-16, 05:44
Om hyresvärden eller föreningen (eller vad det nu är) tillåter det ser jag inga problem alls med det. En flagga är ju ofarligt, möjligen till skillnad från diverse budskap, gissar jag.

Notera att jag inte besitter formell kompetens.
Citera
2012-12-16, 07:43
Medlem
zorzes avatar
Idag får man flagga varje dag , förr fanns lag om när och vilka tider på dygnet flaggan skulle upp och ned. Tror det var solens upp och nedgång man skulle följa.

Här lite flaggregler och rekommendationer.
http://www.reklamflaggor.se/flaggregler.php

Det jag kan tänka mig är att föreningen, fastighetsägaren har regler om hur man får borra i fastigheten. Om du typ använder skruvtving på balkongräcket är det bara att köra.
Senast redigerad av zorze 2012-12-16 kl. 08:31.
Citera
2012-12-16, 08:26
Medlem
skrudiss avatar
Det är nog bäst att kolla med hyresvärden att detta går bra. Flaggorna kan ju inte anses vara "normalt bruk", och sådant du inte behöver godkännande för (jfr med ex med möblering eller ommålning).
Citera
2012-12-16, 10:03
Medlem
fuskarens avatar
Det beror på vilken flagga, svensk flagga går nog inte bra. Om du inte vill ha krossade rutor osv. Men valfri MENA-flagga fungerar fin fint ska du se!
Citera
2012-12-16, 11:20
Medlem
Borde inte vara något problem, har haft en Sverige flagga på min balkong i 10 års tid och ingen som sagt något
Citera
2012-12-16, 11:52
Medlem
Det har inget med lagen att göra. Det är upp till Hyresvärden/Föreningen att bestämma.
Citera
2012-12-16, 11:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
God morgon!

Vet inte om det redan finns en liknande tråd men har sökt, dock utan lycka.

Jag och en polare har nyligt flyttat till en lägenhet med balkong längst upp och tänkte att det skulle vara trevligt att pryda denna med två stora flaggor hängandes från den. En svensk såklart och en från landet där jag kommer.

Ur en rent juridisk synpunkt skulle det uppstå några problem med detta? Poängen med flaggorna förutom den uppenbara patriotiska och estetiska faktorn är att reta upp "medelrasistsvennen" och "medelrasistblatten" (pardon my french).

Är detta tillåtet?

Tack för svar och ursäkta om ett ämne om detta redan finns men jag missat det.

//ZG
Juridiskt är det enda problemet regler från hyresvärden eller bostadsrättsföreningen, alltså den som står som ägare av fastigheten. (Ifall någon undrar så äger man inte själva huset som boende i bostadsrätt, du är medlem i en förening som äger fastigheten)
Vilken boendeform är oviktig i sammanhanget. Om fastighetsägaren har anmärkningar exempelvis för att uppsättningen kan skada fasaden i sig, eller att det kan gå sönder och skada fasaden eller något annat, då är det bara att ta ner det illa kvickt. Det är juridiken. Beroende på flagga så kan det dock bli fler juridiska problem, låt oss säga att du är från det Tyskland som existerade under nazisterna, det är i sig inte anledning nog att hänga den flaggan ute på sin balkong. Sedan så beroende på land så kan ju din balkong bli landningsplats för flygande stenar och annat, men det är inte ett juridiskt problem för dig.
Citera
2012-12-16, 11:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Det har inget med lagen att göra. Det är upp till Hyresvärden/Föreningen att bestämma.
Vilket i sig har med lagen att göra, att juridiken säger att det är ägaren av fasad och fastighet som får avgöra.
Citera
2012-12-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vilket i sig har med lagen att göra, att juridiken säger att det är ägaren av fasad och fastighet som får avgöra.

Nu klyver du hår Emerain

TS undrade om flaggorna i sig var emot lagen men det är inte laggen han ska leta i för tillstånd att få ha dom.
Citera
2012-12-16, 16:09
Medlem
föreningen här kom överrens om att sluta med svenska flaggor och gemensamma utsmyckningar i form av julgranar osv. Detta för att det flyttat in så många "nya" svenskar här.. inget roligt möte. Hade tydligt kommit in klagomål på att det var rasistiskt med julgranar.
Citera
2012-12-16, 16:18
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Juridiskt är det enda problemet regler från hyresvärden eller bostadsrättsföreningen, alltså den som står som ägare av fastigheten. (Ifall någon undrar så äger man inte själva huset som boende i bostadsrätt, du är medlem i en förening som äger fastigheten)
Vilken boendeform är oviktig i sammanhanget. Om fastighetsägaren har anmärkningar exempelvis för att uppsättningen kan skada fasaden i sig, eller att det kan gå sönder och skada fasaden eller något annat, då är det bara att ta ner det illa kvickt. Det är juridiken. Beroende på flagga så kan det dock bli fler juridiska problem, låt oss säga att du är från det Tyskland som existerade under nazisterna, det är i sig inte anledning nog att hänga den flaggan ute på sin balkong. Sedan så beroende på land så kan ju din balkong bli landningsplats för flygande stenar och annat, men det är inte ett juridiskt problem för dig.

Jaha okej.

Så det är med andra ord helt lagligt men beror på fastighetsägaren. Menar du då av anledning för t.ex om jag skulle på något sätt skada balkongen när jag har flaggorna uppe (vilket jag inte kommer att göra; kommer använda kattstrypare mest troligt) eller att själva flaggorna kan, enligt fastighetsägaren, utgöra ett hot mot fastigheten (stenkastning som någon skrev haha)? Dock ser jag verkligen inte hur någon skulle ta så pass illa upp att de beslutar sig för att kasta sten mot mina fönster och balkong...

Det rör sig för övrigt om en svensk och bosnisk flagga; inte Nazi-Tysklands eller en flagga med Mao, Stalin eller Che Guevara.

Bosniska Flaggan

Samma färger som den Svenska flaggan. Lär vara ganska snyggt tror jag!

Tack för svaren!

//ZG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här