Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
God morgon!
Vet inte om det redan finns en liknande tråd men har sökt, dock utan lycka.
Jag och en polare har nyligt flyttat till en lägenhet med balkong längst upp och tänkte att det skulle vara trevligt att pryda denna med två stora flaggor hängandes från den. En svensk såklart och en från landet där jag kommer.
Ur en rent juridisk synpunkt skulle det uppstå några problem med detta? Poängen med flaggorna förutom den uppenbara patriotiska och estetiska faktorn är att reta upp "medelrasistsvennen" och "medelrasistblatten" (pardon my french).
Är detta tillåtet?
Tack för svar och ursäkta om ett ämne om detta redan finns men jag missat det.
//ZG
Juridiskt är det enda problemet regler från hyresvärden eller bostadsrättsföreningen, alltså den som står som ägare av fastigheten. (Ifall någon undrar så äger man inte själva huset som boende i bostadsrätt, du är medlem i en förening som äger fastigheten)
Vilken boendeform är oviktig i sammanhanget. Om fastighetsägaren har anmärkningar exempelvis för att uppsättningen kan skada fasaden i sig, eller att det kan gå sönder och skada fasaden eller något annat, då är det bara att ta ner det illa kvickt. Det är juridiken. Beroende på flagga så kan det dock bli fler juridiska problem, låt oss säga att du är från det Tyskland som existerade under nazisterna, det är i sig inte anledning nog att hänga den flaggan ute på sin balkong. Sedan så beroende på land så kan ju din balkong bli landningsplats för flygande stenar och annat, men det är inte ett juridiskt problem för dig.