2012-12-15, 23:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det där lät spännande. tyvärr är jag inte så förtjust i wasabi, men har å andra sidan inte provat det i samband med annat än sashimi, och då antagligen lite överdoserat.
pumpernickel har jag aldrig köpt vad jag kommer ihåg. är det ungefär som kavring? finns det att köpa i vanliga butiker?
Det är inte riktigt som kavring men nära. Det bör finnas i välsorterade butiker. Wasabin smakar inte på samma sätt i den här rätten som i samband med sushi/sashimi. Man kan ta ganska mycket och ändå brukar det bli för lite .

~Paul~
Citera
2012-12-15, 23:21
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är inte riktigt som kavring men nära. Det bör finnas i välsorterade butiker. Wasabin smakar inte på samma sätt i den här rätten som i samband med sushi/sashimi. Man kan ta ganska mycket och ändå brukar det bli för lite .

~Paul~
OK, då ska det absolut provas!
Citera
2012-12-15, 23:35
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Lax- och wasabirulle på pumpernickel

~Paul~
Det där ska testas (vilken toppentråd man råkade halka in i)!

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Åh gud, jag lagar aldrig mat efter recept på det viset. Men ungefär knappt lika mång dl grädde som ägg. Får justeras uppåt eller nedåt beroende på äggstorlek och gratängstorlek. Börja med äggen och vispa försiktigt ned den varma grädden (eller grädd-mjölkblandingen) till lagom stanningkonsistens.
Tack för svaret. Räcker gott så!
Citera
2012-12-15, 23:46
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Lax- och wasabirulle på pumpernickel
Bild: http://i5.photobucket.com/albums/y16...mpernickel.jpg
bilden är lite lågupplöst, men är det dillkvistar där i mitten, eller vad är prickarna?
Citera
2012-12-15, 23:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Det där ska testas (vilken toppentråd man råkade halka in i)!
Gör så och återkom gärna med ett utlåtande. Receptet är starkt influerat av Leila L-s originalrecept som förordar gräslök i stället för dill vid sidan om andra smärre justeringar. Personligen anser jag att dill slår gräslök med hästlängder i samband med lax.

Har man inte wasabi så kan man ersätta den med finriven pepparrot. Tyvärr försvinner därmed den fina färgen som wasabin trots allt bidrar med.

Det behöver inte vara lätt-färskost i smeten. Det går med mjukost med kräftsmak, smetana (som får droppa ur lite) eller avrunnen gräddfil med dansk kaviar (den svarta ser bättre ut än den orangea).

~Paul~
Citera
2012-12-15, 23:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
bilden är lite lågupplöst, men är det dillkvistar där i mitten, eller vad är prickarna?
Det är gräslök. I originalreceptet ingår som sagt gräslök i stället för dill.

~Paul~
Citera
2012-12-15, 23:51
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Det är gräslök. I originalreceptet ingår som sagt gräslök i stället för dill.

~Paul~
aha. då kan jag köra lite gräslök i mitten och dill i smeten då kanske.
Citera
2012-12-15, 23:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, det bör bli bra.

~Paul~
Citera
2012-12-15, 23:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Gör så och återkom gärna med ett utlåtande. Receptet är starkt influerat av Leila L-s originalrecept som förordar gräslök i stället för dill vid sidan om andra smärre justeringar. Personligen anser jag att dill slår gräslök med hästlängder i samband med lax.

Har man inte wasabi så kan man ersätta den med finriven pepparrot. Tyvärr försvinner därmed den fina färgen som wasabin trots allt bidrar med.

Det behöver inte vara lätt-färskost i smeten. Det går med mjukost med kräftsmak, smetana (som får droppa ur lite) eller avrunnen gräddfil med dansk kaviar (den svarta ser bättre ut än den orangea).

~Paul~
Ah, då är det lite liknande som jag brukar göra på kallrökt lax. Jag brukar köpa en burk med Creme Bonjour gräslök och en med Creme Bonjour pepparrot. Sedan så lägger jag skivor av laxen på gladpack, och brer sedan på halva med gräslöksosten, och halva med pepparrotsosten och rullar sedan ihop. Låter vila kallt, sedan skär jag tournedos som jag serverar med laxrullarna på en bädd av ruccola och kokt pressad potatis vid sidan. Superenkelt och mycket gott.
Citera
2012-12-16, 00:20
Medlem
Citat:
Hans recept var ju med rökt lax, inte gravlax?
Citera
2012-12-16, 01:08
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Hans recept var ju med rökt lax, inte gravlax?
om det blir gröna prickar av hans rökta lax så kör jag nog på gravad lax utan prickar...
Citera
2012-12-16, 01:21
Medlem
Citat:
om det blir gröna prickar av hans rökta lax så kör jag nog på gravad lax utan prickar...
Gröna prickar? Va? Hade du tänkt göra laxen själv är det ju betydligt enklare att grava den än att kallröka den. Hans recept var dock avsett för kallrökt lax, kanske inte alls passar för gravad lax?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in