2012-12-15, 22:26
Medlem
will84s avatar
Tjenare!

Är så att jag och min kollega har hållit på att mixa i c,a 1,5 år och även producerat musik i 1år.
Men i alla fall så har det som för många andra DJ's kommit upp en tanke om att få spela på någon bar.
Då menar vi inte uppträda som artister med våra egenproducerade låtar, utan mer spela musik och mixa lite.

Vi har kontaktat ett antal barer i Västerås men inte fått svar från någon, jag antar att dem får mycket sådana mail.
Så det vi nu undrar vart dem får sina DJ's ifrån?
Finns det något företag som man blir "signad" utav som har olika DJ's, sedan när en bar söker DJ's så vänder sig dom dit?

Eller hur går det till?

//Mvh Will
Citera
2012-12-15, 23:40
Medlem
lcdtvs avatar
som med allt här i livet handlar det om kontakter, eller så ska ni vara sjukt bra och härliga killar och gå dit och prata med dem, istället för att sitta hemma och skicka mail. ut och skapa kontakter!
Citera
2012-12-15, 23:51
Medlem
will84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lcdtv
som med allt här i livet handlar det om kontakter, eller så ska ni vara sjukt bra och härliga killar och gå dit och prata med dem, istället för att sitta hemma och skicka mail. ut och skapa kontakter!
Tackar!
Citera
2012-12-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will84
Tackar!

Jag kan svara på er fråga om ni berättar vilken typ av musik det är ni producerar.

Edit: Skitsamma, orkar inte vänta på något svar.

Ni har ungefär dessa alternativ:

I) Om ni inte är fula som stryk, börja häng ute på krogarna och lära känna massa "innefolk". Var där varje helg och festa, lär känna bartendrarna och andra DJs, samt festfixare. Sedan börjar ni träffa festfixarna "utanför krogen", först på efterfester och sedan kanske ni drar förbi dem någon gång och ta en lunch. Pitcha lite lätt att ni producerar och hade varit ball att spela en gång, gå med på att köra mot lite "dricka" eller något, kanske på en liten fest de kör som är lite mer intim och rolig speciellt inriktat mot "innefolket", då får ni den legitimitet ni söker.

II) Om ni är duktiga producenter så struntar ni i den lokala scenen och försöker satsa allt på att göra bra musik och sedan skapa kopplingar över hela Europa med andra DJs, producenter och bloggar. Remixa andras låtar genom edits/bootlegs först och skicka dem och fråga "vad tycker du om detta?", sedan skicka lite av era egna grejer och börja byta bra låtar och sånt. När ni har bra musik ute, fixa en Soundcloud och börja marknadsföra er själva. Flytta sedan från Västerås till Stockholm eller utomlands och lär er börja DJa där istället genom att använda taktik I) ovan. Ni måste lära er DJa bra innan ni blir "för" duktiga producenter, för om ni börjar landa gigs i egenskap av artister och inte kan DJa så har ni bränt ert skepp.

Lycka till.
Senast redigerad av ecglsd 2012-12-16 kl. 00:01.
Citera
2012-12-16, 00:10
Medlem
lcdtvs avatar
dock så är denna scen överflödig av geeks som leker med fruitloops, alla kan klicka på play. 90% handlar om erat scen framträdande, varför sticker ni ut ur mängden?

om ni har cash, så ring någon firma.. så fixar de ljus show.. efter ni pratat med dem och kommit överens om ett pris, snacka med pluto.. säg att ni fixat ljus och att ni har bra musik, och att ni framträder gratis. det blir svårt för dem att tacka nej då.

känner lite folk i v-ås som sysslar med musik/tech/ljus, vill inte outa mig, men skicka pm så kan jag skicka er vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in