• 1
  • 2
2012-12-15, 22:07
Medlem
FBMinchias avatar
Jag är en mycket van matlagare. Nu kommer vi till ett välkänt bekymmer när det handlar om bryning av köttfärs. De flesta använder sig av någon form av "släppalätt-pannor" som far direkt illa av metallredskap.
Jag använder ogärna min gjutjärnspanna, eftersom jag tycker den är tung och otymplig och dessutom så väl instekt att det släpper lätt även i den. Annars kunde man smula köttfärs i järnpannan genom att mosa genom stekspaden med "slitsar" i.

I dag kom jag på hur man kan göra. Jag ville göra en köttfärssås till moussaka och koka den en stund i rostfri gryta. Då brynte jag färsen i teflon och gav fan i att finfördela den. Sedan när den väl låg i grytan var det bara att gå loss big time med metallredskap. Så gjorde jag, men hur gör andra?
Citera
2012-12-15, 22:10
Medlem
Det kallas plastredskap...
Citera
2012-12-15, 22:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bourdeu
Det kallas plastredskap...

Ja precis.
Citera
2012-12-15, 23:12
Medlem
En träslev eller liknande fungerar utmärkt...
Citera
2012-12-16, 00:27
Medlem
**moonshine**s avatar
Den bästa brynta färsen få jag i gjutjärnsgrytan, smör, hög värme å veva omkring riktigt, grytan är bättre än panna p.g.a. de höga kanterna, funkar även bra med fryst färs, teflonpannor är skit till att bryna men bra till annat.
Citera
2012-12-16, 02:41
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knudaknuda
En träslev eller liknande fungerar utmärkt...
I helvete.
När det släpper riktigt bra från underlaget så är färs inte direkt lättmosad.
En järnpanna med dåligt släpp hjälper lite, men jag föredrar att göra som jag gjorde sist.
Sedan behöver ju inte färsen vara i molekyler heller, men jag kan gott tänka mig att många står och svär över detta.
Citera
2012-12-16, 09:27
Medlem
zepofans avatar
Den här tycker jag är utmärkt till just det du beskriver. Skaftet sitter offset på bladet vilket gör att man enkelt kommer ned i stekpannan. Bladet är relativt styvt och fasat runt om vilket gör det lätt att dela saker med den.

http://royaldesign.se/products/129/858154.jpg

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=69007
Citera
2012-12-16, 10:25
Medlem
krss avatar
Gjutjärn, väldigt hög temperatur. Blir så mycket bättre än i teflon.
Citera
2012-12-17, 01:34
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Den här tycker jag är utmärkt till just det du beskriver. Skaftet sitter offset på bladet vilket gör att man enkelt kommer ned i stekpannan. Bladet är relativt styvt och fasat runt om vilket gör det lätt att dela saker med den.

http://royaldesign.se/products/129/858154.jpg

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=69007
Jo, men det blir väl ändå till att hacka som en hackspett på speed om man ska få något sånär hyfsat resultat inom tidsramen av ett milennium.
Gjutjärn som är lite halvdant får ju färsen att liksom "fastna" lite lätt och då går det att gnida en stekspade i sidled så smulorna åker genom springorna.

Annars gillar jag utformningen på just den spaden, verkar klok.
Citera
2012-12-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Jag är en mycket van matlagare. Nu kommer vi till ett välkänt bekymmer när det handlar om bryning av köttfärs. De flesta använder sig av någon form av "släppalätt-pannor" som far direkt illa av metallredskap.
Jag använder ogärna min gjutjärnspanna, eftersom jag tycker den är tung och otymplig och dessutom så väl instekt att det släpper lätt även i den. Annars kunde man smula köttfärs i järnpannan genom att mosa genom stekspaden med "slitsar" i.

I dag kom jag på hur man kan göra. Jag ville göra en köttfärssås till moussaka och koka den en stund i rostfri gryta. Då brynte jag färsen i teflon och gav fan i att finfördela den. Sedan när den väl låg i grytan var det bara att gå loss big time med metallredskap. Så gjorde jag, men hur gör andra?

är det inte bara så enkelt som att ta en teflonpanna och olivolja i ?
Citera
2012-12-17, 19:57
Medlem
Quorthons avatar
Gjutjärn, hög temperatur, smör och olja. Sedan bryner jag helst lite färs i taget för att inte kyla ned pannan. På så vis slipper man väl att köttfärsen fastnar i pannan också?
Citera
2012-12-18, 09:12
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag kör med lite speciell metod. Gjutjärnspanna, rapsolja o hög temp på pannan. Sedan skär jag färsen i 1 - 2 cm tjocka skivor o lägger i pannan, bryner till den har fått hyfsad färg då jag vänder den o gör likadant på andra sidan. När båda sidorna har fått hyfsad färg så börjar jag hacka sönder den i småbitar o bryner ytterligare några minuter medans jag blandar om då o då. KLART!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in