Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-14, 06:03
  #1453
Medlem
Emmaboda.s avatar
Jag har en svår fläck på min fina ulltröja som inte vill helt gå bort. Jag har försökt handtvätta med ulltvättmedel i ca 30 grader, och något bättre blev det.

Måste man verkligen skicka den på kemtvätt?
Citera
2023-06-23, 19:07
  #1454
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Pröva att köra vatten med bikarbonat så det blir som en liten massa. Blanda i en liten skål, applicera rikligt på fläckar och gnugga med något, typ som en tandborste. Tvätta som vanligt. Borde funka.
hmm. ska prova. men gnuggande nöter ju så mycket på plagget. testar med släta sidan på en svamp först tror jag. tack för tipset
Citera
2023-10-09, 23:37
  #1455
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har problem med att få rent vit tvätt.
har kört med flytande via colour länge men har provat icas flytande och willys fixa. inget av dom var speciellt bra tvättmedel. förut körde jag med via colour pulver men minns inte hur bra det var. förmodelgen inte så bra iom att jag bytte till flytande.
blir det något bättre egentligen om man anväder tvättmedel som heter white, alltså dom som är avsedda för vit tvätt eller är det samma sak?
har sett a+ tvättmedel men aldrig provat, har någon provat och kan rekomendera det eller annat tvättmedel?
Citera
2023-10-10, 02:45
  #1456
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag har problem med att få rent vit tvätt.
har kört med flytande via colour länge men har provat icas flytande och willys fixa. inget av dom var speciellt bra tvättmedel. förut körde jag med via colour pulver men minns inte hur bra det var. förmodelgen inte så bra iom att jag bytte till flytande.
blir det något bättre egentligen om man anväder tvättmedel som heter white, alltså dom som är avsedda för vit tvätt eller är det samma sak?
har sett a+ tvättmedel men aldrig provat, har någon provat och kan rekomendera det eller annat tvättmedel?
Skillnaden är att White-tvättmedlen innehåller blekmedel vilket kulörtvättmedel inte gör. Hur effektiva blekmedlen är vet jag inte.
Citera
2023-10-10, 10:34
  #1457
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skillnaden är att White-tvättmedlen innehåller blekmedel vilket kulörtvättmedel inte gör. Hur effektiva blekmedlen är vet jag inte.
ok så då bör man inte använda det till kulörer?
Citera
2023-10-10, 10:50
  #1458
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
ok så då bör man inte använda det till kulörer?
Nej inte om du vill att kläderna skall behålla färgerna. Till kulörta kläder bör kulörtvättmedel användas.
Citera
2023-12-20, 16:34
  #1459
Medlem
Hej
rödvin på gul t-shirt. Vad ska jag göra? Först tog jag diskborste och varmt vatten. Sen maskintvätt på 60 grader. Avvaktar tvätten.
Citera
2023-12-22, 16:14
  #1460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svedavia
Hej
rödvin på gul t-shirt. Vad ska jag göra? Först tog jag diskborste och varmt vatten. Sen maskintvätt på 60 grader. Avvaktar tvätten.
Tvättmaskin räcker. Som du säkert redan märkt.
Citera
2024-04-12, 12:20
  #1461
Medlem
nojobstealandrobs avatar
Kan man tvätta läder?

Skulle behöva tvätta mina otroligt ingångna birken. De luktar bara läder men de ser förjävla trist ut och det smärtar, naturligtvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback