2024-07-21, 20:51
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle inte chansa på det. Vissa plagg t ex sådana som är vattenavvisande kan förlora sina egenskaper av sköljmedel.
Jag kom fram till samma slutsats
Citera
2024-08-01, 19:42
Medlem
Hollenriks avatar
Vit- eller kulörtvättmedel till offwhite/gräddvita plagg?
Citera
2024-12-03, 21:27
Medlem
Jag skulle leta upp barnens ishockeygrejjer i det kalla garaget och märkte att väskan varit öppen. Så det verkar som att en hel muskoloni bott där sen förra vintern och nu är allt nerpissat och nerskitit. Hur ska man rengöra? Lägga allt i väteperoxid för att ta död på all skit? Eller förstörs sakerna då?
Citera
2024-12-18, 17:41
Medlem
janne3196s avatar
Hur kan man få vita kalsonger (bomull) som gulnat vita igen?

Jag har provat: Blötläggning över natten med tvättmedel + ättika, men det hjälpte inte.
Citera
2024-12-22, 07:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196

Jag har provat: Blötläggning över natten med tvättmedel + ättika, men det hjälpte inte.
Vittvättmedel eller blekalt. Finns ju Vanish för vita kläder också. Inte klorin eftersom vit bomull är färgad. Är det flera par eller varför frågar du?

Det går väl i för sig att använda dem ändå. I fortsättningen tvätta inte tillsammans med färgad tvätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Vit- eller kulörtvättmedel till offwhite/gräddvita plagg?
Sent svar: kulör. Egentligen behöver du inte använda Vittvättmedel till någon vit tvätt. Det skulle vara och det är fläckat.
Citera
2024-12-22, 08:33
Medlem
Citat:

Tvätta framförallt alltid i 60 grader och vitt med tvättmedel för vittvätt. Sedan finns det hjälpmedel som Vanish och blekmedel.
Citera
2024-12-29, 17:39
Medlem
janne3196s avatar
Tvätt 60 grader med kulörtvättmedel+"Savin oxi" funkade rätt bra för att få vita kalsonger (bomull) som gulnat p.g.a. diverse kroppsvätskor m.m. vita igen.

Några kalsonger har lite missfärgning kvar. Några idéer på vad jag kan testa för att få dom vita?
Citera
2025-01-02, 12:22
Medlem
janne3196s avatar
Citat:
Några kalsonger har lite missfärgning kvar. Några idéer på vad jag kan testa för att få dom vita?

Blötläggning Savin oxi + lite tvättmedel i några timmar, sen en tvätt 60 grader med tvättmedel + Savin oxi.
Nu är kalsongerna vita igen.
Citera
2025-03-20, 00:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vävda duschdraperier, kan fungera jättebra som nya men efter ett par varv i tvättmaskinen så åker vattnet rätt igenom, finns det nån impregnering etc som gör duschdraperier mer vattenavstötande?
Citera
2025-05-31, 18:03
Medlem
janne3196s avatar
Jag fick köttfärsås på ett färgat bomullsplagg (tvättråd 40-grader).

Tvättade plagget dagen därpå, jag provade först en tvätt+förtvätt med vanligt tvättmedel, men hade noll effekt på fläckarna.
Körde plagget direkt i en till tvätt, då med tvättmedel+"Savin oxi" tvätt+förtvätt. Hjälpte en del mot fläckarna, men de är fortfarande kvar.

Plagget hade också en vanlig fettfläck som var några dagar gammal, även den försvann inte helt av de två tvättarna.

Känns rätt svagt att inte ens fettfläcken gick bort?
Tips om hur man kan få bort fläckarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in