2013-09-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildboar666
Ligger i soffan och grunnar på den försvunna knivknävelen sen mellbyfallet. Har sagt det inna. O säger det igen.jag tror den ligger i markerna mellan djävulens boning och dess moders dödsfälla.

Det tror jag med. Hittas bara kniven så..
Citera
2013-09-20, 21:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Så kan det givetvis vara, men det som har mest bäring på min gissning att det håller hela vägen - som jag ser det - är att det är Göta hovrätt som får tycka till om domen får stå fast eller inte. Om det hade varit Svea hovrätt så hade mina löständer börjat dallra en aning.
Tja... Svea fällde Christine Schürrer. På ett annat sätt än tingsrätten, dessutom...
Citera
2013-09-20, 21:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Ber om ursäkt redan nu, men ...
Nåväl, ett överklagande är väl att vänta ifall PK var såpass känslomässig av sin oskuld?
Det troligaste utfallet av RPU:n är ju att han inte anses ha någon allvarlig psykisk störning, och isåfall torde han ju bli dömd till livstid. Och en livstidsdömd har ju absolut inget att förlora på att överklaga.

Citat:
Frågan är väl mer hur han kommer att hantera sin RPU innan dess. Han nekade sitt deltagande vid hypnosen 2006 (förstår honom), men hur kommer en sådan psykiatrisk undersökning ligga honom till sinnet - då han i princip måste göra det för att återvinna trovärdigheten tingsrätten gick emot?
Frågan på vilket sätt han kommer att medverka i en RPU är intressant, men svårbedömd. Hursomhelst behandlar ju inte RPU:n direkt hans inställning till brottet, och jag tycker inte att det finns just nånting som tyder på att han skulle ha en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Det som felas PK förefaller vara en personlighetsstörning snarare än någon psykos.
Citera
2013-09-20, 22:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det faktum att moderata Barometern, socialdemokratiska Östran och opolitiska Ölandsbladet alla ägs av Gota Media gör att samordning krävs. Eftersom Barometern är störst och fegast namnpubliceras det inte någonstans i länet.
Det sakligt korrekta skälet för just Ölandsbladet att inte namnge är ju att envar över tio års ålder på ön redan vet vem det gäller, så att det skulle vara fullständigt onödigt.
Citera
2013-09-20, 22:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det sakligt korrekta skälet för just Ölandsbladet att inte namnge är ju att envar över tio års ålder på ön redan vet vem det gäller, så att det skulle vara fullständigt onödigt.
Eller är det så att skadestånd slår hårdare mot små tidningar än stora.
Citera
2013-09-20, 22:11
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det troligaste utfallet av RPU:n är ju att han inte anses ha någon allvarlig psykisk störning, och isåfall torde han ju bli dömd till livstid. Och en livstidsdömd har ju absolut inget att förlora på att överklaga.

Frågan på vilket sätt han kommer att medverka i en RPU är intressant, men svårbedömd. Hursomhelst behandlar ju inte RPU:n direkt hans inställning till brottet, och jag tycker inte att det finns just nånting som tyder på att han skulle ha en allvarlig psykisk störning i lagens mening. Det som felas PK förefaller vara en personlighetsstörning snarare än någon psykos.

RPU:n kan verka både för och mot honom i mitt tycke. Kommer utredarna fram till att han besitter någon sorts patologisk personlighet så tappar han all sorts trovärdighet i hovrätten, vilket leder till att fallet blir krokbenat redan på startlinjen.
Det åsido så är mången test som utförs under RPU:tiden otroligt svårmanipulerade, och som grädde på moset finns det en diplomerad figur som i slutändan ändå godtyckligt bestämmer resultatet.
Hans bästa drag vore väl att precis som tidigare- neka att delta?
Citera
2013-09-20, 22:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neskens74
Grattis Norra Öland!
Har läst och även gjort några färre inlägg men vill tacka för en intressant läsning. Ska bli skönt att träffa grannarna och vänner nere vid torpet nästa helg när det är skördefest, övertygad om en lättad stämning.

Någonstans tycker jag synd om PK, han verkar ha haft en över jävlig uppväxt med dåliga föräldrar och även om sambon gav honom lycka så tror jag att det blev en enorm press att göra henne nöjd och därmed få hennes uppskattning och kärlek, något han aldrig fick som barn. Därav all skit han gjorde.

jag tror som Grandiosa skrev tidigare, kanske får han ett bättre liv i buren än ute i friheten, jag menar han får mat, husrum och säkerligen lite möjlighet att göra det han är bäst på - snickra.
Jag tror att det ligger mycket i vad du skriver där i det fetmarkerade avsnittet.
Som barn har han nog försökt på alla sätt och vis att vara sin hårda mor till lags,
men även när han kanske ansträngt sig som allra mest, så har det ändå bara lönats
med ny kyla och han har aldrig under den här svåra uppväxttiden känt sig som ett barn
skall göra: älskat och omtyckt och behandlat därefter.
Frånvaron av det allra viktigaste i en mycket ung människas liv; att möta en villkorslös kärlek
och omvårdnad från dem som gjorde att man fanns till i livet. Istället hänvisad till otrygghet
och osäkerhet, känslan av att kanske rentav vara oönskad.
Sånt gör mycket med en människas själ, det förstör och förstenar och det går sedan aldrig
att riktigt att göra bra igen. Det behöver inte forma ett monster men det kan bidra en
del till att det går fel med personlighetsutvecklingen.

Som vuxen, fri från det allt annat än idealiska hemmet, möter han till slut en kvinna
som han vill bygga ett liv tillsammans med. Han har äntligen fått in värme och kärlek
i sitt liv. Och här kommer då pressen du talar om in; han vill aldrig igen känna sig
utestängd utan är beredd till alla offer för att bevara den här kärleken som han lyckats
erövra. Han är vansinnigt rädd att gå miste om sin lycka, den som han aldrig alltså
hade i sitt liv som barn. Därför förstår han att värna den nu när han äntligen har fångat
den men det blir sjukt av det hela, hans rädsla eller fasa för att bli övergiven och ensam
som han själv uttrycker det vid i ett förhörstillfälle driver honom till handlingar som
han kanske är ur stånd att inse hur fasansfulla de är.

Den svåra barndomen kan förklara en del hur han blev som människa sedan.
Men det ursäktar ingenting av vad som hänt ändå.

Nu är han tillbaka i mörkret, där han är utestängd.
Nu har han förlorat allt. Människors respekt, sin kvinnas kärlek sannolikt, livet i friheten.
Han är en dömd man nu. Förkastad och dömd till ensamhet.
Nu är det bara kyla som omger honom där han sitter i sin häktescell.
Man har vänt honom ryggen från alla håll och det måste vara en själslig plåga av det
värre slaget.
Men tycka synd om honom är svårt. Varje människa som inte är svårt psykiskt sjuk och
det torde han inte vara, har ansvar för sina handlingar och valen man gör i livet och
han valde att göra det värsta av allt: att döda några av sina medmänniskor och det är oförlåtligt.
Det är bara avskyvärt och skall leda till ett väldigt långt fängelsestraff.
Citat:
jag tror som Grandiosa skrev tidigare, kanske får han ett bättre liv i buren än ute i friheten, jag menar han får mat, husrum och säkerligen lite möjlighet att göra det han är bäst på - snickra
Det var nog någon annan som skrev om just den biten...
Men visst får han det bättre där. Ute i friheten hade det nog inte varit särskilt trivsamt för
honom att vara igen...
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-20 kl. 22:58.
Citera
2013-09-20, 22:45
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopparedagen
Jag skriker inte på dig och dina inlägg. Du får tycka och känna vad du vill.
Eftersom jag kände hans offer ganska väl, och även var ytligt bekant med två av de han tidigare mördat så tager jag mig nu friheten att utan dåligt samvete fira domstolens beslut med ytterligare en kall flaska Gösser, samt ett duralexglas till bredden fyllt av Baileys.
Sedan ska jag, sporrad av dig, gotta mig i detaljer om Pierre och hans ondska tillsammans med andra lättade medborgare via detta forum.

Låt mig börja med att fråga om någon mer än jag lagt märke till en bisarr detalj från förundersökningen.
Bland fotografierna från Pierres hem finns en bild på hans sängbord med utdragen låda. På bilden ser man ett par handbojor samt en tub Helosansalva. Jag har inte skrivit om detta tidigare då det känts lite off topic men nu i samband med att Pierre ska genomgå sinnesundersökning kanske det finns relevans i att spekulera runt tingestar som dessa?

Nu är det definitivt slut på den typen av sexlekar när han själv sitter i bojor.
Citera
2013-09-20, 22:55
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Nu är det definitivt slut på den typen av sexlekar när han själv sitter i bojor.

Säg inte det...
Citera
2013-09-20, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror att det ligger mycket i vad du skriver där i det fetmarkerade avsnittet.
Som barn har han nog försökt på alla sätt och vis att vara sin hårda mor till lags,
men även när han kanske ansträngt sig som allra mest, så har det ändå bara lönats
med ny kyla och han har aldrig under den här svåra uppväxttiden känt sig som ett barn
skall göra: älskat och omtyckt och behandlat därefter.
Frånvaron av det allra viktigaste i en mycket ung människas liv; att möta en villkorslös kärlek
och omvårdnad från dem som gjorde att man fanns till i livet. Istället hänvisad till otrygghet
och osäkerhet, känslan av att kanske rentav vara oönskad.
Sånt gör mycket med en människas själ, det förstör och förstenar och det går sedan aldrig
att riktigt att göra bra igen. Det behöver inte forma ett monster men det kan bidra en
del till att det går fel med personlighetsutvecklingen.

Som vuxen, fri från det allt annat än idealiska hemmet, möter han till slut en kvinna
som han vill bygga ett liv tillsammans med. Han har äntligen fått in värme och kärlek
i sitt liv. Och här kommer då pressen du talar om in; han vill aldrig igen känna sig
utestängd utan är beredd till alla offer för att bevara den här kärleken som han lyckats
erövra. Han är vansinnigt rädd att gå miste om sin lycka, den som han aldrig alltså
hade i sitt liv som barn. Därför förstår han att värna den nu när han äntligen har fångat
den men det blir sjukt av det hela, hans rädsla eller fasa för att bli övergiven och ensam
som han själv uttrycker det vid i ett förhörstillfälle driver honom till handlingar som
han kanske är ur stånd att inse hur fasansfulla de är.

Den svåra barndomen kan förklara en del hur han blev som människa sedan.
Men det ursäktar ingenting av vad som hänt ändå.

Nu är han tillbaka i mörkret, där han är utestängd.
Nu har han förlorat allt. Människors respekt, sin kvinnas kärlek sannolikt, livet i friheten.
Han är en dömd man nu. Förkastad och dömd till ensamhet.
Nu är det bara kyla som omger honom där han sitter i sin häktescell.
Man har vänt honom ryggen från alla håll och det måste vara en själslig plåga av det
värre slaget.
Men tycka synd om honom är svårt. Varje människa som inte är svårt psykiskt sjuk och
det torde han inte vara, har ansvar för sina handlingar och valen man gör i livet och
han valde att göra det värsta av allt: att döda några av sina medmänniskor och det är oförlåtligt.
Det är bara avskyvärt och skall leda till ett väldigt långt fängelsestraff.

Det var nog någon annan som skrev om just den biten...
Men visst får han det bättre där. Ute i friheten hade det nog inte varit särskilt trivsamt för
honom att vara igen...
Du är en sann humanist med hjärna. Dessutom formulerar du dig strålande. Jag tror att han kommer njuta av showen i hovrätten, sen blir det väldigt tyst och ensamt i cellen. Då är det läge att fråga om han vill berätta om de tidigare morden. Låt någon som Dag Andersson fjäska för honom och säga att de vill utreda hur han kunde blåsa Kalmarpolisen i flera år.
Citera
2013-09-21, 00:03
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Du är en sann humanist med hjärna. Dessutom formulerar du dig strålande. Jag tror att han kommer njuta av showen i hovrätten, sen blir det väldigt tyst och ensamt i cellen. Då är det läge att fråga om han vill berätta om de tidigare morden. Låt någon som Dag Andersson fjäska för honom och säga att de vill utreda hur han kunde blåsa Kalmarpolisen i flera år.

Ganska höga odds på att han kommer sjunga ut, även ifall han framöver inte kan få någon vidare resning i fallet. Han är nog oskyldig tills han dör eftersom han inför visiterande familj på kumla fortfarande kan hävda sin oskuld på ett övertygande sätt - precis som tidigare.
Dag Vag fungerar kanske i vanliga sammanhang, men låt han manipulera honom blå...
Citera
2013-09-21, 00:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Tack för vänliga ord!
Nja, det blir nog väldigt knepigt att få den här människan att erkänna någonting
överhuvudtaget oavsett vilken skicklig och erfaren förhörsledare som han än må ställas inför.
Även om en sån som Dag Andersson onekligen är mycket bra på att
lyckas "lirka ur" sanningen från folk som han haft att göra med under årens lopp,
vilket framgår ur länkade artikeln här nedan:
http://www.expressen.se/nyheter/dag-andersson-fick-ragnar-nilsson-att-erkanna-morden/

Nu är han upptagen med att försöka lösa Palmemordet för övrigt...

Men i "vårt fall" med ihärdigt blånekande snickarPi*rre, behövs det nog en Gunvald Larsson
för att få vederbörande att bli talför, villig att avslöja alla sina fruktansvärda hemligheter.
Om ens det hade räckt...

Gunvald "in action" : http://www.youtube.com/watch?v=KtJLBe07xus
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-21 kl. 01:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in