2013-09-20, 18:49
Medlem
Grandiosos avatar
Ölandsbladet förklarar varför man avstått från att göra som kvällstidningarna
och publicera namnet på den åtalade för dubbelmordet i Flakeböle:

Citat:
En lokaltidning har ett större ansvar än kvällstidningen, eftersom lokaltidningen har ett betydligt större genomslag än kvällstidningen på ort och ställe.

Ölandsbladet kan vänta med eventuell namnpubliceringen till efter tingsrättens dom. Och inte ens då är den självklar. För sedan lär målet med allra största säkerhet att tas upp i hovrätten.

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=4&id=22204#.Ujx7gZhvljo
Citera
2013-09-20, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ölandsbladet förklarar varför man avstått från att göra som kvällstidningarna
och publicera namnet på den åtalade för dubbelmordet i Flakeböle:

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=4&id=22204#.Ujx7gZhvljo
Det faktum att moderata Barometern, socialdemokratiska Östran och opolitiska Ölandsbladet alla ägs av Gota Media gör att samordning krävs. Eftersom Barometern är störst och fegast namnpubliceras det inte någonstans i länet.
Citera
2013-09-20, 19:09
Medlem
Grandiosos avatar
55-årige Pierre Karlsson är skyldig till dubbelmordet i Flakeböle på Öland.

Enligt Kalmar tingsrätt är bevisningen övertygande att han mördade sina vänner och sedan tände eld på deras garage.
– Det känns som en oerhörd lättnad, säger Kerstin Skoglund, 81, mamma till den mördade mannen.

Kerstin Skoglund förlorade son och sin svärdotter i dubbelmordet i Flakeböle.

– Jag har klarat med hjälp av mina andra söner och min särbo, säger hon. Vi har hela stöttat varandra och ser till att hålla dalig kontakt. Men det har varit svårt.

Kerstin Skoglund har suttit med under varenda minut under rättegången.

– Det har varit hemskt jobbigt, men det hade varit ännu jobbigare att inte veta vad som sagts.

"Bra om han får hjälp"

Beskedet från tingsrätten kom som en stor lättnad.

– Det visar ju att tingsrätten tycker att det fanns graverande bevis för att han är skyldig. Förutom den tekniska bevisningen fanns det ju också en massa indicier som pekade åt samma håll. Så det är svårt att förstå hur de skulle ha kunnat komma till en annan slutsats. Men man vet ju aldrig.

– Hela familjen känner på samma sätt. Vi tycker alla att det är fantastiskt bra att han faktiskt har åkt dit den här gången.

Spelar det någon roll om domen blir vård eller fängelse?

– Det är inget vi pratat om i familjen. Men jag tror nog att Pierre Karlsson är mycket skadad, och kunde han få hjälp så vore det väl bra.

http://www.expressen.se/kvp/tingsratten-pierre-55-ar-skyldig-till-morden/
Citera
2013-09-20, 19:22
Medlem
Vilken lättnad!!!

Säga vad man vill men han har ju i allla fall lyckats sätta Flakeböle på kartan…

L***a, du är varmt välkommen hem!
Citera
2013-09-20, 19:29
Medlem
tempeZZts avatar
Tänkte bara skriva en reflektion efter vad som hänt idag. Jag har många mer eller mindre bekanta bland MGM med familj, vittnen, förhörda och annat löst folk på norra Öland.

Jag hör inte hemma precis i området som tråden handlar om, men jag brukar hålla till där i stort sett varje helg. Då jag ska dit både lördag och söndag denna helg och träffa en hel del människor så ska det bli intressant att notera om det är som många påstår, att det har infunnit sig en lättnad efter dagens besked.

Tidigare har jag noterat en stor distinktion mellan olika människor. En del pratar vitt och brett om att "självklart är det så", utan att ge mera kött på benen än skvaller och en del säger inte ett jävla dugg. Det är just om den senare delen som det ska bli intressant att se om det skett någon förändring.

Tyvärr är jag i en otrolig tidsbrist just denna helgen, så jag lär inte ha tid att observera några större skillnader, men det kommer fler helger...
Citera
2013-09-20, 19:47
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Lite otippat att två av de tre nämndemännen skulle vara albaner, förresten.

Ber om ursäkt redan nu, men ...
Nåväl, ett överklagande är väl att vänta ifall PK var såpass känslomässig av sin oskuld?
Frågan är väl mer hur han kommer att hantera sin RPU innan dess. Han nekade sitt deltagande vid hypnosen 2006 (förstår honom), men hur kommer en sådan psykiatrisk undersökning ligga honom till sinnet - då han i princip måste göra det för att återvinna trovärdigheten tingsrätten gick emot?
Citera
2013-09-20, 19:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det faktum att moderata Barometern, socialdemokratiska Östran och opolitiska Ölandsbladet alla ägs av Gota Media gör att samordning krävs. Eftersom Barometern är störst och fegast namnpubliceras det inte någonstans i länet.
Jag noterar att SVT och TV4 också har avstått från namnpublicering. Även efter
tingsrättens besked idag. Men det kanske brukar vara på det viset, jag minns inte riktigt.
"Fin etisk grundhållning" som förbjuder allt frossande i namn på överbevisade mördare
och annat dömt pack som har varit till plåga för omgivningen...

Ja, väl i vart fall att de annars så bespottade kvällsblaskorna gör sina undantag ibland
och skriver ut fulla namn och även sätter ut bilder på de värsta av våra mördare.
Som i det här fallet. Det är ju ganska extremt, där bör allt ut till allmänheten.

Det var ganska givet redan vid rättegångsstarten att det skulle bli denna utgången
så man tog inga större risker genom att agera som man gjorde.

Och får man inte allt serverat via pressen och televisionen så får man väl gå till det
här stället, Flashback, och stilla sin nyfikenhet. För här förtigs föga som bekant...
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-20 kl. 20:06.
Citera
2013-09-20, 20:01
Medlem
Citat:

Och får man inte allt serverat via pressen och televisionen så får man väl gå till det
här stället, Flashback, och stilla sin nyfikenhet. För här förtigs föga som bekant
...

japp, har slutat titta på tv-nyheterna, går in på allehanda sidor på nätet, läser diverse sidor/inlägg bildar mig en uppfattning om vad som kan vara rimligt eller ej, "media"-nyheter har ofta gamla nyheter om man sitter på nätet.
Citera
2013-09-20, 20:28
Medlem
Rrrattidudidudidamdam
Härliga tider! Nu blir det medans pk och så får vi se efter resultatet av psykundersökningen om han är eller

Ligger i soffan och grunnar på den försvunna knivknävelen sen mellbyfallet. Har sagt det inna. O säger det igen.jag tror den ligger i markerna mellan djävulens boning och dess moders dödsfälla.

Måtte det hittas mer i det fallet samt att de rädda släpper loss.

Citera
2013-09-20, 20:36
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Lite otippat att två av de tre nämndemännen skulle vara albaner, förresten.

Intressant...
Citera
2013-09-20, 20:55
Medlem
Grattis Norra Öland!
Har läst och även gjort några färre inlägg men vill tacka för en intressant läsning. Ska bli skönt att träffa grannarna och vänner nere vid torpet nästa helg när det är skördefest, övertygad om en lättad stämning.

Någonstans tycker jag synd om PK, han verkar ha haft en över jävlig uppväxt med dåliga föräldrar och även om sambon gav honom lycka så tror jag att det blev en enorm press att göra henne nöjd och därmed få hennes uppskattning och kärlek, något han aldrig fick som barn. Därav all skit han gjorde.

jag tror som Grandiosa skrev tidigare, kanske får han ett bättre liv i buren än ute i friheten, jag menar han får mat, husrum och säkerligen lite möjlighet att göra det han är bäst på - snickra.
Citera
2013-09-20, 21:17
Medlem
Citat:
Det var ganska givet redan vid rättegångsstarten att det skulle bli denna utgången så man tog inga större risker genom att agera som man gjorde.

Och får man inte allt serverat via pressen och televisionen så får man väl gå till det.
här stället, Flashback, och stilla sin nyfikenhet. För här förtigs föga som bekant...

Utgången var ganska given vid starten av rättegången. Men jag har tvivlat under tiden. Efter gårdagen kändes det inte givet alls. Jag blev oerhört förvånad när domen offentliggjordes strax före kl 15. Det är en otrolig lättnad att det blev en fällande dom. I och för sig bara en delseger i väntan på hovrättens dom. Men jag litar på Hamilkar och hoppas att hovrätten inte friar PK. Även om de ändrar straffets längd så lär den nog räcka.

Jag har varit på en runda i byn. Förmodligen var jag förtidigt ute för att få höra några större glädjerop. De få jag mötte talade både om lättnaden och tragiken. Det kommer nog att ta tid innan de som har varit med ända sedan PK var barn att förstå vad som faktiskt har hänt.

Flashback.org har varit en positiv upplevelse. Med några undantag så har tonen i kommentarerna varit lagom vassa och i bland även uppblandade med lite humor. Jag antar att den här tråden inte stänger innan hovrätten har sagt sitt och att vi har anledning att fortsätta utbyta tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in