2013-02-03, 11:32
Medlem
franges avatar
Mitt tips är att satsa på så få - och bra - komponenter som möjligt, dvs EN riktigt bra 10" hellre än två halvdana 12-or.

Och, lägg framförallt pengar på slutsteget, har du inte tillräckligt med effekt kommer det ändå inte låta bra, i värsta fall kommer du förstöra din jättedyra monsterbas om inte slutsteget är kraftigt nog att driva den. Du bör MINST lägga lika mycket pengar på slutsteget som på basen/basarna, men gärna klart mycket mer.

Och ska du dessutom upp i så pass dyra och kratiga grejer som dubbla L7'or - så får du tänka på att det är läge att se över elen i bilen också, gärna ett extra batteri eller iallafall ett riktigt rejält dito, tex ett Optima. Plus att det kommer krävas rejäla strömkablar och annat, kraven på strömförsörjningen kommer stiga rejält.

Jag är personligen såld på DLS och skulle säga ett CAD11 eller CAD15 och någon av deras dyrare 10", exempelvis ur Nordica eller Iridium-serien.
Citera
2013-02-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Mitt tips är att satsa på så få - och bra - komponenter som möjligt, dvs EN riktigt bra 10" hellre än två halvdana 12-or.

Och, lägg framförallt pengar på slutsteget, har du inte tillräckligt med effekt kommer det ändå inte låta bra, i värsta fall kommer du förstöra din jättedyra monsterbas om inte slutsteget är kraftigt nog att driva den. Du bör MINST lägga lika mycket pengar på slutsteget som på basen/basarna, men gärna klart mycket mer.

Och ska du dessutom upp i så pass dyra och kratiga grejer som dubbla L7'or - så får du tänka på att det är läge att se över elen i bilen också, gärna ett extra batteri eller iallafall ett riktigt rejält dito, tex ett Optima. Plus att det kommer krävas rejäla strömkablar och annat, kraven på strömförsörjningen kommer stiga rejält.

Jag är personligen såld på DLS och skulle säga ett CAD11 eller CAD15 och någon av deras dyrare 10", exempelvis ur Nordica eller Iridium-serien.

Är medveten om att ett rejält gelebattrei samt en konding kommer att behövas om ja ska byta upp mig från de jag har nu.

Blir nog att ja väntar tills nästa bilköp för att bygga ordentligare ljud ändå. En kombi hade vart mkt roligare att bygga i. Bagageluckan tar så mkt stryk i en sedan :P
Citera
2013-02-03, 16:22
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athek
Har Volvos orginal HU 650 just nu.. Lite inne på om jag ska ta å byta ut högtalarna i dörrarna för dom låter lite sprängda när ja kopplar ur basen.. Inget man hör med basen igång.

Bygga en låda är inga problem så länge den får plats i en s60 bagage :P
Lyssnar mest på Dubstep/psychadelic/house/electro faktsikt.. Inte så mkt metal mm som har snabbt drumbeat.

Kollade lite igår på blocket och hittade en färdigbyggd fräch låda med 2st kicker L7 för 5k.. dock märkte jag snabbt att steget ja behövde till detta var runt 10k klassen om ja inte lyckas hitta ett begagnat billigt. Runt 2-2,5k rms watt är nog lagom steg till 2 l7. dom ligger på 1,5k rms tillsammans.
Vet dock inte om den får plats i bagagen när ja tänker efter

En singel l7 kanske är något ja ska satsa på om ja ska utöka den jag har. Den jag har tycker jag personligen är något djävulsk bra på djup basför sin prisklass. Spelar bättre än många andra kompisars 12".

Jag har inte själv provat L7 men de har ju ett visst rykte om sig, så den passar nog dig rätt bra. En fyrkantig bas får större area än en rund, så en fyrkantig 10" är ungefär lika stor som en rund 11".

Citat:
Ursprungligen postat av frange

Ungefär 2 kronor steg på 1 krona bas, dvs att steget ska vara ungefär dubbelt så dyrt, som jag skrev tidigare.

Man brukar säga att ett fräscht 70Ah batteri räcker till ~1000 wrms, men då har du mycket förbrukare i själva bilen så egentligen kan man väl säga att originalel + 500 wrms är lämpligt på originalbatteri.

Har du så mycket effekt ska du även ha 50 mm² kopparkablar, det kostar ungefär 200/m och det blir ca 6-7 meter beroende på vart batteriet sitter.

Jag tycker att DLS är ganska fel med tanke på att Ts främst vill ha ljudvolym, det är ju tvärtom DLS inriktning.

Citat:
Ursprungligen postat av Athek
Är medveten om att ett rejält gelebattrei samt en konding kommer att behövas om ja ska byta upp mig från de jag har nu.

Blir nog att ja väntar tills nästa bilköp för att bygga ordentligare ljud ändå. En kombi hade vart mkt roligare att bygga i. Bagageluckan tar så mkt stryk i en sedan :P

Skippa kondningen och lägg de slantarna på ett bättre batteri istället. Ska du byta bil bara för ljudbygget? Bagagelucka tar inte stryk av ett ljudbygge på din nivå om du gör det rätt.

Har du skidlucka i bilen? Hur högt har du i bagageluckan närmast ryggstödet?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in