2012-12-15, 15:46
Medlem
Tjo! Har en volvo S60 2.5t som jag köpt ganska så nyligen. Stereon som sitter i den är en HU-650. Har högnivåkablar som går bak till bagagen som går in i en Converter till lågnivå för att kunna ge signal till steget som är ett NXS 4x250. Denna är då bryggad till en NXS 12" bas.

Nu till problemet: Har igång bilen å spelar musik men när ja har i både Röd samt vit (Höger/Vänsterljud) så spelar basen väääldigt dåligt samt lågt som satan. drar ja ur en av kablarna så får ja klart och bra ljud men bara höger eller vänster bas beroende på vilken ja drar ut. Det fungerar alltså inte att ha i båda samtidigt. Någon som vet nån lösning på detta?
Kan berätta att Högtalarkabeln till basen va spikat med små små spik mitt emellan kabeln. Testade med att dra ut dessa spik för att se om det va dem som kortslöt men fungerade inte det heller.
Citera
2012-12-16, 14:38
Medlem
Någon som har nått förslag?
Citera
2012-12-16, 14:40
Medlem
Matte__s avatar
Kolla jordningen till slutsteget.
Citera
2012-12-16, 15:08
Medlem
Har batteriet bak i bilen så jordkabeln från steget går direkt till minuspolen på batteriet.
Citera
2012-12-17, 11:49
Medlem
Matte__s avatar
Du bör prova med en annan ljudkälla först, bara för att utesluta att det skulle vara fel på stereon.
Citera
2012-12-17, 16:01
Medlem
lillaliljas avatar
För det första, byt kabeln! Slår basarna men det blir inget tryck?
Citera
2012-12-17, 18:21
Medlem
Använder ja ena kabeln av lågnivån säg vänster, så spelar det med bra tryck. Sätter jag i höger kabel och har i båda samtidigt så blir de dåligt tryck men kan höra liite från basen, drar ja ut höger så spelar det på bra igen... Så de funkar fint när ja har i en av kablarna på lågnivån men inte när ja har båda i samtidigt.

provat dra isär så högtalarkabeln inte sitter ihop med varandra samt bytat lågnivå kabel men inget av det funkar.
Citera
2013-01-29, 20:19
Medlem
kan förklara det så bra jag kan:

jag har ju 2st högtalare i hatthyllan i bilen, då de är där ifrån jag fått mina högnivå kablar till Convertern till lågnivå. Left speaker (RÖD/SVART) Right speaker (RÖD/SVART) vilket blir 4a kablar in i lågnivå convertern vilket de ska vara... Så när jag vrider fade på stereon till främre högtalarna så spelar inte basen vilket är logiskt eftersom högnivån är tagen från bakre högtalaren. Drar jag fade till bakre högtalarna spelar basen, bla bla..

Just nu så har jag bara i en av lågnivå kontakterna i steget för att få de å funka, så ja får ju bara bas i antingen vänster eller höger berorende på vilken ja av som jag använder.

kan de ha nått med att jag har dragit kablarna till convertern från högtalarna i hatthyllan? ligger dom i serie kanske så de blir en kortis när jag kör både höger å vänster samtidigt?

på convertern finns de ju 2st höj å sänk skrivar för vänster å höger ljud.. När jag tar och har i båda kontakterna på lågnivå kabeln i steget och vrider satt båda står på max "volym" på convertern så spelar basen skit, men ju mer ja sänker någon av dom så spelar de bättre å bättre så när ja har en av dom på lägsta så låter det bra men då får jag ju bara bas från ett håll (Vänster/höger). Så de känns nästan så dom jobbar mot varandra.

Har till och med provat med ett annat steg och Strömkabeln/jorden är riktigt grov samt ära anslutna, lågnivå kabeln är de inte heller fel på (provat med annan)

Här kan ni se en bild så ni får en uppfattning om hur det är gjort:
http://img163.imageshack.us/img163/1866/14814220.png
Citera
2013-01-29, 20:23
Medlem
Det är felfasad signal in på hög/lågnivåomvandlaren. Skifta plus och minus på ena kanalens högnivå.
Citera
2013-01-29, 20:50
Medlem
FYFAN RÖDEBY! du är en ängel! fick sån lust att kolla om de va de så sprang och tog på mig arbetsbyxor och gick ut i regnet för att prova om de va det... Gjort på 2 minuter å funkar klockrent. Sjukt mkt de gjorde på ljudet med tack
Citera
2013-01-29, 21:04
Medlem
It´s hard to beat experience
Det är så vanligt misstag så det är bland det första som jag tänker på.
Du kan även fortsätta med att kolla om det blir bättre om du fasvänder basen.
För även om båda kanalerna spelar i fas med varandra så kan även basen spela i fas eller motfas mot resten av högtalarna. När basen låter bäst med övriga systemet och inte släpar efter så är det korrekt oavsett om den spelar i fas eller motfas.
Är inte bekant med fabrikatet, men eventuellt så finns det en strömställare på steget där man kan fasvända 180º eller ett vred för steglös fasvinkel. Annars så skiftar du plus och minus på basens kablar från steget och provlyssnar vad som spelar bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av Athek
FYFAN RÖDEBY! du är en ängel! fick sån lust att kolla om de va de så sprang och tog på mig arbetsbyxor och gick ut i regnet för att prova om de va det... Gjort på 2 minuter å funkar klockrent. Sjukt mkt de gjorde på ljudet med tack
Citera
2013-01-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
It´s hard to beat experience
Det är så vanligt misstag så det är bland det första som jag tänker på.
Du kan även fortsätta med att kolla om det blir bättre om du fasvänder basen.
För även om båda kanalerna spelar i fas med varandra så kan även basen spela i fas eller motfas mot resten av högtalarna. När basen låter bäst med övriga systemet och inte släpar efter så är det korrekt oavsett om den spelar i fas eller motfas.
Är inte bekant med fabrikatet, men eventuellt så finns det en strömställare på steget där man kan fasvända 180º eller ett vred för steglös fasvinkel. Annars så skiftar du plus och minus på basens kablar från steget och provlyssnar vad som spelar bäst.

satt å tänkte lite på de faktiskt.. ska se om ja har det imorgon annars ska ja prova skifta faserna å lyssna mig fram! Tack för tipset!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in