Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Den är helt klart en av de största berättelserna (eller myterna, eller historiska sensmoralerna eller vilken term man nu vill använda). Jag har dock problem med att man utser den till allomfattande överideologi. Förintelsen dominerar några diskurser, men det är tveksamt om den totalt sett är starkare än exempelvis välfärdsstatsmyten eller den fortfarande potenta nationalstatsberättelsen. Glöm inte heller att förintelseberättelsen inte alls är lika potent utanför västvärlden.
För att göra det hela ännu mer komplicerat bör man även konstatera att de olika berättelserna överlappar och griper in i varandra.
Jag håller i princip med. Både nationalstatsmyten och välfärdsmyten (som jag föredrar att kalla "från mörkret stiga vi mot ljuset"-myten, men men) är två potenta myter, och de går in och överlappar varandra tillsammans med förintelsemyten.
Jag känner mig ändå manad att pekar på skillnaderna. Nationalstatsmyten är hårt ifrågasatt, men den består ändå. Det är en myt som totalt har gift sig med själva staten + alla svenskars självbild. Det spelar ingen roll hur anti-nationalistisk man är, så fort man släpper garden litet, så ramlar man direkt ner i tankar om vikingens som ursprungsmyt, tankar om vad som är svenskt och vad som inte är det o.s.v. Det är en potent myt och en potent kategori överhuvudtaget. Trots detta går den att diskutera. Det går bra att ifrågsätta den, det går bra att pekar på mytens svagheter, det går bra att argumentera för ett annat system - kosmopolitism, EU, FN, what ever.
"Från mörkret stiga vi mot ljuset"-myten är, som jag ser det, både en myt som har odlas under det långa socialdemokratiska maktinnehavet, men också en myt som är väldigt rotad i individer och familjers privata historia. Berättelse som förs över från de äldre generationerna till de yngre. En berättelse om en tid när man saknade politiska rättigheter och välfärd, tills man segrade och man kunde flytta in till ljusa lägenheter och trevliga villor, och fick TV och sjukvård och så vidare. Trots detta så går även det här att diskutera. Så sent som under 00-talets första hälft var moderata samlingspartiet mer eller mindre uttalade laissez-faire liberalister. Man ifrågasätte välfärdsstatens nytta och argumenterade för ett helt annat samhälle. Det är/var fortfarande i grund och botten en fråga om fördelningspolitik, inte om gott och ont.
Vad som jag tycker gör förintelsemyten speciell är att den är så fruktansvärt emotionell till sin karaktär. Den knyter an så hårt till tankar om gott och ont, rätt och fel, absolut ondska och absolut godhet - på samma sätt som religionen. Att minnas förintelsen och se till att "det aldrig händer igen", är tveklöst en överideologi, som dessutom har institutionell makt bakom sig. Forum för levande historia, skolornas undervisning, antirasism kampanjer, föreläsningar, bokfloden om andra världskriget. Det är ett evigt upprepande, ett ständigt tal om förintelsen, Hitler och nazismen. Detta eviga upprepande, måste betraktas som en slags hjärntvätt eller propangada. Jag skiter faktiskt i om det är en "god hjärntvätt", det är ändå en hjärntvätt - människor som utsatts för det sen barnspen kommer att reagera ryggradsmässigt när det hör saker som de på något sätt kan sammankoppla med förintelsen. Säger någon;
- "vi kanske inte har råd med dagens invandring"
Så vaknar liksom lillhjärnan till hos den hjärntvättade, ett barn vaknar:
"bruna snälla! Inte Hitler, inte döda.. Hjälpa bruna!!!!"
På det sättet förhåller det sig inte med nationalstatsmyten eller "från mörkret stiga vi mot ljuset"-myten, dom frågorna och andra angränsade frågor, finns fortfarande inom det rationella samtalets sfär - det gör inte förintelsen eller andra världskriget. Det är något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Med all sannolikhet inte. Sen är frågan hur du avvecklar en myt. De självdör snarare, vilket förintelsen börjar göra av flera skäl (ålder, upprepning, missbruk).
Inte om det finns ett aktivt intresse för dess fortlevnad - nej.