• 1
  • 2
2012-12-14, 00:10
Medlem
[quote=JohnLocke2]
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag har gått en del i DBT och detta är just vad min terapeut säger också. jag försöker ständigt med detta, men misslyckas hela tiden. just för att rädslan tar över. det där "men tänk om".

Det är okej att bli fångad av tanken med.
Vem är det som definierar att tanken vinner för att rädslan kommer.
Observera rädslan med.
Det är som att stå stilla fast man vill fly.
Du kan till och med möta rädslan.

Se allt som en övning:
Se där nu blev jag fångad igen.
Se det som mentala pushups som du gör varje dag och fångas varje dag.
För varje gång blir du lite starkare och håller ut lite längre.
För varje gång blir tanken lite svagare.

Pröva att se vilken färg och form rädslan har och hur den ser ut på baksidan.

hur menar du med färg och form på rädslan? har fått begreppet förklarat lite vagt i DBTn, men aldrig riktigt fattat..
Citera
2012-12-14, 00:15
Medlem
Sandworms avatar
Spela upp bilderna i svartvitt istället, på en liten tv 15 meter bort. Så nästa gång du får tankar ser du dom på den svartvita tvn där det ens är svårt att urskilja vad som händer.

Träna på detta varje gång du kommer på digsjälv. Om du redan börjat, gör om och spela istället upp i svartvitt. Du kan lägga in lite lustig bakgrundsmusik till vad som spelas upp också.

Control.your.mind.
Citera
2012-12-14, 00:41
Medlem
JohnLocke2s avatar
[quote=neonbodystyle]
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2

hur menar du med färg och form på rädslan? har fått begreppet förklarat lite vagt i DBTn, men aldrig riktigt fattat..

Det är bara att fantisera. Om rädslan skulle vara en färg vilken färg skulle den vara.
Om rädslan var en form vilken form skulle den vara.

Vart sätter sig rädslan i kroppen.

Du måste lära dig att möta och leka med rädslan. Rädslan är en känsla som är till för att skydda dig.
Ibland så kan det gå till överdrift och bli för mycket av det goda.
Försök aldrig stöta bort rädslan någonsin. Ha den som en följeslagare.
Som en mamma som kan gå till överdrift och vara jobbig men som du vet älskar dig.
Citera
2012-12-14, 01:55
Medlem
Jag har i stort sett samma problem som du har, Låt oss säga att t.ex.
"Min mamma ska åka hem från jobbet, det är halt ute, snöar, mycket trafik kanske, då vågar jag t.ex. inte ringa hennes telefon och be henne typ köpa med mjölk hem, för då kommer jag att "ändra hennes rutt" vilket kanske leder till att hon kommer några sekunder senare, och kanske krockar med en långtradare och dör.."
Sånna tankar har jag väldigt ofta. Men jag har uppfattat detta som att jag är väldigt rädd om min familj och sånna jag bryr mig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in