• 1
  • 2
2012-12-13, 23:21
Medlem
Knivenmotkuken.s avatar
Halloj!

Jag bara undrar har medierna i skåne börjat akta sig för vad dom skriver om SD? För medierna vet ju att SD är störst i skåne. Ser inte lika mycket hat här nere som i stockholms medierna.

Har varit i skåne ett tag nu, och tycker det är en rätt så stor skillnad. Men det kanske bara är jag som tycker så.
Citera
2012-12-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivenmotkuken.
Halloj!

Jag bara undrar har medierna i skåne börjat akta sig för vad dom skriver om SD? För medierna vet ju att SD är störst i skåne. Ser inte lika mycket hat här nere som i stockholms medierna.

Har varit i skåne ett tag nu, och tycker det är en rätt så stor skillnad. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Får jag fråga vilka medier du syftar på?
Citera
2012-12-14, 00:48
Medlem
Citat:
Halloj!

länka till exempel, annars har du inget att komma med!
Citera
2012-12-14, 08:03
Medlem
Besvärjarens avatar
JA, till visst del, du hittar inte alls samma hat från lokala redaktioner som du finner i 08-området, men visst försöker de få in en del billiga träffar här och där.
En stor skillnad är hur lugn tonen är när de intervjuar SD-politiker, i stort sätt helt utan någon spänning mellan reporter och SD-rep, en man ser från uppsverige i princip i varje intervju.

Tyvärr kommer mycket text/info som telegram från TT och som sagt, de tillhör de värsta.
Citera
2012-12-14, 09:18
Medlem
Skåne är inte Sverige. Ungefär så förklarar man lättast varför SD inte jagas med blåslampa av media, utan behandlas mer som vilket parti som helst. Kan droppa tre orsaker rakt av:

1. Skåningar är mindre konflikträdda än svenskar. Elefanten i rummet får visst nämnas och den som gör det uppfattas inte som någon man ska frysa ut, utan snarare bemötas med argument och debatt. Man är inte fullt så livrädda för att vara oeniga som svenskar är.

2. Man är färgad av Europa (ffa Danmark) där debattklimatet är ett annat. I DK har du ju i rätt många år haft DF, som i dansk media behandlas som just vilket parti som helst. Skåningarna hängde aldrig riktigt på den där svenska hetsjakten på DK som härjade när DF lyckades utnyttja sin vågmästarroll effektivt (på samma sätt som Radikale Venstre gör nu) utan såg DK med mer nyktra ögon och tog intryck av det danska debattklimatet där det är betydligt högre i tak.

3. Integrationsproblemen är mycket synligare i Skåne där städerna ser ut som europeiska städer med invandrarstadsdelar i innerstan, och inte som svenska städer där invandrarna - med undantag för de väletablerade - är förvisade till förorter på bekvämt avstånd. Dessutom har ju Skåne Malmö där integrationen har havererat fullständigt, och det är ett avskräckande exempel på nära inpå.
Citera
2012-12-14, 11:33
Medlem
eradnups avatar
Ur tråden Roliga, tragiska och ironiska historiska anekdoter, bilder, m m
https://www.flashback.org/sp8205898
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Historien är full med exempel på hur journalister - dessa frihetens och rättvisans omutliga förkämpar - hastigt förmår anpassa sig till de ändrade politiska maktförhållandena. Det klassiska exemplet är från våren 1815, då den avsatte Napoleon plötsligt lämnade Elba. Den 1 mars steg han i land på franska sydkusten. Han tågade mot norr, överallt hälsad av jublande folkmassor, hans gamla soldater slöt upp bakom honom. Efter tre veckor tågade han in i Paris och var kejsare igen.

Paristidningen Moniteur rapporterade varje dag om Napoleons framryckning:

9 mars: Människoätaren har lämnat sitt näste

10 mars: Det korsikanska odjuret har stigit i land vid Golf Juan (Egentligen användes ordet "ogre", alltså människoätande jätte.)

11 mars: Tigern har anlänt till Gap

12 mars: Monstret har övernattat i Grenoble

13 mars: Tyrannen tågar genom Lyon

18 mars: Usurpatorn har setts 60 lieues (gammal fransk längdenhet på cirka 4,4 km) från huvudstaden

19 mars: Bonaparte avancerar i snabb takt, men aldrig skall han komma in i Paris

20 mars: Napoleon är i morgon innanför våra fästningsvallar

21 mars: Kejsaren anlände till Fontainebleau

22 mars: Hans Kejserliga Majestät tågar in i Tuilerierna omgiven av sina trogna undersåtar

Media ändrar sig nog efter vart vinden blåser som mest.
Citera
2012-12-14, 13:26
Medlem
Citat:
Halloj!

SKönt med någon som kan komma fram till att alla media inte är likadana. Det är kanske den enkla förklaringen, att det är olika.
Att media är olika gör att på vissa ställen jämfört med ett annat ställe har man mer en dragning åt sportbevakning, på ett annat är man mer välvilligt inställd till att försöka få fler kvinnor på bild. på ett tredje mer van vid att folk är invandrare. Helsingborg, Malmö och LAndskrona är väl gamla varvsstäder som på den tiden inte klarat sig utan massinvandring. Därför har man kanske tidigt lärt sig att inte tade främlingsfientliga lika allvarligt och därför som journalist ganska lugnt konstatera att sd , lika lite som sjöbopartiet eller skånepartiet, blir någon historisk kraft att räkna med som kommer att förbjuda pk-medier.
Efter ett tag blir de främlingsfientliga vänner till de före detta främlingar som varit här några år.
Zlatan är skånsk hjälte även om han inte blivit det i Stockholm.
Jag tror att man i Skåne förväntar sig att det blir likadant med inställningen till falafelfolket, vad jag förstått är falafel något som går hem också hos sverigedemokraterna i Skåne. Där behöver ingen sd-are äta det i smyg
Likadant med Zlatan som med flera av de andra hjältarna i MFF. I Skåne bryr sig få om hur en bra fotbollsspelare ser ut eller var han kommer från. Jag gissar att normalskåningen inte ens funderar ett ögonblick på hudfärg eller språkkunskaper. Om det finns sd-are i malmös huliganklack så tänker de inte likadant som aiks firmafolk.
Det gör nog att journalisterna i skåne kan ta sd lite mer avslappat.
Om det nu ens är så att det är annorlunda i skåne än i stockholm.

Dessutom gissar jag att skånska journalister och sd-folk har mer klart för sig vad rosengård är. Och att det egentligen bara är ett halvt kvarter som det är trassel med. Och att resten av Rosengård funkar ganska väl.
Citera
2012-12-14, 15:53
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Historien är full med exempel på hur journalister - dessa frihetens och rättvisans omutliga förkämpar - hastigt förmår anpassa sig till de ändrade politiska maktförhållandena. Det klassiska exemplet är från våren 1815, då den avsatte Napoleon plötsligt lämnade Elba. Den 1 mars steg han i land på franska sydkusten. Han tågade mot norr, överallt hälsad av jublande folkmassor, hans gamla soldater slöt upp bakom honom. Efter tre veckor tågade han in i Paris och var kejsare igen.

Paristidningen Moniteur rapporterade varje dag om Napoleons framryckning:

9 mars: Människoätaren har lämnat sitt näste

10 mars: Det korsikanska odjuret har stigit i land vid Golf Juan (Egentligen användes ordet "ogre", alltså människoätande jätte.)

11 mars: Tigern har anlänt till Gap

12 mars: Monstret har övernattat i Grenoble

13 mars: Tyrannen tågar genom Lyon

18 mars: Usurpatorn har setts 60 lieues (gammal fransk längdenhet på cirka 4,4 km) från huvudstaden

19 mars: Bonaparte avancerar i snabb takt, men aldrig skall han komma in i Paris

20 mars: Napoleon är i morgon innanför våra fästningsvallar

21 mars: Kejsaren anlände till Fontainebleau

22 mars: Hans Kejserliga Majestät tågar in i Tuilerierna omgiven av sina trogna undersåtar

Lysande exempel hur dessa opportunistiska amöbor anpassar sig efter vem det är som har makten.
Senast redigerad av gavlip 2012-12-14 kl. 15:58.
Citera
2012-12-14, 17:41
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
SKönt med någon som kan komma fram till att alla media inte är likadana. Det är kanske den enkla förklaringen, att det är olika.
Att media är olika gör att på vissa ställen jämfört med ett annat ställe har man mer en dragning åt sportbevakning, på ett annat är man mer välvilligt inställd till att försöka få fler kvinnor på bild. på ett tredje mer van vid att folk är invandrare. Helsingborg, Malmö och LAndskrona är väl gamla varvsstäder som på den tiden inte klarat sig utan massinvandring. Därför har man kanske tidigt lärt sig att inte tade främlingsfientliga lika allvarligt och därför som journalist ganska lugnt konstatera att sd , lika lite som sjöbopartiet eller skånepartiet, blir någon historisk kraft att räkna med som kommer att förbjuda pk-medier.
Efter ett tag blir de främlingsfientliga vänner till de före detta främlingar som varit här några år.
Zlatan är skånsk hjälte även om han inte blivit det i Stockholm.
Jag tror att man i Skåne förväntar sig att det blir likadant med inställningen till falafelfolket, vad jag förstått är falafel något som går hem också hos sverigedemokraterna i Skåne. Där behöver ingen sd-are äta det i smyg
Likadant med Zlatan som med flera av de andra hjältarna i MFF. I Skåne bryr sig få om hur en bra fotbollsspelare ser ut eller var han kommer från. Jag gissar att normalskåningen inte ens funderar ett ögonblick på hudfärg eller språkkunskaper. Om det finns sd-are i malmös huliganklack så tänker de inte likadant som aiks firmafolk.
Det gör nog att journalisterna i skåne kan ta sd lite mer avslappat.
Om det nu ens är så att det är annorlunda i skåne än i stockholm.

Dessutom gissar jag att skånska journalister och sd-folk har mer klart för sig vad rosengård är. Och att det egentligen bara är ett halvt kvarter som det är trassel med. Och att resten av Rosengård funkar ganska väl.

Hehe, full eller?
Zlatan ses inte som någon hjälte utanför Rosengård och falafel + SD?...
Jag har inte sett det till salu utanför MLM, känner ingen som äter det, jag bor i SD-land(25%).

Redaktionerna här har en annan ton för de vet att de som köper tidningar och lyssnar på P4 mm är svenskar, ofta äldre svenskar, dessa är med större sannolikhet SD sympatisörer än snittet, ett snitt som redan är högt.
Man vill inte gå ut för hårt mot ca 25% av sina kunder, de lär redan förlorat många SD-kunder genom åren med sitt hat mot oss, de vill inte förlora fler skulle jag tro.
Citera
2012-12-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Hehe, full eller?
Zlatan ses inte som någon hjälte utanför Rosengård och falafel + SD?...
Jag har inte sett det till salu utanför MLM, känner ingen som äter det, jag bor i SD-land(25%).

Eftersom jag gillar Zlatan har jag bara två kommentarer.
http://www.sydsvenskan.se/sport/zlat...-hela-stadion/
temat äntligen fick de hylla sin stjärna

och här är ett tema
Sportjournalister prisar Zlatan

Zlatan Ibrahimovic var överlägsen när sportjournalisterna i Stockholm röstade fram årets tio bästa för 68:e året i rad. Fotbollsstjärnan fanns med på 75 av 77 avgivna listor och han placerades främst på 45 av dem.

http://www.svd.se/sport/sportjournal...an_7755414.svd

och liksom bara för att hålla mig till temat i tråden.
Sydsvenskan uppmanar stockholsmedia att sluta gulla med SD

http://www.sydsvenskan.se/opinion/hu...-egna-villkor/
Citera
2012-12-14, 21:23
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Hehe, full eller?

Krimreporter är en man som lever i en ding ding värld.

Försöker skriva världsvant om Skåne och samhällsströmningar där som om han bott på Malmö i 20 år plus, men känner sig förmodligen nervös och otillfreds med tillvaron så fort han lämnar Södermalm.
Senast redigerad av gavlip 2012-12-14 kl. 21:25.
Citera
2012-12-14, 21:28
Medlem
Manajungs avatar
http://hd.se/kultur/2012/12/14/var-forsiktig-i-ungern/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto