2012-12-13, 15:19
Medlem
Jag arbetar i vanliga fall med rörlig videografik och datorgenererade specialeffekter. På senare tid har jag kommit att göra lite trycksaker för nära och kära (bokomslag, broschyrer). Programmen jag använder mest är Adobe After Effects, Premiere Pro, Photoshop och till en viss del även Illustrator.

Nu vill en kompis till mig i USA att jag gör hans hemsida.

Eftersom jag aldrig tidigare gjort någon så skulle en del råd sitta på sin plats, vilka fällor man kan trilla i osv.

Dreamweaver blir väl det program jag kommer att använda eftersom det följer med Adobe Master Collection som jag arbetar i.

Målet är en ganska enkel hemsida med 4-5 undersidor och som laddar snabbt. Det skall även finnas en nedladdningsknapp för en pdf-broschyr och prislista som jag tagit fram.

Skall jag använda mig av HTML eller PHP eller föredrar ni något annat?
Lite bilder kommer också att läggas upp, det finns väl ingen anledning att ladda upp bilder i 300 dpi, 72 dpi borde väl räcka?

Hemsidan är för den här killen
https://www.facebook.com/pages/Theta...63651923670569
Bannern har jag gjort och hemsidan skall väl bli i samma "anda"
Citera
2012-12-13, 16:25
Medlem
munkpojkens avatar
Jag personligen skulle använda HTML samt CSS. Men det är ju valfritt.
Annars kan du ju göra den i Wordpress?

Edit: Har du någon som helst erfarenhet av kodning?
Senast redigerad av munkpojken 2012-12-13 kl. 16:28.
Citera
2012-12-13, 16:27
Medlem
Matte__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafikkillen

Skall jag använda mig av HTML eller PHP eller föredrar ni något annat?
Lite bilder kommer också att läggas upp, det finns väl ingen anledning att ladda upp bilder i 300 dpi, 72 dpi borde väl räcka?
Du blandar ihop det lite.

HTML tolkas i din webbläsare, PHP tolkas på servern (och resultatet syns i webbläsaren).
Du använder alltså båda två förslagsvis till sidan du beskriver.
Citera
2012-12-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munkpojken
Jag personligen skulle använda HTML samt CSS. Men det är ju valfritt.
Annars kan du ju göra den i Wordpress?

Edit: Har du någon som helst erfarenhet av kodning?

Det verkar bli HTML/CSS då.
Wordpress känns lite för enkelt eller är jag bara fördomsfull?

Ingen erfarenhet alls av kodning. Går inte mycket eller åtminstone en del per automatik om man använder en "template" i Dreamweaver?

Tänkte köra igenom en videotutorial från Tutsplus som heter "30 days to learn HTML & CSS", 30 avsnitt på 2 dagar så får vi väl se vad det ger

@Matte: My bad, eftersom jag aldrig har haft en anledning att sätta mig in i vad HTML, PHP & CSS betyder så blandar jag ihop begreppen.

Jag har alltid velat lära mig Dreamweaver och eftersom det inte är en betalande kund så kan jag utsätta honom för plågsamma kundförsök

Vad säger ni om bilder, vilken upplösning bör dom ha för att sidan inte skall ladda segt (jag har förstått att det oxå har att göra med webbhotellet)?
Citera
2012-12-14, 00:43
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grafikkillen
Vad säger ni om bilder, vilken upplösning bör dom ha för att sidan inte skall ladda segt (jag har förstått att det oxå har att göra med webbhotellet)?
Bilder på webben storleksbestäms av antalet pixlar i bredd och höjd, inte antalet pixlar per tum.

En bild som är 600 x 250 pixlar stor kommer att se lika ut på en hemsida oavsett den har 72 eller 300 pixlar per tum. Du behöver alltså inte tänka alls på upplösning.
Citera
2013-02-14, 16:35
Medlem
Tack för edra råd Fick upp hemsidan inatt efter att ha haft en temporär uppe.
http://thetardisphotobooth.com/ om ni vill titta.

Bara kort om hur jag gjorde:

Designade i Photoshop
"Slicade" i PS och fortsatte i Dreamweaver
Länkar såg ok ut i Firefox men skapade oönskade "ramar" i IE.

Tillbaka till PS, efter mycket "trial & error" så exporterade jag till Fireworks och "slicade" länkar där.

Satte ihop det i i Dreamweaver.

För att vara min första hemsida så tycker jag nog att den ser ok ut, jag har sett sämre och bättre.
Dock tycker jag att den laddar lite segt. Kan det ha med kvalitén att göra när jag exporterade från PS, exporterade 100%, kanske hade räckt med 80-90%.

Sidan ligger på godaddy.com och jag tror inte dom harvar i lägsta-ligan på responstider.

Har bett om feedback via deras Facebook-sida, men jag är lite otålig och sidan måste ändå uppdateras efter den här helgen (eftersom reklamen om närvaro vid en mässa är inaktuell fr.om. söndag).

Sedan, någon som vet hur man optimerar sökord (SEO tror jag det kallas)?
Vilket program är mest lämpat för det och i vilken fas är det bäst att göra detta i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in