2013-03-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html

Citat:
I vissa fall behöver du tillstånd
Om du driver en yrkesmässig verksamhet med ormar och ödlor eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar andras ormar och ödlor i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler terrarier.
Ta reda på vad som gäller i din kommun
Krav på särskilda tillstånd för att hålla ormar varierar från kommun till kommun. Kontakta miljökontoret i din kommun för att få reda på vilka lokala bestämmelser som gäller där du bor.
Slut citat.

Citat:

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
Slut citat.

källhänvisning: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000885/DFS_2004-05.pdf
Citera
2013-03-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klitdoris
Citat:

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
Slut citat.

källhänvisning: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000885/DFS_2004-05.pdf

Tack för upplysningen.
Citera
2013-03-10, 15:49
Medlem
Yohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZzaazZ
text

Cool, kan du visa några bilder på dina ormar samt bilder på deras hem?
Citera
2013-03-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
: http://www.fotoalbumet.se/elektronikfreak

Ingen vill se ett par jävla bilder på dina jävla katter. Jävla reklam du försöker göra för dig själv.

EDIT:

Har du någonsin tappat bort en orm? Dvs om du låter de slingra omkring i lägenheten, har de någonsin "lyckats" gömma sig från dig?
Citera
2013-03-10, 17:07
Medlem
Dr.Galenikas avatar
1: känner du någon som har giftormar, om ja vad för sort?
2: Har du hållit i en giftorm?
3: Funderar du på att skaffa en giftorm
4: Hur vanlig är kungskobra bland svenska reptilägare? Det är i mitt tycke en vacker orm.
Citera
2013-03-11, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
4: Hur vanlig är kungskobra bland svenska reptilägare? Det är i mitt tycke en vacker orm.

Jag har flertalet giftormar hemma, Kobror, trädlevande huggormar och även skallerormar.

Ja jag har hållt i en giftorm, Dock håller man inte i dom "per se" utan man håller ormen i en krok och sedan tar man tag i svansen. En sk. "tailning", Sen kan man när det behövs tuba djuren.
Det betyder att man lirar in ormen i ett långt cylinderformat rör som är transparent där de inte kan vända tillbaka.

Kungskobran (Ophiophagus hannah) är inte överdrivet vanlig i svenska hobbyn även om den förekommer.
Citera
2013-03-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire

Har du någonsin tappat bort en orm? Dvs om du låter de slingra omkring i lägenheten, har de någonsin "lyckats" gömma sig från dig?

Det har hänt mig 1 gång vad jag kan komma ihåg, det var en majsorms unge som var knappt 2 veckor gammal som lyckades ta sig ut ur sitt terrarie, efter 3-4 timmars letande hittade min flickvän honom 1,5 meter ifrån terrariet i en blomkruka (plastväxt)

Citat:

1, Nej
2, Nej
3, Både ja och nej, tycker dom är verkligen vackra, men så som jag bor nu har jag ingen plats för dem med tanke på vilka regler som gäller för giftormar samt att dom är som sagt giftiga och även den mest vana orm ägaren (vilket jag absolut inte är) kan bli biten ibland.
4, Kan hålla med om att de är otroligt vackra, Jag vet att det finns, men inte jätte vanliga.
Citera
2013-03-11, 11:32
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Jag har flertalet giftormar hemma, Kobror, trädlevande huggormar och även skallerormar.

Ja jag har hållt i en giftorm, Dock håller man inte i dom "per se" utan man håller ormen i en krok och sedan tar man tag i svansen. En sk. "tailning", Sen kan man när det behövs tuba djuren.
Det betyder att man lirar in ormen i ett långt cylinderformat rör som är transparent där de inte kan vända tillbaka.

Kungskobran (Ophiophagus hannah) är inte överdrivet vanlig i svenska hobbyn även om den förekommer.

Åh fan, berätta mer hur detta intresse väcktes. Jag har ett stort intresse för ormar men äger ingen och kommer aldrig att göra, men går någon gång per år och tittar på ormar. Bilder hade varit sjukt uppskattat.

Mvh
Citera
2013-03-11, 12:24
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Se så vacker och ståtlig denna orm är:
http://www.youtube.com/watch?v=qTG0ITwemLc
Citera
2013-03-11, 12:27
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Hur har du löst med ev serum om du blir biten ?

i dagens nedmonterade sjukvård tvivlar jag starkt på att det finns serum annat än på riktigt stora sjukhus i tex stockholm,göteborg
Citera
2013-03-11, 13:00
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Skulle den största ormen, kramormen, tveka att döda dig om du hade den ute och du låg och sov?

Har du haft besök utav hundar i din lägenhet? Reagerar hundarna i så fall på något vis gentemot ormarna i sina låsta boxar eller är dom typ ointresserade av boxarna?
Citera
2013-03-11, 14:30
Medlem
Citat:
Åh fan, berätta mer hur detta intresse väcktes. Jag har ett stort intresse för ormar men äger ingen och kommer aldrig att göra, men går någon gång per år och tittar på ormar. Bilder hade varit sjukt uppskattat.

Mvh

Det väcktes i mitten på 80-talet med en sköldpadda från lokala zoo-affären, sen har det bara rullat på.

Citat:
Se så vacker och ståtlig denna orm är:
http://www.youtube.com/watch?v=qTG0ITwemLc

Austin Stevens har lite för stort ego och det är för mycket show.
Kika på denna: http://www.youtube.com/watch?v=ZOjLeFIs130

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hur har du löst med ev serum om du blir biten ?

i dagens nedmonterade sjukvård tvivlar jag starkt på att det finns serum annat än på riktigt stora sjukhus i tex stockholm,göteborg

Att ge antidot är inte mitt jobb, Det får proffessionell personal sköta.

Serum är förbannat dyrt och inget man har som privatperson.

Finns att tillgå bland annat på Apoteket C W Scheele i Stockholm
Om det inte finns i Sverige vänder man sig München om jag inte minns helt fel.
Senast redigerad av klitdoris 2013-03-11 kl. 15:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in