2012-12-13, 00:28
Medlem
Spyrrans avatar
John Grisham råkar vara en av mina favoritförfattare. Har en hel del böcker som ör skrivna av honom. Så jag är lite nyfiken på om det finns fler Grisham-fans här. Han måste ju vara en av världens mest populära författare, så vore konstigt om det inte finns fler fans här.

Jag personligen gillar nog hans juridiska thrillers bäst. Fast å andra sidan, jag är ju mycket förtjust i 'Agenten' och 'Coachen' också. Sedan har jag läst 'Den oskyldige mannen' som är lite annorlunda jämfört med hans tidigare böcker. Jag kan nog inte välja favoritbok överhuvudtaget, men jag måste erkänna att 'Det målade huset' gjorde mig besviken.

Jag personligen tycker att Grisham har en skön stil, och brukar utveckla bra karaktärer och miljöer. När man väl har börjat läsa så är det väldigt svårt att slita sig från boken, men samtidigt är det precis vad jag älskar.

Vad tycker ni andra om John Grisham? Både som författare och hans böcker. Några särskilda böcker som ni tyckte om och kan rekommendera, och finns det böcker som ni ogillar?
Citera
2012-12-13, 20:10
Medlem
Ska faktiskt sätta mig och läsa klart "Utpressningen" nu. Tycker den har varit riktigt bra hittills, inte seg och långsam på något sätt. Utan hela tiden ett bra underhållningsvärde.
Det är den första boken jag läser av honom så ska inte uttala mig för mycket kring hans sätt att skriva.
Hur är förresten svårighetsgraden på engelskan?
Citera
2012-12-13, 21:17
Medlem
Spyrrans avatar
När det gäller svårighetsgraden på engelska så tycker jag att det är relativt lätt. Första boken som jag läste på engelska blev The rainmaker. Jag trodde det skulle bli ganska klurigt med tanke på juridiska termer och så, men blev förvånad och tyckte det var lätt. Sedan dess har jag läst ytterligare några böcker på engelska. Även om jag brukar läsa hans böcker på svenska.

Är man hyfsad bra på engelska, så är det inte så svårt att klara av att läsa hans böcker på engelska.
Senast redigerad av Spyrran 2012-12-13 kl. 21:28.
Citera
2012-12-13, 22:47
Medlem
stora_ostens avatar
Jag har bara läst Testamentet av John Grisham men den uppskattade jag mycket! Jag har varit sugen på att läsa fler av hans böcker ett tag nu men vet inte riktigt var jag ska börja. Skulle man kunna få några rekommendationer ifrån er som är mer bevandrade i hans verk?
Citera
2012-12-13, 23:48
Medlem
Spyrrans avatar
Som jag nämnde innan så är jag förtjust i många av hans böcker. Egentligen spelar det ingen större roll vilken bok du väljer, nästan alla böcker är bra. Jag gillade visserligen inte 'Det målade huset', men det beror nog mer på att bokens handling inte är något för mig. Jag är inte så mycket för amerikanska bondesamhällen på 50-talet.

Vill du läsa hans juridiska thrillers så skulle jag nog rekommender att du börjar med klassikerna. Som till exempel Firman, Juryn, Pelikanfallet och Klienten. Böckerna är bättre än filmerna, om du har sett dem. Regnmakaren var den första boken som jag läste av Grisham, fast på engelska (The rainmaker). Den funkar i princip lika bra på svenska, då jag har läst boken på båda språken.

Vill du läsa några av hans böcker som inte är fokuserade på det juridiska så rekommenderar jag 'Agenten' och 'Coachen'. Man behöver inte gilla sport/amerikansk fotboll för att läsa 'Coachen'. Det kan dock vara en fördel, men fokus är snarare på karaktärerna och deras liv. Sedan har jag läst 'Den oskyldige mannen' som visserligen är lite åt det juridiska hållet, men är den enda boken hittills som inte är fikitiv/påhittad. Det är mer en dokumentärskildring av ett gammalt kriminalfall. Den är också läsvärd.

Jag tog nyligen en paus från Stephen Kings böcker och började läsa 'Bekännelsen' istället. Om man klarar av läsa om dödstraff och det budskap som Grisham försöker framföra (att alla som döms till dödstraff inte är skyldiga, vilket är samma tema som 'Den oskyldige mannen') så verkar boken helt klart vara lovande än så länge. Ska kanske inte uttala mig innan jag har läst klart boken, men den verkar ju vara bra så skulle nog kunna rekommendera den redan nu.

Eftersom han är så känd för sina juridiska thrillers så borde man nästan (men bara nästan) börja att läsa några av hans böcker på den fronten innan man fortsätter med de relativt få böcker som inte handlar om juridik på något vis. Men man kan göra som man vill.
Citera
2013-10-02, 16:51
Medlem
Jag är ett stort fan av Grisham. Köpte den första boken av en slump innan en backpacking-resa för ett par år sedan och efter det har jag betat av i princip alla böcker. Till alla er där ute kan jag rekommendera att läsa böckerna på engelska. Mycket skönt språk och jag tror att ni går miste om många ordspråk, uttryck och one liners som gör sig bäst på engelska om ni läser böckerna på svenska. Svårighetsgraden? Ja det är ju på engelska men han håller en lagom nivå.

Bästa boken? Snarare böckerna: The Firm, The Testament & The Broker för att nämna några. Tycker att han prickat in många bra teman.
Citera
2013-10-02, 17:25
Medlem
Trumpeters avatar
Gillar det jag läst av honom. Har dock läst långtifrån allt. Inte pga ointresse utan pga att tiden inte räcker till.
Citera
2013-10-02, 17:59
Medlem
Diaramas avatar
Han skriver helt klart läsvärda böcker!
Citera
2013-10-02, 19:56
Avslutad
Vet inte om jag skulle kalla mig ett fan av Grisham, men jag tycker hans böcker är väldigt läsvärda även om jag inte läst majoriteten av hans böcker. De jag kommer ihåg mest är Testamentet, Utpressningen, Firman, Klienten, Juryn och...eeeh..den där en advokat som kör mycket "pro-bono" och mindre rättsfall börjar göra gruppstämningar mot läkemedelsföretag och kommer upp sig i smöret. Skulle gärna läsa mer av Grisham, tycker det överlag är bra böcker.
Citera
2013-10-02, 23:07
Medlem
Rakiis avatar
Gillar verkligen Klienten av Grisham, men beror på att filmen är en av mina barndomsfavoriter och boken är snarlik filmen så, klart att den hamnar högt upp då. Gillade även Utpressning eller vad den heter, inte läst så himla mycket annat av honom.
Citera
2013-10-02, 23:15
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar verkligen Klienten av Grisham, men beror på att filmen är en av mina barndomsfavoriter och boken är snarlik filmen så, klart att den hamnar högt upp då. Gillade även Utpressning eller vad den heter, inte läst så himla mycket annat av honom.

Jag förstår vad du menar, jag såg filmen Klienten innan jag läste boken och nu tycker jag om båda två.

Citat:
Ursprungligen postat av delad
Jag är ett stort fan av Grisham. Köpte den första boken av en slump innan en backpacking-resa för ett par år sedan och efter det har jag betat av i princip alla böcker. Till alla er där ute kan jag rekommendera att läsa böckerna på engelska. Mycket skönt språk och jag tror att ni går miste om många ordspråk, uttryck och one liners som gör sig bäst på engelska om ni läser böckerna på svenska. Svårighetsgraden? Ja det är ju på engelska men han håller en lagom nivå.

Bästa boken? Snarare böckerna: The Firm, The Testament & The Broker för att nämna några. Tycker att han prickat in många bra teman.

Jag har också läst en del böcker på engelska, och föredrar nog det. Men hemma i bokhyllan så är de flesta böckerna av Grisham på svenska. Några böcker är dock på engelska. Jag har inga problem med det engelska språket, trots att det kan vara en del juridiska termer och annat som kan vara svårt att förstå sig på i vanliga fall. Så jag tycker också att man ska läsa Grishams böcker på engelska om man har möjlighet. Fast det går lika bra på svenska.

Själv älskar jag också Agenten (the Broker) och Firman (the firm) och äger dessutom båda böckerna. Jag äger Testamentet också, men den boken tillhör inte favoriterna när det gäller Grishams böcker.
Citera
2013-10-02, 23:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag förstår vad du menar, jag såg filmen Klienten innan jag läste boken och nu tycker jag om båda två.

Helt klart den bästa Grisham-filmatiseringen, tung rollista minst sagt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in