Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Gillar verkligen Klienten av Grisham, men beror på att filmen är en av mina barndomsfavoriter och boken är snarlik filmen så, klart att den hamnar högt upp då. Gillade även Utpressning eller vad den heter, inte läst så himla mycket annat av honom.
Jag förstår vad du menar, jag såg filmen Klienten innan jag läste boken och nu tycker jag om båda två.
Citat:
Ursprungligen postat av
delad
Jag är ett stort fan av Grisham. Köpte den första boken av en slump innan en backpacking-resa för ett par år sedan och efter det har jag betat av i princip alla böcker. Till alla er där ute kan jag rekommendera att läsa böckerna på engelska. Mycket skönt språk och jag tror att ni går miste om många ordspråk, uttryck och one liners som gör sig bäst på engelska om ni läser böckerna på svenska. Svårighetsgraden? Ja det är ju på engelska men han håller en lagom nivå.
Bästa boken? Snarare böckerna: The Firm, The Testament & The Broker för att nämna några. Tycker att han prickat in många bra teman.
Jag har också läst en del böcker på engelska, och föredrar nog det. Men hemma i bokhyllan så är de flesta böckerna av Grisham på svenska. Några böcker är dock på engelska. Jag har inga problem med det engelska språket, trots att det kan vara en del juridiska termer och annat som kan vara svårt att förstå sig på i vanliga fall. Så jag tycker också att man ska läsa Grishams böcker på engelska om man har möjlighet. Fast det går lika bra på svenska.
Själv älskar jag också Agenten (the Broker) och Firman (the firm) och äger dessutom båda böckerna. Jag äger Testamentet också, men den boken tillhör inte favoriterna när det gäller Grishams böcker.