2012-12-12, 16:20
Medlem
TinkyWinkys avatar
Jag sitter på ett bibliotek. Alldeles nyss fick mitt inre för sig att ge ifrån sig en knorrning som lät som att den kom från jordens inre.
Jag har i ett par timmar varit kissnödig men hållit mig, tarmarna har dock inte pockat på min uppmärksamhet någon gång. Ändå ger kroppen helt utan förvarning ifrån sig ett avgrundsljud som fick hela magregionen att vibrera. Normalt sett brukar man kunna ana när sådana här ljud ska komma, men det här var helt utan förvarning. Jag är inte hungrig och behöver inte göra nr 2.

Mer specifikt kom ljudet från den dorsala sidan, kanske 15 centimeter till vänster om ryggraden och 10 centimeter över höftbenet.

Kan tarmen få för sig att knorra så där helt utan förvarning?
Eller har det något med kissnödigheten att göra?

Vad var det som knorrade? Hade jag kunnat förekomma det?
Nu sitter jag här och låtsas som att det inte var jag.
Citera
2012-12-12, 17:25
Medlem
Stryops avatar
Man behöver inte vara hungrig för att magen kurrar.Det kurrande ljudet uppstår när musklerna omkring magsäcken och tarmarna drar sig samman. När magen är tom finns det inget som dämpar ljudet och då låter det mest.

Om det skulle kunna vara njuren -låter jag vara osagt..
Citera
2012-12-12, 17:35
Medlem
jenny747s avatar
det är med största sannolikhet tarmljud du hört...

varför skulle det vara njuren?
Citera
2012-12-12, 18:28
Medlem
TinkyWinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
det är med största sannolikhet tarmljud du hört...

varför skulle det vara njuren?
Tja, precis som jag skrev så var jag varken hungrig eller skitnödig, men fruktansvärt kissnödig. Då borde visserligen urinet som trycker på ha lämnat njuren, men jag vet inte... jag tänkte väl bara att magljud brukar höra samman med aktuella känslor i magregionen, som till exempel hunger.
Citera
2012-12-12, 19:38
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinkyWinky
Tja, precis som jag skrev så var jag varken hungrig eller skitnödig, men fruktansvärt kissnödig. Då borde visserligen urinet som trycker på ha lämnat njuren, men jag vet inte... jag tänkte väl bara att magljud brukar höra samman med aktuella känslor i magregionen, som till exempel hunger.

nja.

magen knorrar ju till exempel, inte enbart, pga att man är hungrig.

en mage som låter är ett tecken på en mage som fungerar.
lyssnar man med stetoskop på tarmarna ska man höra ljud, annars betyder det att nåt är fel.
dock hörs de oftast inte utan stetoskop men ett bibliotek är ju ett relativt tyst ställe och då kan man höra det också.
nu lät min mage tex, men är varken hungrig eller skitnödig eller mätt eller nånting annat heller.

(för att inte nån viktigpetter ska komma här och försöka briljera; ja, jag vet att en mage med tex förstoppning kan låta också men på ett annat sätt)
Citera
2012-12-12, 19:42
Medlem
Kan inte på något sätt kunna tänka mig att njurar kan ge ifrån sig ljud. Det var sannolikt tarmarna du hörde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in