Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-13, 15:48
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Jag har ingen aning om vad jag tänkte när jag skrev det inlägget, jag ber hemskt mycket om ursäkt.

Väntar fortfarande med spänning på att TS ska komma med någon form av bevis på detta...
Det är lugnt!
Citera
2012-12-14, 00:20
  #14
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Öh ja. Satellit var det och den är kvar i omloppsbana. Med den bana den har kommer den att med tiden att flyga över hela jorden utom polartrakterna. För en halvtimma sedan tangerade den södra Norge och den kan följas live här: http://www.n2yo.com/?s=39026

Ser inte ut att ens vart nära Europa, hur ser man den då i Sverige?
Citera
2012-12-14, 00:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Öh ja. Satellit var det och den är kvar i omloppsbana. Med den bana den har kommer den att med tiden att flyga över hela jorden utom polartrakterna. För en halvtimma sedan tangerade den södra Norge och den kan följas live här: http://www.n2yo.com/?s=39026

Vilken länk! Ursäkta att jag personligen inte orkar leta (men du verkar, i vanlig ordning, högst kunnig):

Men... Vad tror du satelliten innehöll? Om den nu ändå skall brinna upp(?). Eller har jag missat något?
Citera
2012-12-20, 01:48
  #16
Medlem
Du har ju faktiskt tappat det helt Oscar!
Citera
2012-12-28, 01:41
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Ser inte ut att ens vart nära Europa, hur ser man den då i Sverige?
Lite sent svar men man kan klicka och kolla både historik och framtida passager. Imorgon (egentligen idag 28/12) runt 21:30 så passerar den över en stor del av södra Sverige igen.

Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Vilken länk! Ursäkta att jag personligen inte orkar leta (men du verkar, i vanlig ordning, högst kunnig):

Men... Vad tror du satelliten innehöll? Om den nu ändå skall brinna upp(?). Eller har jag missat något?
Nordkoreanerna säger att det är en s.k. jordresurssatellit som ska spana på vädret och lite annat. Borde innehålla kamera och radar i så fall men man vet aldrig med de skojarna. Den är alldeles för liten för att kunna rymma några tuffare spaningsresurser så några närbilder klarar den inte av att ta.
Citera
2012-12-28, 20:18
  #18
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Öh ja. Satellit var det och den är kvar i omloppsbana. Med den bana den har kommer den att med tiden att flyga över hela jorden utom polartrakterna. För en halvtimma sedan tangerade den södra Norge och den kan följas live här: http://www.n2yo.com/?s=39026

Coolt, kollade precis länken och just då var den på väg rakt över mig. Anar en... konspiration...
Citera
2012-12-28, 20:19
  #19
Medlem
iSlashs avatar
Förresten vore det inte ett bra läge för någon stormakt att testa att skjuta ner den? Ingen behöver ju veta
Citera
2012-12-28, 21:31
  #20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Förresten vore det inte ett bra läge för någon stormakt att testa att skjuta ner den? Ingen behöver ju veta
Ryssarna har väl haft kapacitet till detta förr men jag tror deras system har blivit avvecklat. Så vitt jag vet är det bara USA och Kina som kan skjuta ner satelliter idag. Faktiskt så varnade Taiwan för att skjuta ner nordkoreanernas förra satellit, den vars uppskjutning misslyckades i våras. I så fall skulle det förstås skett med "Stor-Kinas" vapen.

Jag vet inte hur bra satellitspårning kineserna har men åtminstone USA och Ryssland skulle omedelbart upptäcka om en nedskjutning skett, plus förstås nordkoreanerna själva.

(Egentligen skjuter man snarare sönder än ner satelliter, skrotet stannar kvar i rymden även efter en träff men kan ev. sjunka lite snabbare efter träffen.)
Citera
2012-12-28, 22:51
  #21
Avstängd
Krystalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lite sent svar men man kan klicka och kolla både historik och framtida passager. Imorgon (egentligen idag 28/12) runt 21:30 så passerar den över en stor del av södra Sverige igen.

Nordkoreanerna säger att det är en s.k. jordresurssatellit som ska spana på vädret och lite annat. Borde innehålla kamera och radar i så fall men man vet aldrig med de skojarna. Den är alldeles för liten för att kunna rymma några tuffare spaningsresurser så några närbilder klarar den inte av att ta.

Den där kartan får frispel i min Chrome, jag försökte kolla tidigare och följde då hela rutten och såg ingenstans att den passerade Swe med närhet, men den gör alltså det?

Nu har jag kollat i Mozilla och samma sak, jag ser inte att spåret ens leder i närheten av Swe.
Citera
2012-12-28, 23:45
  #22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Den där kartan får frispel i min Chrome, jag försökte kolla tidigare och följde då hela rutten och såg ingenstans att den passerade Swe med närhet, men den gör alltså det?

Nu har jag kollat i Mozilla och samma sak, jag ser inte att spåret ens leder i närheten av Swe.
Det var rackaren. Jag kör också med Chrome och det funkar fint. Klicka på 5 DAY PREDICTION i fältet till höger om kartan, välj sedan att visa alla passager och så klickar du i ruta för ruta i tabellen som kommer upp så ska det ritas upp en färgglad böjd linje för varje passage.

Den tar bara 96 minuter på sig för ett varv runt jorden och går i en bana rätt nära polerna så vi kommer att passeras tämligen ofta så länge den är kvar. Koreanerna hoppas på en livslängd på c:a två år så det blir många chanser i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback