2012-12-11, 16:44
Medlem
Låt oss heller inte glömma att de stora maskinerna röjer de stora vägarna så att de små maskinerna kan komma fram till de mindre och smalare gång-och cykelbanorna.
Effektivast? Absolut
Genusaspekten på det hela lämnar jag därhän, ibland är det skönt att ha blivit gammal!
Citera
2012-12-11, 16:45
Medlem
Sliskas avatar
Feminism-debatterna blir ju bara mer och mer korkade. Hur jävla insnöad är man inte om man kopplar snöplogning till jämställdhet? Jag tycker det känns logiskt att bilvägar ska ha prioritet och att cykelbanor blir skottade när det finns tid eftersom andelen bilister är mycket högre än andelen cyklister på vintern. Sen får man ha en annan åsikt om hur det ska skötas, men att koppla det till könsroller känns överdrivet. #Sverige2012
Citera
2012-12-11, 17:03
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Men gudars skymning,
Jag ger insändaren fem stycken whoco:s av fem möjliga!

Tycker kommentaren på tidningens hemsida tar upp en viktig sak med utryckningsfordonen.
Sen kan man ju jämföra trafikkvantiteten på del olika vägarna också.
Tror ledaren kan få utmärkelsen "Årets Pappskalle" 2012.
Citera
2012-12-11, 17:15
Medlem
kamelduschs avatar
Någon som har statistik på bilolyckor vintertid? Skulle gärna vilja se om kostnadsfrågan hon nämner stämmer eller om den kommer från tomma luften.
Citera
2012-12-11, 17:18
Medlem
Twatssons avatar
Bjöd den stackars tanten på ett mail.

"Hej Jenny, läste precis igenom artikeln "Gubbplogat". Jag förstår din irritation och hur bittert det måste vara att vi män gör allting fel.

Jag har en god vän som inte heller fått ligga på ganska länge och skulle kunna para ihop er, kan inte garantera något men kan göra ett försök.

Ha det så bra"
Citera
2012-12-11, 17:34
Medlem
Jag tycker att den här tråden har en lösning:

https://www.flashback.org/t1975224
Citera
2012-12-11, 17:41
Bannlyst
ge mig en revolver någon. måste skjuta en feminist. jag bor på söder så det lär ju inte ta lång tid innan jag stöter på nått hen..
Citera
2012-12-11, 17:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoreditch
För all del, nog har man hört om folk som har krupit längs snövallar och slängt ungarna över snöhögar för att kunna lämna dem i förskolan/skolan eftersom gångbanor och trottoarer inte varit snöröjda. Men att det skulle vara fråga om en kvinnofientlig snöröjning? Fotgängarfientlig snarare. Och hur lämpligt det är att ha fotgängare omkringsnubblande på vägbanan kan givetvis diskuteras.

Att ringleder och större gator/vägar röjs först torde dock alla tacka för. Framkomlighet för räddningsfordon och kollektivtrafik måste trots allt vara att föredra framför framkomlighet på cykelbanor. Även om själva busshållsplatserna inte snöröjs ordentligt måste bussarna först och främst kunna ta sig fram på vägbanan.

Och vad fan innebär det att röjning av "större gator som leder till mansdominerade arbetsplatser" prioriteras?

Ja, snarare är snöröjningen fotgängarfientlig än kvinnofientlig. Det är väldigt långsökt att det skulle handla om kvinnofientlighet utan snarare tror jag att snöröjningen skett på rutin utan att man brytt sig om att hålla sig uppdaterad om förändrade resvanor osv.
För pappor hämtar och lämnar väl också barn på dagis?!? Och pojkar går väl i skolan precis som flickor?!?
Citera
2012-12-11, 17:53
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Bjöd den stackars tanten på ett mail.

"Hej Jenny, läste precis igenom artikeln "Gubbplogat". Jag förstår din irritation och hur bittert det måste vara att vi män gör allting fel.

Jag har en god vän som inte heller fått ligga på ganska länge och skulle kunna para ihop er, kan inte garantera något men kan göra ett försök.

Ha det så bra"

Funderar på att dra iväg några riktigt omogna mail jag med.

Visst, man vill inte sänka sig till idiotnivå, men med en sådan här människa går det ju inte att diskutera så då kan man lika gärna ha lite kul
Citera
2012-12-11, 18:16
Medlem
Jag tycker att det känns ganska logiskt att prioritera de vägar där flest människor färdas, och om "bilvägarna" inte var plogade så skulle de ju sladda upp på trottoarerna och köra över ett par barn, vilket inte skulle vara så jävla skoj.
Citera
2012-12-11, 18:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Existumator
Enligt nedanstående ledarskribent är snöröjning i allmänhet kvinnofientlig eftersom man normalt sätt snöröjer större vägar och högtrafikerade leder snabbare och oftare än cykelbanor och mindre vägar som leder till dagis och skola. Själva kärnpunkten i resonemanget är att det är män som främst använder de större vägarna och främst kvinnor som använder sig av cykelbanor och vägar till dagis.

http://arbetarbladet.se/ledare/1.5382292-gubbplogat

Frågeställningar:
Kan verkligen snöröjning vara en jämställdhetsfråga i detta avseende?
Är ledarskribenten galen?
Är snöskottning verkligen, för kvinnor, ett av de mansdominerade arbeten varur man gärna vill ha en större del av kakan?
Hur skulle en feministisk snöröjningsplanering påverka trafiksäkerheten och Trafikverkets noll-vision?

Nå, så jag kan tänka mig att man gör tvärtom - prioriterar gång- och cykelvägar framför motorvägar. Reaktionerna kommer att bli följande:

"Rika innerstadsgubbar som kan gå till jobbet prioriteras i snöröjningen framför ensamstående kvinnor i förorten som är beroende av att kunna åka buss till jobbet!"

Prioritering innebär alltid att någon skriker. Man får leva med det.
Citera
2012-12-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, snarare är snöröjningen fotgängarfientlig än kvinnofientlig. Det är väldigt långsökt att det skulle handla om kvinnofientlighet utan snarare tror jag att snöröjningen skett på rutin utan att man brytt sig om att hålla sig uppdaterad om förändrade resvanor osv.
För pappor hämtar och lämnar väl också barn på dagis?!? Och pojkar går väl i skolan precis som flickor?!?

Nja, feminister vet att kvinnor är offer. De vet också att män aldrig tar ansvar för sina barn, och skulle de slita ihjäl sig för familjens brödföda och avlida i arbetsplatsolyckor (stats?) så spelar det liksom ingen roll. Det vore bara klantigt, oansvarigt och kvinnofientligt.

Gubbplogat, haha, är det inte underbart hur föraktet mot medelålders vita heterosexuella män bara sprutar ur öronen på dessa genuskvacksalvare, och hade det stått kärringplogat hade hen kokat över och exploderat likt en sur kinapuff på internationella kvinnodagen.

Hen försöker bara mjölka ur gamla genusnyheter, provocera fram lite "näthat" och bli en i gänget. På sätt och vis är det synd om dessa stackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in