• 1
  • 2
2012-12-09, 23:46
Medlem
Flensostmedbanans avatar
Har nu under en längre tid tänkt mig köpa ett djur.
Ingen hund eller katt..
Utan mer en orm, nån reptil med mera.
Ska gärna vara lättskött och med en tight ekonomi som möjligt.
Med andra ord, jag vill inte ta ut ormen och mys pysa. Utan den ska vara i sitt terrarium, thats it.

Vilken reptil / orm passar mig bäst?
Tips tack.
Citera
2012-12-10, 00:21
Medlem
Svidmyras avatar
Majsorm. En lättskött orm som man inte behöver akta sig för när man gör rent, matar och vattnar mer än att man måste hindra den från att smita ut ur terrariet då. De brukar vara "snälla" och är sällan särskilt griniga. Om de skulle bita (ta fel på en musunge och ett finger) så känns det inte mer än att bli stucken lite av en kardborre, de har pyttesmå tunna tänder som bara är till för att hålla fast byte. De blir dryga metern, uppåt 1,5, på några år. Billiga i inköp (några hundringar och uppåt beroende på färg) och finns i många olika färger/teckningar. Äter ca en gång i veckan som barn, frysta upptinade musungar.

Gå in på t.ex http://www.repti.net/ och kolla mer. Där hittar du forum, annonser mm.
Citera
2012-12-10, 00:54
Medlem
Flensostmedbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Majsorm. En lättskött orm som man inte behöver akta sig för när man gör rent, matar och vattnar mer än att man måste hindra den från att smita ut ur terrariet då. De brukar vara "snälla" och är sällan särskilt griniga. Om de skulle bita (ta fel på en musunge och ett finger) så känns det inte mer än att bli stucken lite av en kardborre, de har pyttesmå tunna tänder som bara är till för att hålla fast byte. De blir dryga metern, uppåt 1,5, på några år. Billiga i inköp (några hundringar och uppåt beroende på färg) och finns i många olika färger/teckningar. Äter ca en gång i veckan som barn, frysta upptinade musungar.

Gå in på t.ex http://www.repti.net/ och kolla mer. Där hittar du forum, annonser mm.

Okej, tack för ditt svar.
Hur stort territorium behöver en majsorm?
Hur funkar det med t.ex två ormar?
Hur menar du med vattning osv?
Har noll koll på detta men läser på så gott jag kan.

Mer tips om mer djur!
Citera
2012-12-10, 00:56
Medlem
Fyll en rund skål med vatten, ploppa ner en guldfisk, ställ skålen i hallen och mata en gång om dagen!
Enkelt och bra!
Citera
2012-12-10, 01:05
Medlem
Flensostmedbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcp
Fyll en rund skål med vatten, ploppa ner en guldfisk, ställ skålen i hallen och mata en gång om dagen!
Enkelt och bra!

Jo fisk har jag tänkt på.
Men tack ändå.
Citera
2012-12-10, 01:31
Medlem
Physicists avatar
Akvarium sysslade jag en gång i tiden, inte för de räknas som ett husdjur på de sättet enligt min mening. Var mer skapandet och kreativitet som var drivande. Riktigt skön känsla och ha ett fint akvarium i rummet så här års när det är ett vinterland ute.
Citera
2012-12-10, 08:48
Medlem
Flensostmedbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Physicist
Akvarium sysslade jag en gång i tiden, inte för de räknas som ett husdjur på de sättet enligt min mening. Var mer skapandet och kreativitet som var drivande. Riktigt skön känsla och ha ett fint akvarium i rummet så här års när det är ett vinterland ute.

Nja är ett djur jag är ute efter. Pyssla kan man göra ändå under juletider istället för att låtsas ha en fisk.
Tack ändå.
Citera
2012-12-10, 08:54
Medlem
Jag själv har tänkt mig att skaffa en ögonfransgecko. De kostar lite dock, runt 800-1400kr tror jag.
De är inte så kräsna, de klarar sig i ett 45x45x60 terrarium vad jag hört.

Ända problemet jag ser är att det kan vara svårt att få tag på denna ödla i handeln, men kolla på sidor som repti.net eller liknande så kanske det finns någon som säljer begagnat eller någon uppfödare.
Citera
2012-12-10, 09:33
Medlem
Eftersom jag själv har flertalet ormar så kommer jag självklart att tipsa om dem.

Finns 2 "nybörjar" ormar som de flesta skulle säga vilka är:

Majsorm: Trevlig liten orm, Kan bli upp emot 1,5 meter men inte så värst grov. Oftast har man inga som helst problem med dessa då de trivs i de flesta temperaturer och luftfuktighet. Dom är släckt med våra svenska snokar, och går precis som snokarna i dvala under vintern ifall man erbjuder dom möjligheten, Dock är detta ingen som ifall du enbart vill ha en husdjurs orm att titta på, utan normalt sett dvalar de flesta enbart ifall ska avla på dom. Dom äter bra och är inte svåra att få dom äta frysta pinkisar till full vuxna möss sen när den blir stor. Inga speciella stora krav mer än lite gömställen, vattenskål och hyfsad temp. Går att hållas ihop, men ifall det är lite storleksskillnad på dem så skulle jag ta isär dem vid matning (vilket jag gör för mitt majsorms par)

Kungspyton: Den minsta av pytonormarna, blir oftast runt 1-1,5 meter (honorna oftast både större och längre än hanarna) och relativt grova. De vill ha det lite värmare än majsormarna, runt 27-30 grader med solplats runt 32-35 grader. Gömställen på både kalla och värma sidan av terrariumet.
Går oftast att få dom att äta fryst mat, även om Kungspyton är lite små kända för att vara petig med maten, även om det är väldigt mycket från individ till individ. Min hona vägrar äta annat än nydödat eller levande (vilket enligt svensk lag är förbjudet) medans min hane äter fryst och aldrig varit några problem med. Går utmärkt att hålla tillsammans.

Ormar överlag är inte dyra i drift när allt väl är inköpt, då terrarium, lampor, värmematta osv kostar en del. Några tips för ditt inköp är att många djuraffärer försöker lura på dig UV-b lampor till ormar och säger att man behöver det, vilket inte är sant för de flesta ormar. Köp aldrig värmestenar, och kör du med värmematta så köp en termostat, eller en värmelampa med dimmer så du kan strypa ner det till rätt temperatur.
Efter det så ger jag mina ormar mat 1 gång i veckan (då jag planerar att para dom), men för bara som husdjur så räcker det med 7-14 dagar mellan varje matning. En fryst mus kostar oftast mellan 5-15 kr. Nytt bottensubstrat en gång i halv året, Utöver det så är det elen som kostar, men när du bara har 1 terrarium kostar det inte allt för mycket.

Minimum storleken på Terrarium bör du gå efter L80, vilket är reglerna för hur stora utrymmen olika djur skall ha enligt jordbruksverket.

http://www.jordbruksverket.se/downlo...FS_2005-08.pdf

Sidan 42

Tänk på att inte ha för stort häller, då ormar kan känna sig stressade ifall det finns förstora öppna ytor och kan strula då med matning osv. (Mest då kungspytonen)

Vill du har lite tips eller nått går det utmärkt att skicka PM
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-10 kl. 09:36.
Citera
2012-12-10, 09:47
Medlem
Flensostmedbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H-Tus
Jag själv har tänkt mig att skaffa en ögonfransgecko. De kostar lite dock, runt 800-1400kr tror jag.
De är inte så kräsna, de klarar sig i ett 45x45x60 terrarium vad jag hört.

Ända problemet jag ser är att det kan vara svårt att få tag på denna ödla i handeln, men kolla på sidor som repti.net eller liknande så kanske det finns någon som säljer begagnat eller någon uppfödare.

Kikade upp dom lite grann, jävligt cool ödla.
Dock verkar dom kräva att man fixar med dom varje dag. Då dom behöver luftfuktighet. Men det kan lösas utav riktiga växter.
Vore intressant om någon med lite erfarenhet av ödlor kunde lägga in ett svar.

Är helt okunnig när det gäller ödlor och ormar, vill inte bara skaffa något. Så tar emot så mycket information det bara går.

Kan tillägga att djuret jag införskaffar kommer skötas bra.
Citera
2012-12-10, 09:50
Medlem
Flensostmedbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZzaazZ
Eftersom jag själv har flertalet ormar så kommer jag självklart att tipsa om dem.

Finns 2 "nybörjar" ormar som de flesta skulle säga vilka är:

Majsorm: Trevlig liten orm, Kan bli upp emot 1,5 meter men inte så värst grov. Oftast har man inga som helst problem med dessa då de trivs i de flesta temperaturer och luftfuktighet. Dom är släckt med våra svenska snokar, och går precis som snokarna i dvala under vintern ifall man erbjuder dom möjligheten, Dock är detta ingen som ifall du enbart vill ha en husdjurs orm att titta på, utan normalt sett dvalar de flesta enbart ifall ska avla på dom. Dom äter bra och är inte svåra att få dom äta frysta pinkisar till full vuxna möss sen när den blir stor. Inga speciella stora krav mer än lite gömställen, vattenskål och hyfsad temp. Går att hållas ihop, men ifall det är lite storleksskillnad på dem så skulle jag ta isär dem vid matning (vilket jag gör för mitt majsorms par)

Kungspyton: Den minsta av pytonormarna, blir oftast runt 1-1,5 meter (honorna oftast både större och längre än hanarna) och relativt grova. De vill ha det lite värmare än majsormarna, runt 27-30 grader med solplats runt 32-35 grader. Gömställen på både kalla och värma sidan av terrariumet.
Går oftast att få dom att äta fryst mat, även om Kungspyton är lite små kända för att vara petig med maten, även om det är väldigt mycket från individ till individ. Min hona vägrar äta annat än nydödat eller levande (vilket enligt svensk lag är förbjudet) medans min hane äter fryst och aldrig varit några problem med. Går utmärkt att hålla tillsammans.

Ormar överlag är inte dyra i drift när allt väl är inköpt, då terrarium, lampor, värmematta osv kostar en del. Några tips för ditt inköp är att många djuraffärer försöker lura på dig UV-b lampor till ormar och säger att man behöver det, vilket inte är sant för de flesta ormar. Köp aldrig värmestenar, och kör du med värmematta så köp en termostat, eller en värmelampa med dimmer så du kan strypa ner det till rätt temperatur.
Efter det så ger jag mina ormar mat 1 gång i veckan (då jag planerar att para dom), men för bara som husdjur så räcker det med 7-14 dagar mellan varje matning. En fryst mus kostar oftast mellan 5-15 kr. Nytt bottensubstrat en gång i halv året, Utöver det så är det elen som kostar, men när du bara har 1 terrarium kostar det inte allt för mycket.

Minimum storleken på Terrarium bör du gå efter L80, vilket är reglerna för hur stora utrymmen olika djur skall ha enligt jordbruksverket.

http://www.jordbruksverket.se/downlo...FS_2005-08.pdf

Sidan 42

Tänk på att inte ha för stort häller, då ormar kan känna sig stressade ifall det finns förstora öppna ytor och kan strula då med matning osv. (Mest då kungspytonen)

Vill du har lite tips eller nått går det utmärkt att skicka PM

Okej tack för ditt långa svar!
Majsorm är väl det som gäller när det handlar om orm. är en orm social? eller vill den bara ligga och chilla? Vart får man tag i dessa möss? bör man ha ett gäng hemma eller handla eftersom.
Eftersom jag inte bor själv måste jag ta hänsyn till att jag inte kan ha ett gäng möss i kylen.

Är kungspyton farlig vid bett?
Citera
2012-12-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flensostmedbanan
Okej tack för ditt långa svar!
Majsorm är väl det som gäller när det handlar om orm. är en orm social? eller vill den bara ligga och chilla? Vart får man tag i dessa möss? bör man ha ett gäng hemma eller handla eftersom.
Eftersom jag inte bor själv måste jag ta hänsyn till att jag inte kan ha ett gäng möss i kylen.

Är kungspyton farlig vid bett?

Ormar är inte direkt sociala, Även om man kan ta ut dom då och då och låta dom leta runt på dina armar / nacke eller runt i soffan osv. Även om det går isär, Här i sverige tycker de flesta att man bara ska hantera ormar vid nödfall och matning, medans i USA och visa andra länder så tycker de att man ska vänja ormarna vid hantering.
Ormar blir lätt stressade ifall man håller på med dem för mycket och då börja strula lite med maten.

Jag personligen tar ut och har mina ormar ute ett par gånger i veckan, låter dom glida runt på soffan eller runt mig när jag sitter vid datorn. Att ormarna blir mer "tama" vid lagom hantering tycker jag att det märks av, som tex min Tigerpyton, vilken kan bli 5-6 meter lång, tar jag ut och hantera nästan varje dag kortare stunder, för vem vill ha en 5 meter lång orm som skulle kunna döda dig som inte är van och trygg vid hantering?

Majsormar har jag 2, där en av dom mest ligger i sin grotta och den andra alltid kommer ut så fort lampan släcks och glider runt inne i terrariumet (eftersom nästan alla ormar är nattaktiva).

Möss köper du lättast i djuraffärer, Flera djuraffärer har möss även om de inte säljer reptilerna själva, eller så finns det olika ställen på nätet där man kan få det hemskickat (tex från www.reptilcenter.com)

Går bra att bara köpa 1 och 1 om du har nära till djuraffären, men eftersom jag har 5 mil dit så köper jag storpack och har i frysen, och vanligtvis kan du få dom billigare ifall du köper många.
Ormar dör inte om de får vänta några dagar, eller en vecka på mat ifall du någon gång skulle få svårt att köpa mat till dom, även om det är lättast att mata dom på samma dagar hela tiden.

Något du får tänka på är att inte övermata ormen, För en orm kommer hela tiden att ta nytt byte om du erbjuder den, vilket kan leda till att maten ruttnar i magen.

Ang. Ormbett, Det finns 2 olika bett du kan råka ut för.
Försvarsbett är mest för att skrämma dig ifall ormen känner sig otrygg, oftast ett snabbt hugg emot dig och sedan släppa. Inte äns säkert den hugger med öppen mun, utan har hänt mig ett par gånger att dom gör ett utfall fast munnen är stängd. Detta gör inte direkt ont, utan man kan få lite rivsår på handen som är 1 mm djupt knappt. Kan blöda lite men inget farligt.

Mat response är när ormen misstar dig / din hand med mat, oftast när du har hanterat möss och då luktar eller du håller i musen till den när du ska ge den. Detta better gör betydligt ondare och ormen ringlar sig runt din hand och försöker döda din hand. Detta gör ungefär ont som ett kattbett ifall det är av en Kungspyton / Majsorm, Men ifall min Tigerpyton skulle göra detta skulle det kunna bli livsfarligt då ormen är tillräckligt stor för att kunna döda mig.

Kungspyton har massor av små, bakåt böjda tänder vilka är till för att hålla fast bytet med undertiden de kramar ihjäl bytet. Tänderna är inte stora och går knappt in långt i skinnet, men eftersom det är många tänder kan man blöda en del, men åter igen så är inte detta något farligt och gör inte jätte ont med ormar i denna storleken.

Men! Att din orm biter dig är inget som kommer hända ofta. Försvarsbett kan du få ifall tex du ska ta ut den ifrån terrariet och är lättast löst att du använder någon form av krok eller liknade för att lyfta upp ormen från marken lite med innan du tar in handen under det för att lyfta ut den. Ta aldrig ormen ovanifrån.

Kungspyton överlag är väldigt lugna och snälla ormar som mest rullar ihop sig till en boll och gömmer huvudet ifall den känner sig hotad istället för att hugga (där av det engelska namnet Ball python).

Kan ärligt säga att det är mest min katt som står för rivsåren och betten hemma i mitt egna lilla Zoo, och att jag på 6-7 år enbart blivit biten av mina ormar 3 gånger så dom suttit kvar i handen, och då när jag matat dom genom att bara hålla i mössens svansar.

Ormar är underbara husdjur och väldigt fascinerande djur som många missförstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in