2012-12-09, 21:02
Medlem
zuprwhirls avatar
Jag har nästan alltid min dator, HP Presario 8960SE, på och jag stänger sällan av den. Men i lördags stängde jag av den vid lunch (drog även ur sladden) och lät den vara avstängd fram till kvällen.

När jag vid niotiden skulle starta den hände ingenting.
Min första tanke var att orsaken hade att göra med nätaggregatet, men den gröna knappen därbak på datorn lyser fortfarande när den får ström. Jag lade sedan märke till att den lilla knappen vid startknappen (som lyser orange/röd när datorn är avstängd och grön när den är på) inte längre lös.

Moderkort och processor ser, enligt mig, fräscha ut. Inget bränt.

Kan det vara något problem med startknappen? Någon sladd som lossnat?
Kan det fortfarande vara problem med nätagget, trots att den gröna lampan därbak lyser?
Är det något annat problem? Vad tror ni?

Jag är inte speciellt kunnig inom detta. Jag lyckades med stor möda sätta dit något RAM-minne för något år sedan. Jag förstår även att datorn är gammal och kan ha lämnat mig av naturliga orsaker, men det är ingenting man vill tro om en gammal vän.
Citera
2012-12-09, 21:18
Medlem
PeterNosters avatar
Var datorn klar med avstängningen när du ryckte ur sladden. Det kanske inte skrivit klart allt till hårddisken. Prova att starta med en LiveCD.

Ubuntu eller

mini XP från Hiren's Boot CD
http://www.tomsguide.com/us/download...301-32451.html
Citera
2012-12-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuprwhirl
J...Kan det fortfarande vara problem med nätagget, trots att den gröna lampan därbak lyser?
Absolutt en mulighet. Strømforsyningen er en vanlig kilde til slike problem.
Citera
2012-12-09, 21:45
Medlem
zuprwhirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Var datorn klar med avstängningen när du ryckte ur sladden.
Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in