2012-12-08, 15:55
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Hej!

Vad tycker ni om att företag väljer färg på sina förpackningar beroende på vilket kön de vänder sig till?

Kvinnor gillar starkt att städa i hemmet och det har diverse företag förstått. De förpackar sina produkter då i rosa eller lilla förpackningar. Silit Bang! puts smutsen är väck, är ett exempel på företag. Men det finns många fler det är bara att kika i matbutiken på städattiraljer.

Män gillar som bekant att förbättra samhället och laga saker så ex. hammare har blått eller någon svartskalig färg på handtaget.

Är detta någonting vi måste arbeta med att förändra eller är detta OK? Jag tycker att det är bedrövligt att dessa företag ska vända sig till ett speciellt kön med tanke på att könet bara är en socialkonstruktion.

Med Jämställd Hälsning
K-G
Citera
2012-12-08, 15:59
Avstängd
micro113s avatar
Vad betyder då rött handtag på polygripen och rörtången och grönt Yes diskmedel, samt gul, vit och grön Ajax skurmedel?

Varför har tvättmedlet blå förpackning?
Citera
2012-12-08, 15:59
Medlem
stilltons avatar
känner du dig inte tillräckligt maskulin om du tvingas städa med en rosa golvmopp, eller vad är problemet?
Citera
2012-12-08, 16:05
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
känner du dig inte tillräckligt maskulin om du tvingas städa med en rosa golvmopp, eller vad är problemet?

Jag har en sambo så jag städar således inte överhuvudtaget.

Jag tycker att rosa färger på städartiklar är diskriminerande mot kvinnan. Som att hon bara duger till att städa?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad betyder då rött handtag på polygripen och rörtången och grönt Yes diskmedel, samt gul, vit och grön Ajax skurmedel?

Varför har tvättmedlet blå förpackning?

Detta gäller en del tillverkare som jag tidigare skrev, jag antar att du är en kvinna pga din bristande slutledningsförmåga. Jag ska vara extra tydlig i fortsättningen.

MVH
K-G
Senast redigerad av Kjell-Guvara 2012-12-08 kl. 16:08.
Citera
2012-12-08, 16:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Guvara

Jag tycker att rosa färger på städartiklar är diskriminerande mot kvinnan. Som att hon bara duger till att städa?

Detta gäller en del tillverkare som jag tidigare skrev, jag antar att du är en kvinna pga din bristande slutledningsförmåga. Jag ska vara extra tydlig i fortsättningen.

MVH
K-G
Slutsatsen måste väl ändå bli att företag väljer olika färger för att skilja sig från andra företag - och inte nödvändigtvis för att rika sig mot just ett kön...

.. dessutom när blev mörklila och grönt en kvinnlig färg kombo?
Citera
2012-12-08, 16:32
Medlem
stilltons avatar
Citat:

varför skulle det vara så? duger du bara till att raka dig för att rakhyveln är blå?
Citera
2012-12-08, 16:51
Medlem
Citat:

Du själv verkar ju tycka att hon duger mycket bra till att städa?
Citera
2012-12-08, 17:03
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Slutsatsen måste väl ändå bli att företag väljer olika färger för att skilja sig från andra företag - och inte nödvändigtvis för att rika sig mot just ett kön...

.. dessutom när blev mörklila och grönt en kvinnlig färg kombo?

För tredje gången, det är bara vissa företag som använder sig utav detta. Det är inte alla som spelar spelet.

Citat:
varför skulle det vara så? duger du bara till att raka dig för att rakhyveln är blå?

Kvinnor dras till färger som är rosa/lila, vad det beror på är dock forskarna inte enade kring.

Citat:
Ursprungligen postat av MadeOf
Du själv verkar ju tycka att hon duger mycket bra till att städa?

Hon städer mycket bra men hon är även användbar i andra sammanhang.
Citera
2012-12-08, 17:04
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Kvinnor dras till färger som är rosa/lila, vad det beror på är dock forskarna inte enade kring.
vore det inte bättre om du svarade på min fråga istället för något helt annat?
Citera
2012-12-08, 17:07
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
vore det inte bättre om du svarade på min fråga istället för något helt annat?

Förlåt jag missade din fråga, jag tänkte på annat under tiden jag svarade.

Det är ett subtilt budskap att vissa personer ska lockas till vissa produktsortiment. Varför ska storkapitalisterna få bestämma vem som använder sig av vad?

Detta med färger är absolut ingen slump.
Citera
2012-12-08, 17:15
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:

Är detta någonting vi måste arbeta med att förändra eller är detta OK?
K-G

givetvis är detta inte ok. vi måste tillsätta en statlig utredning av några genusforskare och sannolikt tillsätta en myndighet som jobbar heltid med tillsyn och lagstiftning mot könsstereotyp färgsättning inom produktutveckling
Citera
2012-12-08, 17:16
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Förlåt jag missade din fråga, jag tänkte på annat under tiden jag svarade.

Det är ett subtilt budskap att vissa personer ska lockas till vissa produktsortiment. Varför ska storkapitalisterna få bestämma vem som använder sig av vad?

Detta med färger är absolut ingen slump.
jag tror inte heller att det är en slump. men jag tror däremot att det är kunderna som har fått storkapitalisterna att utforma sina produkter efter sin vilja, inte tvärt om. i vissa fall slår det säkert fel, när exempelvis en för snäv kundgrupp utfrågas, men det i sig gör ju inte att någon tvingas använda eller köpa en vara dom inte vill ha. vilket i sin tur gör att företaget som är fel ute tappar kunder. alltså tror jag att en sop med skyffel ser ut som den gör av mer darwinistiska orsaker, än att någon överhet har bestämt att det ska vara så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in