2012-12-08, 17:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Guvara
Hej!

Vad tycker ni om att företag väljer färg på sina förpackningar beroende på vilket kön de vänder sig till?

Kvinnor gillar starkt att städa i hemmet och det har diverse företag förstått. De förpackar sina produkter då i rosa eller lilla förpackningar. Silit Bang! puts smutsen är väck, är ett exempel på företag. Men det finns många fler det är bara att kika i matbutiken på städattiraljer.

Män gillar som bekant att förbättra samhället och laga saker så ex. hammare har blått eller någon svartskalig färg på handtaget.

Är detta någonting vi måste arbeta med att förändra eller är detta OK? Jag tycker att det är bedrövligt att dessa företag ska vända sig till ett speciellt kön med tanke på att könet bara är en socialkonstruktion.

Med Jämställd Hälsning
K-G

Citat:
För tredje gången, det är bara vissa företag som använder sig utav detta. Det är inte alla som spelar spelet.

Nu var det ju faktiskt just ditt exempel jag avsåg -- ett av de företag och den färg du själv valt att ta upp.

http://www.cillitbang.co.uk/products-grease-and-floor-fresh.php

Vad i denna färgkombo skulle vara "kvinnligt" eller tilltala kvinnor särskilt menar du?
Citera
2012-12-08, 17:40
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nu var det ju faktiskt just ditt exempel jag avsåg -- ett av de företag och den färg du själv valt att ta upp.

http://www.cillitbang.co.uk/products-grease-and-floor-fresh.php

Vad i denna färgkombo skulle vara "kvinnligt" eller tilltala kvinnor särskilt menar du?

Nästa gång du handlar mat åt din man så får du titta efter vid städavdelningen och återkom med ett foto som motbevisar det jag säger.

MVH
K-G
Citera
2012-12-08, 17:52
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Nästa gång du handlar mat åt din man så får du titta efter vid städavdelningen och återkom med ett foto som motbevisar det jag säger.

MVH
K-G
bevisbördan ligger självklart på dig.
Citera
2012-12-08, 17:55
Medlem
slipZens avatar
Citat:

Kvinnor dras till färger som är rosa/lila, vad det beror på är dock forskarna inte enade kring.

Hmm, jag undrar om det var så i början av 1900-talet också, när rosa var en killfärg och blått en tjejfärg...
Citera
2012-12-08, 17:56
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

MVH
K-G

Du svarade inte på frågan noterar jag.

Jag föreslår tvärtom faktiskt - att du visar vad du menar.

Bortsett från Vanish fläckbortagning för kulöra material, så kommer jag inte på något som sticker ut som rosa eller särskilt kvinnlig färgat faktiskt:

http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/VAN40428/vanish-oxi-action-flackborttagning
Citera
2012-12-08, 17:57
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
bevisbördan ligger självklart på dig.

Ok!

Jag ska ta och säga till min sambo att hon tar en bild nästa gång hon handlar mat om inte du själv har möjlighet till att besöka en matvarubutik innan dess.

MVH
K-G
Citera
2012-12-08, 17:58
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du svarade inte på frågan noterar jag.

Jag föreslår tvärtom faktiskt - att du visar vad du menar.

Bortsett från Vanish fläckbortagning för kulöra material, så kommer jag inte på något som sticker ut som rosa eller särskilt kvinnlig färgat faktiskt:

http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/VAN40428/vanish-oxi-action-flackborttagning

Jag har lovat att jag ska be min kvinna att ta en bild nästa gång hon handlar matvaror.

Annars kan du ju uppleva det själv om jag inte hinner före.

Jag trodde inte att ni kvinnor var särskilt måna om fakta eller särskilt kritiska till information ni tar del av.

Ni har gjort Kjell en aning konfunderad.
Citera
2012-12-08, 18:04
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Hmm, jag undrar om det var så i början av 1900-talet också, när rosa var en killfärg och blått en tjejfärg...

En förklaring kan vara att deras mödrar överför detta på sina döttrar. Att allt ska vara rosa för flickor så de lär sig detta vid en tidig ålder.

Men slutsatsen de drog var att kvinnor gillade vissa färger, män tyckte mer om andra.
Citera
2012-12-08, 19:25
Medlem
stilltons avatar
Citat:
En förklaring kan vara att deras mödrar överför detta på sina döttrar. Att allt ska vara rosa för flickor så de lär sig detta vid en tidig ålder.

Men slutsatsen de drog var att kvinnor gillade vissa färger, män tyckte mer om andra.
det är ju självklart att modetrender även påverkar utformningen av produkter. men om du exempelvis tittar på 70-talets mörka tapeter, betyder det att männen helt plötsligt ville bestämma över färgsättningen, eller kan det vara så att det inte har ett dugg med kön att göra?
Citera
2012-12-08, 20:08
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det är ju självklart att modetrender även påverkar utformningen av produkter. men om du exempelvis tittar på 70-talets mörka tapeter, betyder det att männen helt plötsligt ville bestämma över färgsättningen, eller kan det vara så att det inte har ett dugg med kön att göra?

Så du menar att det inte finns något som kvinnligt och manligt mode?

Kvinnor och män dras till olika färger i olika omfattning. Oavsett vad det beror på så är det något som forskare har kunnat konstaterat, forskarna var inte ens själva säkra på vad de berodde på.

I framtiden kanske städsaker har blåa färger om kvinnor föredrar blått. Men jag tror inte att vi män kommer att börja vilja städa för att ha roligt till skillnad från kvinnor.
Citera
2012-12-08, 20:18
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Hej!

Vad tycker ni om att företag väljer färg på sina förpackningar beroende på vilket kön de vänder sig till?

Kvinnor gillar starkt att städa i hemmet och det har diverse företag förstått. De förpackar sina produkter då i rosa eller lilla förpackningar. Silit Bang! puts smutsen är väck, är ett exempel på företag. Men det finns många fler det är bara att kika i matbutiken på städattiraljer.

Män gillar som bekant att förbättra samhället och laga saker så ex. hammare har blått eller någon svartskalig färg på handtaget.

Är detta någonting vi måste arbeta med att förändra eller är detta OK? Jag tycker att det är bedrövligt att dessa företag ska vända sig till ett speciellt kön med tanke på att könet bara är en socialkonstruktion.

Med Jämställd Hälsning
K-G

Det stämmer inte där jag handlar i alla fall. I princip alla flaskor är blå, gröna eller gula förutom cillit bang och en av flaskorna med märket eldorado som är lila.
Citera
2012-12-08, 20:35
Medlem
Kjell-Guvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Det stämmer inte där jag handlar i alla fall. I princip alla flaskor är blå, gröna eller gula förutom cillit bang och en av flaskorna med märket eldorado som är lila.

Okej, det är nog den här Cilit *BANG! så försvinner skiten åt helvete, som går i bräschen för detta tilltag.

De har dock vetenskapen på sin sida när de väljer färger på sina produkter som kvinnor attraheras av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in