• 1
  • 2
2012-12-08, 15:17
Medlem
Eller sätter banken in pengarna på säljarens konto direkt?
Citera
2012-12-08, 15:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Eller sätter banken in pengarna på säljarens konto direkt?

Direkt till säljaren. (Eller mäklarens klientmedelskonto om det är handpenning eller motsvarande)
Citera
2012-12-08, 15:51
Medlem
stillsams avatar
Om du köper nytt boende lägger du (vanligtvis) kontantinsatsen själv. Din bank löser tidigare ägares eventuella lån och betalar ut överskottet till säljaren. Samtidigt läggs nya lån upp i ditt namn. Inga pengar till dig med andra ord.

Om du däremot tar nya bolån på ett boende du redan äger betalas dessa ut till dig. Man kan ju vilja renovera, köpa en ny bil eller bara leva livet.
Citera
2012-12-08, 23:30
Medlem
Economicums avatar
Mäklarens klientmedelskonto eller liknande. Det är trots allt lägenheten som är en tillgång, och den som är belånad.
Citera
2012-12-09, 03:26
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Mäklarens klientmedelskonto eller liknande. Det är trots allt lägenheten som är en tillgång, och den som är belånad.

Nja, ev. tidigare lån måste lösas och säkerheter måste flyttas vid köp.
Citera
2016-05-15, 22:44
Medlem
McKarlsons avatar
Shanghajar den här gamla tråden lite.
Om jag hypotetiskt går till banken och säger jag ska köpa ett hus för 700 000 och vill renovera det för 300 000. Får jag dom 300 000 in på mitt konto och disponera hur jag vill eller måste man på nått sätt redovisa fakturor från hantverkare eller hur funkar det?
En fråga till, om jag köper hus för 700k, betalar jag då mina 15% i kontaninsats på dom eller på totala lånet på 1 miljon?
Citera
2016-05-15, 22:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McKarlson
Shanghajar den här gamla tråden lite.
Om jag hypotetiskt går till banken och säger jag ska köpa ett hus för 700 000 och vill renovera det för 300 000. Får jag dom 300 000 in på mitt konto och disponera hur jag vill eller måste man på nått sätt redovisa fakturor från hantverkare eller hur funkar det?
En fråga till, om jag köper hus för 700k, betalar jag då mina 15% i kontaninsats på dom eller på totala lånet på 1 miljon?

Bankerna brukar vara väldigt restriktiva med att ge högre lån än inköpspriset då det ökar bankens risk.
Som bostadslån tror jag det blir svårt att hitta en bank som går med på detta.

Följande upplägg kan dock funka om din eknomi kan klara den högre räntan och ha marginaler för framtida räntehöjningar:

Slutpris bostad 700K
Bostadslån 595K
Kontantinsats 105K
Konsumentlån 300K

Du renovera sedan din bostad och begär sen en ny värdering av bostaden. Bedömer banken att värdet ökat kan du sannolikt baka in hela eller delar av konsumentlånet i ditt bostadslån.
Citera
2016-05-15, 23:09
Medlem
McKarlsons avatar
Tack för svar.

Om det är så att jag måste få fram pengar för att renovera, hur gör man då?
Bortsett från att ta privatlån då såklart.
Man kan inte "låna upp huset" direkt när man flyttat in? Hypotetiskt är huset värt mer än dom 700k även om det är lite förfallet.
Är ganska vilsen när det gäller det här med bolån.
Citera
2016-05-15, 23:11
Medlem
Jag hade pengarna till mitt lån disponibla på mitt konto nästan en vecka innan dealen var klar iallafall.
Vet inte om banken gjorde något fel eller liknande.
Citera
2016-05-15, 23:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack för svar.

Om det är så att jag måste få fram pengar för att renovera, hur gör man då?
Bortsett från att ta privatlån då såklart.
Man kan inte "låna upp huset" direkt när man flyttat in? Hypotetiskt är huset värt mer än dom 700k även om det är lite förfallet.
Är ganska vilsen när det gäller det här med bolån.

Det är svårt. Jag säger inte det är omöjligt men nästan.....

Köper man ett renoveringsobjekt behöver man ha en del pengar att tillgå för renoveringen.
Köpa ett billigare hus som inte kräver lika stor kontantinsats funkar också.
Banken utgår från värderingen. Den bästa värderingen är det pris du nyss betalade för bostaden.
Du kan kolla med andra banker om de värderar bostaden mer.

Det är klart du kan försöka låna upp mer efter köpet men det kan bli jobbigt att stå med ett renoveringsobjekt och banker som sen nekar en lån.

Ett alternativ är att spara till en högre buffert innan du köper en bostad.
Citera
2016-05-15, 23:37
Medlem
McKarlsons avatar
Ok, så egentligen om man ska renovera måste man ha sparade pengar till det?
Tänkte att så länge jag klarar av att hosta upp 15% så borde det inte vara problem att kunna låna upp till 1 miljon.
Eftersom det är min kompis som ska sälja och ingen mäklare kommer vara inblandad så skulle jag, helt hypotetiskt, tjäna på att be han kräva 1 miljon för huset, jag får låna av banken, han för tillbaka 300k till mig efter avslutad affär, så vips, så har jag mina renoveringspengar?
Citera
2016-05-15, 23:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ok, så egentligen om man ska renovera måste man ha sparade pengar till det?
Tänkte att så länge jag klarar av att hosta upp 15% så borde det inte vara problem att kunna låna upp till 1 miljon.
Eftersom det är min kompis som ska sälja och ingen mäklare kommer vara inblandad så skulle jag, helt hypotetiskt, tjäna på att be han kräva 1 miljon för huset, jag får låna av banken, han för tillbaka 300k till mig efter avslutad affär, så vips, så har jag mina renoveringspengar?

Ja fast då åker din "kompis" på att betala vinstskatt för 300k till om han säljer med vinst redan för 700K.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in