2012-12-08, 22:39
Medlem
Ardeants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Vi har samma skyldigheter och rättigheter i dagens Sverige. Men det var inte så länge sedan det inte var på det viset, så det är klart att vi fortfarande är påverkade av det. Ett exempel är att en del, både medvetet och omedvetet, anser att kvinnan är bättre lämpad att ta hand om barn vilket resulterar i orättvisa bedömningar i vårdnadstvister.

De orättvisa bedömningarna vid vårdnadtvister beror snarare på uppfattningen av mannen som ond och förtryckande och att modernens tillstånd skall krävas för att fadern må ha tillgång till sina barn. Du vet nog hur det istället förhåller sig vid vårdnadstviser i exempelvis Saudiarabien.

Citat:
Ursprungligen postat av Ausfahrt
Jag är man och feminist, vilket innebär att jag stödjer idéen om att kvinnor ska ha samma sociala, politiska, ekonomiska & juridiska rättigheter som män. Det är grundidéen och egentligen det enda som förenar feminismen.

Feminismen är en intresseklubb för kvinnor (kvinnoism), inget annat. Jämställdhet är i sig ointressant och propageras för endast i syfte att stärka kvinnors ställning i förhållande till män. Ideologin baseras på samma egennyttighet som driver alla människor och samhällsgrupper.
Citera
2012-12-08, 22:53
Bannlyst
Rent generellt så är den manliga feministen svag, spinkig, meterosexuell och instabil rent mentalt.
Liksom den kvinnliga feministen ofta har ett fulare utseende.

Det finns en anledning till detta.
Citera
2012-12-09, 04:06
Medlem
antitotaliterians avatar
Jag tror att den viktigaste orsaken till att män kallar sig feminister idag är att vi lever i ett samhälle där feminism är den dominerande ideologin. Det är helt enkelt en fråga om anpassning. Denna anpassning hjälptes nog mycket på traven av den retoriska figuren med "olika feminismer". Att bli feminist under den flaggen tycktes förpliktiga till väldigt lite, ungefär som Disiplina nämner som definition på feminism; lika rättigheter och skyldigheter bla bla. (Vilket som av en ren slump är samma definition som Pär Ström har på sin jämställdism.)

Och det kan ju nästan alla gå med på, eller?

Ja, det kan de.

Men de flesta kan, så vida de inte funderar åtskilligt på saken, skriva under på dessa luftpastejer till begrepp: lika rättigheter och skyldigheter och möjligheter för könen. Men det är i definitionerna av dessa som det blir andra bullar. För feminismen är inte en fragmenterad rörelse, den är en klassisk revolutionär leninistisk konstruktion ledd av ett avantgarde. Att utge sig för att vara en heterogen rörelse var bara ett knep för att uppnå kritisk massa, alltså att värva folk att kalla sig feminister. När detta skett sätter sig avantgardet i rörelse och börjar successivt flytta fram målen, genom att ömsom hetsa, kritisera och provocera de passiva eftertrupperna.

Det är ingen slump att de äldsta civiliserade kulturerna i världen inte ens talar om lika rättigh skyldigh och möjligh mellan könen. De har för länge sedan lärt sig att det inte funkar och kodat in det i sina kulturer och livsregler. Det är därför det halkar in lite invandrade herrar här på F&J ibland och ifrågasätter vad vi svenska män håller på med som låter kvinnorna göra sig olyckliga genom att låta dem bestämma.
Citera
2012-12-09, 04:55
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antitotaliterian
Jag tror att den viktigaste orsaken till att män kallar sig feminister idag är att vi lever i ett samhälle där feminism är den dominerande ideologin. Det är helt enkelt en fråga om anpassning. Denna anpassning hjälptes nog mycket på traven av den retoriska figuren med "olika feminismer". Att bli feminist under den flaggen tycktes förpliktiga till väldigt lite, ungefär som Disiplina nämner som definition på feminism; lika rättigheter och skyldigheter bla bla. (Vilket som av en ren slump är samma definition som Pär Ström har på sin jämställdism.)

Och det kan ju nästan alla gå med på, eller?

Ja, det kan de.

Men de flesta kan, så vida de inte funderar åtskilligt på saken, skriva under på dessa luftpastejer till begrepp: lika rättigheter och skyldigheter och möjligheter för könen. Men det är i definitionerna av dessa som det blir andra bullar. För feminismen är inte en fragmenterad rörelse, den är en klassisk revolutionär leninistisk konstruktion ledd av ett avantgarde. Att utge sig för att vara en heterogen rörelse var bara ett knep för att uppnå kritisk massa, alltså att värva folk att kalla sig feminister. När detta skett sätter sig avantgardet i rörelse och börjar successivt flytta fram målen, genom att ömsom hetsa, kritisera och provocera de passiva eftertrupperna.

Det är ingen slump att de äldsta civiliserade kulturerna i världen inte ens talar om lika rättigh skyldigh och möjligh mellan könen. De har för länge sedan lärt sig att det inte funkar och kodat in det i sina kulturer och livsregler. Det är därför det halkar in lite invandrade herrar här på F&J ibland och ifrågasätter vad vi svenska män håller på med som låter kvinnorna göra sig olyckliga genom att låta dem bestämma.

Jag har känt på mig hela tiden att du är en som anser dig vara förmer ENBART för att du tillhör det manliga könet och INTE för att du skulle vara en individ som faktiskt tillför mänskligheten någonting av värde. Du är helt enkelt sur för att folk och fä inte ser upp till dig endast på grund av din penis och särskilt sur blir du när när kvinnor inte gör det. Då var den gåtan löst och någon respekt får du inte från mig och det är ingenting som jag inbillar mig att du sörjer över heller.
Senast redigerad av thewellovedone 2012-12-09 kl. 04:58.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in