Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigtnamn200
Ja, jag har för mig att det skulle kosta 100 000 för dif att göra om det till ståplats. Jag tror heller inte att dif skulle få intäkterna för södra då vi kommer att spela Stockholmsderbyna på två olika arenor med olika kapacitet. Beslutet känns konstigt pga två anledningar:
1. Varför betalar AIK inte summan och gör om det till en ståplats? Charmen med våra derbyn är att kortsidorna är lika stora. Dessutom hade AIK tjänat på detta i.o.m. att dif antagligen sålt slut södra.
2. Varför betalar inte dif? Med tanke på hur många stolar som antagligen kommer att paja är man nog inte långt ifrån den summan.
Varför betalar man inte 50/50?
Jag utgår fortfarande från att Dif får intäkter från Dif-sektionerna, annars kan jag garantera att AIK gjort om södra till ståplats. Vad gäller stolarna så bekostar Dif en anordning som gör det omöjligt att fälla ner stolarna och därmed omöjligt att av olyckshändelse förstöra stolarna.
Eftersom det är olika arenor förutsätter jag att nytt avtal gäller, men jag är övertygad om att både AIK och Dif inser vikten av ett avtal mellan klubbarna. Hur de löst det vet jag inte, men det vore en lose-lose om det vore konstruerat så att parterna tjänar på att inte göra om ståplatsen.
Oavsett vad - den som ansvarar för Difs sektions kapacitet är en derbymördare. Det blir nu 7200 vs 4000 i klackmatcher i en arena som man inte kan skapa tryck i. MDMF.