2013-09-09, 22:08
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Personligen har jag inga problem med Levande Ståplats och har inte märkt av att någon annan har det heller. Att man får ha lite känsla för hur man använder en flagga under pågående match är något som gäller oavsett gruppering.

Det där uttrycket har jag faktiskt inte hört innan, är det er klack som kör levande ståplats? Vi har levande sittplats, men på ståplats brukar det vara nog så levande utan namnet.
2013-09-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Hela Helsingborg andas HIF på ett sätt som kanske inte finns på samma sätt för mff i malmö. Vi har inte samma behöv av att välja en viss del utav de centrala delarna, utan traditionellt har vi rört oss lite varstans och om folk från olika klubbar kommit i kontakt med varandra så har det oftast smällt.
Om jag ändå ska nämna något område som är särskilt mycket HIF så säger jag Olympia, för det är trots allt där som vi spelar. Det finns dock inte några renodlade pubar där omkring utan det ställe som de flesta samlats på är den lokala pizzerian. Olympia Pub Pizzeria eller kort och gott OP.

Under perioder har Kärnan haft egen lokal och nere i stan har vi varit i stort sett överallt inför minst någon match. Oleary's var återkommande samlingsplats under en period. Likaså är numera The Headless Swan eller Bakom som det hette tidigare. PL13 var populärt ett tag och Tivoli har seglat upp lite som ett alternativ till Headless. Sen har vi förstås allt kring och på Knutpunkten.

Överlag har det dock varit svårt att hålla sig på en särskild plats eftersom många av våra supportrar alltid har varit ute efter att närma sig och eventuellt söka konfrontation med motståndarsupportrar inför matcherna. Dels har folk velat undgå polisbevakning och dels har krogägare blivit nervösa över att deras lokaler ska bli förstörda i ett eller annat upplopp.

När det gäller Knutpunkten just i samband med derbyn har det faktiskt varit lite av en tradition att folk begett sig dit i samband med att mff:are anlänt med tåg. Det har skett i mindre skala och inte med uppemot 1000 man i området så som senast när polisen valde att stanna mff:arnas tåg i Ramlösa, men under en period var det återkommande att malmöiter blev misshandlade när de kom till Helsingborg och det sker givetvis fortfarande även om polisen har lättare för att hitta och hålla koll på de stora grupper utav supportrar som det oftast handlar om idag. Dessutom har aggressiviteten minskat generellt genom åren, men kanske kan våldet vara på väg tillbaka snart.

När det gäller just detta derbyt vet jag inte var våra supportrar kommer att samlas inför matchen. Det återstår att se.

Så. Jävla. Millwall. Asså.
Önskar jag var en av er...
2013-09-09, 22:09
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det där uttrycket har jag faktiskt inte hört innan, är det er klack som kör levande ståplats? Vi har levande sittplats, men på ståplats brukar det vara nog så levande utan namnet.
Levande Ståplats är en gruppering som startades förra året med ett par 17-20 åringar.
Senast redigerad av Chew1907 2013-09-09 kl. 22:11.
2013-09-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
Levande Ståplats är en gruppering som startades förra året med ett par 17-20 åringar.

Vi har levande ståplats men det är på 36:an, direkt till vänster om 37:an.

Det är väl sittplatser där?
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ja det har vi och det vet du. Sen om du tycker den är skit eller inte är en annan sak, dem flesta lags supportrar har någon form av läktarkultur.

Det är oerhört tragiskt att se hur flaggdebatten här visar att folk inte kan förstå något så simpelt. Trots den ökade likriktningen mot sydländsk kultur bland svenska supportrar i gemen finns det fortfarande lag som har eller i alla fall bär spår av att ha influenser främst från andra håll, tidsepoket och/eller unika lokala yttringar.

Vifta på allt ni vill med era flaggor och annat som passar in i er lilla koreografi-uppvisning på läktaren, men ge fan i att tro att det är den enda eller på något sätt en bättre form av läktarkultur. Ni är inte mer mentala för det, ni är inte mer "äkta" för det och det gör definitivt inte att det blir mer ståplats än andra klassiska former av läktarkultur.
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagla1930
Vad är grejen med LS12? Har hört av många helsingborgare att de inte är så omtyckta. Chew eller Oympian? Utveckla?
Jag är inget stor fan av LS12 men man kan inte säga något om deras engagemang runt våra matcher i alla fall, är väldigt aktiva på bortamatcher fast deras unga ålder.
2013-09-09, 22:12
Medlem
Citat:
Tycker ofta det är tvärtom. Dom som flaggar står där och mumlar och fokuserar på sitt viftande medans man själv står där och blir hes efter första kvarten. Men kanske är annat hos vilket lag du nu supportrar.

Jag kan säga såhär, jag älskar det visuella och blir ofta hes efter bara några minuter för man tar i så mycket men ibland ser man folk klaga över flaggor men som sjunger bara var 5e min. Säkert olika från lag till lag.
Medlem
UMs avatar
Citat:

Så det finns alltså en gruppering i Helsingborg som heter ''Levande ståplats'', som huserar på en sittplatssektion?
Medlem
Chew1907s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Det är väl sittplatser där?
Korrekt. Var för snabb på det.

Citat:
Ursprungligen postat av UM
Så det finns alltså en gruppering i Helsingborg som heter ''Levande ståplats'', som huserar på en sittplatssektion?
Nej. My bad, jag läste lite det lite galet.
Medlem
Flaggor är fantastiska. De hindrar en från att se det miserabla som pågår på fotbollsplanen.
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Det är din åsikt som hbgare, en gnagare som har problem med flaggor får betala en tusenlapp till och stå och se matchen från hörnet på östra alt sätta sig på norra övre.

Citat:
Klart att det är min åsikt, jag talar inte för någon annan än mig själv.

Vi vill väl ha ut olika saker av vårat besök på våra respektive arenor, inte svårare än så. Jag dömer inte er som inte bryr er men förstår inte riktigt hur man bara kan skita i vilket. Men men.
Fetstilta syftade inte på dig utan att er läktarkultur skiljer sig från vår. Så är det, så ska det också vara. Sedan har jag fått fram tillräckligt vad jag tycker om hbgs läktarkultur.
2013-09-09, 22:13
Medlem
kofotleifs avatar
Citat:

Nej, det är sittplats. Att ni använder den som ståplats pga akustiken är en helt annan sak.

helsingborgs "levande ståplats" var ett tragiskt försök att "återuppliva" något som knappt funnits. Det gick åt helvete och numera är många av dem på sektion 37 (sittplats/klackkärnan) istället. Korrekt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in