2012-12-06, 14:01
Medlem
Loksos avatar
Hejsan! Det är så att jag har en Macbook Air (2012) som jag fått från jobbet. Nu är det så att jag behöver lämna tillbaka den, så tänkt att jag skulle ta bort alla mina mail o filer osv.

Problemet är att jag kan inte formatera om datorn (Då jag inte har någon Mountain Lion nyckel), finns det någon annat sätt att ta bort allt utan att formatera?

För vill inte att det ska kunna "rädda" filer som jag har tagit bort, som då går att göra på pc..

Några tips?
Citera
2012-12-06, 14:20
Medlem
smurfehs avatar
Kika här: http://www.apple.com/osx/recovery/ [ Apple - OS X Recovery restores your Mac with a few clicks. ]

Genom att starta upp med recovery så kan du formatera disken med Disk Utility(Skivverktyg)

Mer info finns på länken ovan.
Citera
2012-12-06, 14:31
Medlem
Loksos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Kika här: http://www.apple.com/osx/recovery/ [ Apple - OS X Recovery restores your Mac with a few clicks. ]

Genom att starta upp med recovery så kan du formatera disken med Disk Utility(Skivverktyg)

Mer info finns på länken ovan.

Tack så mycket för ett snabbt svar! Har för mig att det var så jag gjorde, och för att den ska ladda ner Mountain lion och formatera så behöver man ange en produktnyckel. Som jag då saknar för jag fick datorn från jobbet.
Citera
2012-12-06, 14:58
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokso
Tack så mycket för ett snabbt svar! Har för mig att det var så jag gjorde, och för att den ska ladda ner Mountain lion och formatera så behöver man ange en produktnyckel. Som jag då saknar för jag fick datorn från jobbet.

Någon produktnyckel är det inte, snarare ett Apple ID och lösenord som användes vid installation. Men eftersom du ska lämna tillbaka den så borde det inte vara din huvudvärk att installera om operativsystemet, så starta bara Skivverktyg, välj markera "Macintosh HD" och välj Radera. Sen är allting borta och någon IT-ansvarig på ditt jobb kan installera om systemet på den.
Citera
2012-12-06, 15:47
Medlem
Ja eller så tar man kontakt med lämplig person på jobbet som handhar datorerna etc. och så får var behjälplig med att få fram vad man behöver för att kunna rensa datorn från personlig info innan återlämning.
Citera
2012-12-06, 16:40
Medlem
Loksos avatar
Kanon! Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2012-12-06, 22:22
Medlem
smurfehs avatar
Startar du med CMD+R så har du tillgång Disk Utility som sagt.
Citera
2012-12-08, 22:00
Medlem
Skapa en ny användare,när du har två användare gör det nya till admin,ta bort det gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in