2005-04-21, 16:52
  #1
Bannlyst
Finns det några som är intresserad om Albanien? Har ni några frågor om Albanien? Ställ dem här på denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Albanau
Webbsidan är under konstruktion, dessa länkar förr dig till en massiv information på nätet om albanska städer men länkar i webbsidan är inte aktiverade. Hoppas ni tycker om det information om albanska städer som finns tillgängligt jag återkommer med mer inom snar framtid.
Citat:
http://www.geocities.com/molisje/stad/berat

http://www.geocities.com/molisje/stad/durres

http://www.geocities.com/molisje/stad/gjirokastra

http://www.geocities.com/molisje/stad/korca

http://www.geocities.com/molisje/stad/saranda

http://www.geocities.com/molisje/stad/shkodra

http://www.geocities.com/molisje/stad/tirana

http://www.geocities.com/molisje/stad/vlora
__________________
Senast redigerad av Sun Ruler 2018-07-16 kl. 13:24.
Citera
2006-07-19, 22:23
  #2
Bannlyst
Turism- och reseinformation om Albanien

För dem som är intresserade av att diskutera vad Albanien har att erbjuda som en turistdestination, skriv gärna ett inlägg på denna diskussionstråd. Jag besvarar gärna på frågor om landet.

Allt off-topic inlägg, exempelvis om Albaniens politik så vitt inte relaterat om säkerheten i landet, ignoreras eller rapporteras till moderator. För turism- och reseinformation om Albanien endast.
Citera
2006-07-20, 20:06
  #3
Medlem
Så här är dets avatar
Måste man ha något visum för att komma in i landet eller är det bara att åka dit?
Är det några inskränkningar på turism med platser som utlänningar inte får besöka och dylikt.

Jag har också hört att naturen ska vara väldigt vacker med vackra stränder så det vore roligt med lite rekomendationer.
Citera
2007-07-20, 17:09
  #4
Bannlyst
Albanien - Europas sista hemlighet !

För er som planerar att resa eller liknande så föreslår jag Albanien.

Ni har de mäktiga bergen, förhistoriska platser. Ett exempel är Berat.
Naturen som är helt unikt i sitt slag då Albanien är ett av världens mest vattenrika länder. Kusten är den bästa.. Kolla lite på dessa bilder...

http://www.geocities.com/albaland/riviera/sea5.jpg
^ Albanska Rivieran

http://www.albania-holidays.com/
^ Kolla på flashbildspelet (första sidan)

http://www.outdooralbania.com/
^ Kolla på flashbildspelet (första sidan)

Citat:
Discover Albania
In the heart of the Mediterranean, on the Adriatic and Ionian Seas, Albania is fast becoming one of the world's most interesting getaways. Still relatively unspoiled by globalization, tourists will notice an inspiring mixture of civilizations and cultures - making this European country truly unique.

Nestled in between Greece, Macedonia, Kosovo, and Montenegro, and across the Adriatic from Italy, Albania boasts blue and turquoise seas, beautiful beaches, snow peaked mountains, rivers, lakes, and forests. As well as stunning nature, Albanians themselves are famous for their hospitality, and tourists are welcomed with heart-warming generosity.

Albanian history and culture is fascinating. Butrint, one of the world's archeological wonders - and a UNESCO World Heritage site - in the south of Albania provides a glimpse of Mediterranean civilization from the Bronze Age through the Greek, Roman, Byzantine, Venetian and Ottoman periods - all atop a cliff overlooking Corfu. It's not to be missed!

Home of both Mother Theresa and the great 15th Century hero Skanderbeg, Albania today offers not only beach and mountain holidays, but also a vibrant city life, a relaxing outdoor cafe culture and you will see that it's quickly evolving in a myriad of directions.

Come - discover Albania for yourself!

och sist men inte minst !
http://shqiperia.com/galeria/v/Country_of_Mountains/
Bilder av Albanien av en av Albaniens bästa fotografer..

Enjoy!
Citera
2007-07-20, 17:42
  #5
Medlem
patabcns avatar
Helt klart ett intressant resmal! Mycket vackert och oforstort (turistiskt sett, som Kroatien for 10 ar sedan). En invandning ar dock att deras infrastruktur inte ar sa mycket att hurra for. Skall ta och studera Albanien for en framtida semester. Hoppas det inte blir nagot slummigt charterpack stalle som Sunny Beach eller va fan det heter (har inte varit dar, "tyvarr" kan jag inte heller saga, men vad jag last om det...).
Citera
2007-07-20, 20:11
  #6
Bannlyst
Du har rätt angående infrastrukturen men för mig kvittar det. Jag gillar det.
Ger det hela en historisk 'touch'. Sedan ifall man vill ha modernt har man huvudstaden Tirana. Världens mest högljudda stad

Ifall man är dykare skulle jag föreslå Durrës. Sägs att atlantis befinner sig under vattnet också(Taulantis->Atlantis)

Som sagt, vill man leva totalt 'fritt' och utan begränsningar är Albanien stället.
Man behöver inte vara rädda heller. Sägs att Albanerna är ett av världens mest gästfria folk. Då vi nu är fria från kommunist regimet!
Citera
2007-07-20, 20:40
  #7
Medlem
Känner en albansk tjej. Hon avskyr "sitt eget" folk (hon bor i Sverige sedan många år. Hon gillar Albanien som land, dvs att det är vackert och så men hatar folket, tycker de är osedvanligt arroganta, elaka och har låg klass.

Tror jag inte åker dit, fan Mallorca är ju lika vackert...bättre att hanskas med menlösa bleka engelsmän på resan än skurkaktiga albaner.
Citera
2007-07-20, 22:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albanian Soul
Du har rätt angående infrastrukturen men för mig kvittar det. Jag gillar det.
Ger det hela en historisk 'touch'. Sedan ifall man vill ha modernt har man huvudstaden Tirana. Världens mest högljudda stad

Ifall man är dykare skulle jag föreslå Durrës. Sägs att atlantis befinner sig under vattnet också(Taulantis->Atlantis)

Som sagt, vill man leva totalt 'fritt' och utan begränsningar är Albanien stället.
Man behöver inte vara rädda heller. Sägs att Albanerna är ett av världens mest gästfria folk. Då vi nu är fria från kommunist regimet!


din flagga består av 2 örnar mycket riktigt... den ena håller vakt, medans den andra begår ett brott, bra sammanfattning av landet och deras invånare !
Citera
2007-07-20, 23:08
  #9
Bannlyst
Citat:
Känner en albansk tjej. Hon avskyr "sitt eget" folk (hon bor i Sverige sedan många år. Hon gillar Albanien som land, dvs att det är vackert och så men hatar folket, tycker de är osedvanligt arroganta, elaka och har låg klass.

Tror jag inte åker dit, fan Mallorca är ju lika vackert...bättre att hanskas med menlösa bleka engelsmän på resan än skurkaktiga albaner.

En alban ? - Hon kanske är smaklös?
Folket är bland de mest vänliga som sagt, vet inte ifall denna flicka är idiot eller en total idiot..

Albaner är inte skurkar. Döm inte alla efter en kam. Ska jag dra dig över idioten som födde dig ?

Citat:
din flagga består av 2 örnar mycket riktigt... den ena håller vakt, medans den andra begår ett brott, bra sammanfattning av landet och deras invånare !

Serbien, Montenegro och många länder använder 2hövdade örnen som flagga/krigsflagga.
Blekfis, väx upp.



Citat:
finns en anledning varför folk har dragit därifrån..
De som är i Sverige är från Kosova, inte Albanien. De som drar från Albanien är för att söka efter karriärer i andra länder. 40% av alla högutbildade i Albanien lämnar landet.
Citera
2007-07-20, 23:23
  #10
Medlem
Såg trevligt ut, men där finns ett fel med det, stället är fullt av albaner, och efter att ha levt med albaner i närmre 20 år så hade jag tackat nej till resan vilken dag som helst.
Citera
2007-07-20, 23:53
  #11
Medlem
Gick charterresor till Albanien på 1950-talet ifrån Sverige, undrar varför det slutade för?
Citera
2007-07-21, 00:26
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaddeLigist
Såg trevligt ut, men där finns ett fel med det, stället är fullt av albaner, och efter att ha levt med albaner i närmre 20 år så hade jag tackat nej till resan vilken dag som helst.

Som sagt, dra inte alla över en kam. Där är vi Albaner inte invandrare. Där är vi inte rädda för att de vi flydde från ska åter ske igen..
Synd, verkligen..

Citat:
Gick charterresor till Albanien på 1950-talet ifrån Sverige, undrar varför det slutade för?
Då var Albanien i kommunist regime. Ingen eller inget kom in eller ut.
Albanien var totalt isolerat från världen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in