Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Intressant och bra förklarat freddemalte.
Tack!
Citat:
Som jag ser det utgår dualismen ifrån idén att det finns en separation mellan jaget / själen och den upplevda världen.
Ja så har jag också tolkat det synsättet och det finns säkert olika varianter – precis som med de flesta åskådningar och tankesystem.
Citat:
Jag är något som finns inuti hjärnan där jag styr tankarna, tar besluten, och upplever sinnesintrycken.
Ja, här är det lurigt rent begreppsmässigt eftersom det finns en hel del tolkningar och idéer om vad som avses med begreppet jag (jaget). Det vanligaste är antagligen de olika tolkningarna inom psykologin där det mer handlar om personens psyke, egenskaper, tankar, idéer och relationer till sin omvärld, medan det inom medvetandefilosofin ofta tokas som att mer handla om det fenomenella, den unika, subjektiva vara-erfarenheten. Det självreflekterande och i någon rekursiva upplevandet inbegripet sådant som kvalia (upplevelsekvaliteten så som t ex rödhetens utseende för den som ser den). Men visst, det finns nog som sagt olika dualismer med mer eller mindre andligt innehåll, mer eller mindre religiöst innehåll samt mer eller mindre medvetande-filsofiskt innehåll.
Citat:
Det spelar egentligen ingen roll huruvida jaget är fysiskt eller metafysiskt; det är själva separationen mellan jaget och existensen som utgör dualismen.
Precis, det är själva dubbelnaturen eller dubbelaspekten av fenomenet som är centralt, att själva det som är jag (eller rättare sagt; det som upplever mitt jag) är något skilt från det som utgör vad detta upplevda jag erfar som sin omvärld. Dualismen kan alltså ses som en upplevare-upplevs-dualism, eller en mer matetialspecifik dualism med emfasen på vilken substans de olika formerna har etc. Jag håller således med dig i din analys.
Citat:
Ordet duo betyder ju två, och idén är alltså att verkligheten är uppdelad i två - jaget och den upplevda världen.
Japp.
Citat:
I motsatts till detta står icke-dualism som menar att separationen är en temporär illusion.
Precis, här finns hardcore idealismen i form av t ex Brahman eller hardcore fysikalismen i form av att allt är materia i mer eller mindre avancerade strukturella kompositioner. Man kan även tänka sig den superextrema hardocre-filosofiska monistiska idealismen i form av solipsismen (men det är en annan historia det).
Citat:
Det finns alltså inget kontinuerligt jag som lever inuti hjärnan.
Precis, det är egentligen bara mentala tillstånd här och nu bestående av hjärnans hantering av sinnesdata och interna processer. Här finns mycket att fördjupa sig kring både hos Hilary Putnam och Derek Parfit m fl.
Citat:
Allt som existerar är en upplevelse här och nu. Jaget kan aldrig vara fristående, utan ingår i upplevelsen precis som allt annat.
Precis, det är systemintegrerat och ett med det som upplevs som en omgivning.
Citat:
Det finns alltså en upplevelse, men ingen egentlig upplevare.
Ett tillstånd helt enklet.
Citat:
Man kan säga att det är själva existensen som upplever sig själv genom det mänskliga psyket. Allt är ett.
Jo, extrapolerat blir det bara ett är.
Hälsar Fredrik
PS. Jag rekommenderar varmt dessa två artiklar:
http://www.cognito.se/forum.asp?alt=...sage_Id=195172 DS.