Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-05, 12:18
  #1
Medlem
Jag har ett kretskort till en laptop det är den delen som ger ström och laddar upp batteriet, alltså den delen där man stoppar in strömsladden i. 1 pigg har gått av som ser ut som ett L där ena delen kommer ut från själva grejen där strömladden kopplas in den viket ena delen ner mot kretskortet och det är den delen som är av och den va guldpläterad.

..har försökt att löda dit koppar? som sitter på en spole på ett nätaggregat till en stationär dator men tennet vill inte fastna osv fick till det en gång men någon so har någon ide på hur kan jag löda dit på bästa sätt?

För tennet glider bara av pinnen ja vill löda dit som alltså inte är guldpläterad utan bara koppar av något slag.

Den guldpläterade delen som sitter kvar i nätagg laptop? är dränkt i lite tenn, spelar det någon roll? isf hur får ja bort det?

Gjrde en liten bild e så kass på förklara

http://i.imgur.com/gbqtN.png

Hoppas ni förstår
Citera
2012-12-05, 12:48
  #2
Medlem
Kabaals avatar
Löd dit en kabel mellan piggen och kretskortet istället, Se till att värma piggen och punkten du löder till på kretskortet ordentligt så du får bra täckning med lödtennet.

Att döma av din text låter det däremot som att du kanske bör låta någon annan göra detta åt dig. Utöver det vet jag inte om pyroteknik är rätt avdelning för detta...
Citera
2012-12-05, 13:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabaal
Löd dit en kabel mellan piggen och kretskortet istället, Se till att värma piggen och punkten du löder till på kretskortet ordentligt så du får bra täckning med lödtennet.

Att döma av din text låter det däremot som att du kanske bör låta någon annan göra detta åt dig. Utöver det vet jag inte om pyroteknik är rätt avdelning för detta...


Okej bra ide Ska testa det,.. nä jag kan löda är bara osäker på vad som leder ström osv, läste något om lödning på pyro tråden men tack för svaret ska se om det funkar
Citera
2012-12-05, 14:03
  #4
Medlem
Det gick bra med en kabel men när jag monterade ihop datorn så funkade det inte den hade lossnat från tennet. Har tyvärr inget man smörjer med så att det fastnar bättre. Något förslag?
Citera
2012-12-05, 14:38
  #5
Medlem
använde du flussmedel?
Citera
2012-12-05, 14:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timsan
använde du flussmedel?

Har tyvärr inte det, hade behövt men jag tennade på som satan så nu sitter det. iaf ett tag i väntan på nytt kretskort
Citera
2012-12-06, 00:42
  #7
Medlem
distanss avatar
Då har fått en sk kallödning http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6...all.C3.B6dning

Citat:
Ursprungligen postat av Kabaal
Att döma av din text låter det däremot som att du kanske bör låta någon annan göra detta åt dig. Utöver det vet jag inte om pyroteknik är rätt avdelning för detta...

Grundämne, legeringar, smälttemperaturer .. tillhör väl ändå lite kemisektionen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback